Raiffeisen Bank este prima bancă de pe piața locală care a emis obligațiuni verzi și de sustenabilitate pe piața de capital din România, în 2021. Acest demers a continuat în 2022 și în 2023, cu o nouă obligațiune de 300 milioane euro. Astfel, în ultimii trei ani, banca a lansat 7 emisiuni de obligațiuni, cu o valoare nominală cumulată aproape 1 miliard de euro. În prezent, Raiffeisen Bank are un stoc de credite marcate ca verzi și sustenabile de aproximativ 700 de milioane de euro și doar în ultimul an, a adăugat în portofoliu 150-200 de milioane de euro pe această zonă. Jurnal de Sustenabilitate a stat de vorbă cu Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România despre ce înseamnă sustenabilitatea pentru companie și care sunt proiectele băncii în această direcție.

 

Cum este definită sustenabilitatea la Raiffeisen Bank?

Sustenabilitatea a devenit un concept despre care se vorbește foarte mult în corporații la ora actuală; noi încercăm să o abordăm ca parte din viața noastră. Credem că sustenabilitatea începe de astăzi, iar acest lucru înseamnă să ne uităm cu responsabilitate la deciziile pe care le luăm și lucrurile pe care le facem astăzi, pentru a pregăti ziua de mâine, și să fim un partener de încredere. De la produse bancare pentru o economie sustenabilă și până la implicare continuă în comunitățile în care suntem prezenți – ca instituție, dar și ca oameni. În ultimii ani, ne-am implicat activ în dezvoltarea comunităților din care facem parte, am fost alături de acestea în perioade în care cuvântul reconstrucție a fost definitoriu. Și vom continua să ne implicăm, pentru că un viitor mai bun înseamnă muncă și colaborare continuă.

Care sunt principalii piloni de implicare ai Raiffeisen Bank în domeniul sustenabilității?

Suntem o instituție bancară puternică, iar acest lucru înseamnă și că suntem un pilon pentru o societate la fel de puternică. În fiecare zi și cu fiecare acțiune, ne asumăm această responsabilitate și ne angajăm să fim un catalizator pentru schimbare. Anual investim peste 1 milion de euro pentru susținerea proiectelor dedicate comunităților, pe 5 direcții strategice: educație, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos, inovație, și, nu în ultimul rând, artă și cultură, iar colegii noștri se implică anual în tot mai mult în acțiuni de voluntariat și colectare de fonduri pentru proiectele pe care le susținem.

Pe zona de antreprenoriat, suntem parteneri de încredere pentru businessurile din România și, de la an la an, punem la dispoziția antreprenorilor resursele noastre cele mai bune, prin programe dedicate de mentorat, accelerare și finanțare. Raiffeisen Bank și-a făcut o misiune din a-i sprijini pe antreprenorii la început de drum sau pe cei care se gândesc să-și deschidă o afacere. Din 2018 avem în derulare un program de sprijin financiar, factory by Raiffeisen Bank, prin care cei care aplică pot primi finanțare de până la 50.000 de euro, fără a le cere garanții și fără a ne uita la istoricul lor de business. Programul este deschis tot timpul, fără a exista un termen limită de înscriere a proiectelor, iar până în prezent, am finanțat cu 15 milioane de euro peste 380 de businessuri din diverse domenii de la producție, HoReCa la IT&C, până la sănătate, educație sau recreere.

În cei 5 ani de funcționare, factory a devenit un program emblemă pentru sectorul IMM din România, pornit din dorința de a oferi sprijin pentru dezvoltarea de business-uri sustenabile și cu impact pozitiv în societate. Foarte important, sprijinul nu este doar financiar, ci și de know-how, mentorat, promovare și acces la o comunitate dinamica de antreprenori.

Băncile joacă un rol esențial în finanțarea businessurilor sustenabile. Ce a făcut Raiffeisen Bank în această direcție în România?

Antreprenoriatul este un drum cu suișuri și coborâșuri, un drum care, mai ales la început, dar și pe parcurs, poate să fie un adevărat test chiar și pentru cei cu experiență. Fiecare zi poate fi o nouă provocare, dar noi credem că poate fi și o nouă șansă de a crește, de a inventa și reinventa. Suntem alături de afacerile locale tocmai pentru a-i încuraja în drumul lor, pentru a le ușura antreprenorilor munca de zi cu zi și pentru a fi pregătiți în fiecare etapă. De la pachetele de cont curent pentru IMM-uri, #GataDeBusiness – planuri financiare flexibile pentru fiecare tip de afacere, de la lansare, la extindere sau consolidare, până la programe de educație, mentorat și finanțare.

Aducem în lumina reflectoarelor o lume antreprenoriatului mai reală ca niciodată cu ajutorul podcastului Gata de Business, o sursă de inspirație și motivație pentru antreprenori și un demers de democratizare a accesului la informații pentru aceștia, de la preocupările cuiva aflat la început de drum, până la acomodarea unor noi nevoi și griji apărute în diverse contexte, inclusiv cele de poziționare a unui brand nou.

În ultimii ani am observat că tot mai multe businessuri înțeleg nevoia de a acționa sustenabil și investesc, de exemplu, în procese care să le permită să devină mai eficiente din punct de vedere energetic. Sunt nevoi în întâmpinarea cărora noi putem să venim cu produse bancare sau cu sprijin educațional. Rolul nostru este să transmitem către clienți experiențele noastre de învățare, să construim la rândul nostru produse și servicii care să servească acest obiectiv, să deschidem punți clienților noștri către soluțiile și partenerii de care au nevoie.

Cât de mare este la ora actuală portofoliul de credite verzi pe care Raiffeisen Bank le-a acordat până în prezent și care sunt planurile pentru România în această direcție?

Căutăm să susținem proiecte de economie sustenabilă, iar acțiunile și rezultatele noastre din ultimii ani susțin această direcție. Urmărim să generăm un impact social și de mediu pozitiv, atât prin modul în care operăm, cât și prin mobilizarea resurselor către proiecte care vizează creșterea durabilă și incluzivă, atenuarea schimbărilor climatice si consolidarea stabilității financiare. Un angajament pe care ni l-am luat din rolul de facilitator în tranziția către economia verde și o comunitate sustenabilă.

Suntem prima bancă care a emis obligațiuni verzi și de sustenabilitate pe piața de capital din România, în 2021, și am continuat în 2022 și respectiv anul acesta cu o nouă obligațiune de 300 milioane euro. Astfel, în ultimii trei ani, am lansat 7 emisiuni de obligațiuni, cu o valoare nominală cumulată aproape 1 miliard de euro.

Avem, la ora actuală, un stoc de credite marcate ca verzi și sustenabile de aproximativ 700 de milioane de euro și facem constant progrese, doar în ultimul an, am adăugat în portofoliu 150-200 de milioane de euro pe această zonă. Toate acestea sunt dovada unui angajament pe termen lung deoarece știm că acolo unde se dezvoltă companii prospere, întreaga comunitate, întreg lanțul de valoare și cetățenii prosperă.

Care sunt cele mai importante proiecte de sustenabilitate pe care le-a derulat în ultimii ani Raiffeisen Bank?

Credem în puterea exemplului și în rolul pe care noi, ca o companie, îl putem avea în modelarea și creșterea unei societăți sustenabile. De aceea, toate proiectele noastre pornesc întotdeauna de la lucrurile pe care noi le putem aduce, ca apoi să încurajăm întreg ecosistemul de stakeholders, de la ONGuri parteneri și până la fiecare persoană, să se alăture în altfel de demersuri.

Suntem membru activ în comunitate și ne reconfirmăm angajamentul de a fi un catalizator al schimbării la fiecare nivel din societate. Dovada sunt programele care, într-o lume a schimbării, trăiesc și cresc de peste 13 ani. Voi numi doar câteva, dar toate proiectele merită recunoaștere, pentru că fiecare dintre acestea a avut o contribuție reală și pe termen lung, pe toate zonele pe care le abordăm și pe care le-am menționat anterior.

De 13 ani suntem parteneri Junior Achievement România, cu ajutorul cărora am contribuit la educarea tinerilor pentru un viitor financiar independent, prin programe precum ADCdar bancar și cursuri pentru elevii din ciclul primar. Tot pentru susținerea educației, avem un parteneriat de lungă durată cu Teach for Romania, cu ajutorul cărora susținem recrutarea, selecția și pregătirea viitorilor profesori pentru copiii din medii dezavantajate.

La nivel de implicare socială, suntem, an de an parte, din proiecte diverse: Amintesc aici faptul că, de curând, ne-am alăturat inițiativei Dăruiește Viață pentru construcția până în 2030 a primului campus medical din România.

În zona de ecologie urbană, suntem mândri să fim co-creatorii celui mai important proiect de bike-sharing din România – i’Velo, proiectul are ca misiune introducerea și promovarea bicicletei ca mijloc de transport alternativ, sănătos, cu impact minim asupra mediului. i’Velo a înregistrat aproape 1.000.000 de utilizatori și a contribuit la reducerea emisiilor de CO2 din atmosferă cu aproximativ 1.500 de tone. Adaug pe listă și Student o’Bike – program de bike-sharing gratuit pentru centrele universitare, și Biciclete cu Cravată – destinat centrelor de afaceri, ambele derulate împreună cu asociația Green Revolution. Menționez aici si programul Raiffeisen Comunități, pentru care am lansat recent cea de-a 13-a ediție, împreună cu partenerii de la Asociația pentru Relații Comunitare.

Ce ne puteți spune despre programul Raiffeisen Comunități?

De peste 13 ani, Raiffeisen Comunități a contribuit la transformarea durabilă și sustenabilă a comunităților din România. Dorința de a schimba în bine, de a ajuta, misiunea de a aduce schimbări pozitive în societate, toate aceste lucruri merită și trebuie susținute. Cu acest gând am lansat recent ediția 2023 a Raiffeisen Comunități – acceleratorul de ONGuri în sustenabilitate, reprezentând un angajament ferm față de valorile sociale și comunitare.

Anul acesta marchează o etapă importantă în evoluția programului care a devenit, cu timpul, o adevărată platformă de colaborare între sectorul privat și organizațiile neguvernamentale. Cu o finanțare totală de 1 milion de euro, Raiffeisen Comunități se angajează să sprijine 20 de proiecte care abordează priorități precum orașe și comunități sustenabile, consum și producție responsabile sau parteneriate pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare sustenabilă. Mesajul de anul acesta al Raiffeisen Comunități este „Avem mai multe în comun decât ceea ce ne desparte” – o chemare la acțiune pentru transformarea sustenabilă a comunităților din România.