Pentru Arctic, sustenabilitatea este în centrul strategiei de business, compania asumându-și ținte ambițioase în zona dezvoltării produselor prietenoase cu mediul dar și educației consumatorilor români pentru adoptarea unui stil de viață care să respecte planeta. Gabriel Eremia, Marketing & Product Management Director la Arctic a vorbit cu Jurnal de Sustenabilitate despre strategia de sustenabilitate a companiei.

Cât de importante sunt inovația și eco-designul în dezvoltarea de produse performante și prietenoase cu mediul?

Trecerea la o societate și o economie cu emisii zero este vitală pentru viitorul nostru, iar țările UE s-au angajat ca Uniunea să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. La Arctic ne-am propus să democratizăm tehnologia, dar și să facem sustenabilitatea accesibilă pentru cât mai mulți consumatori, prin produse care să răspundă nevoilor în schimbare. Inovația și eco-designul sunt cruciale, având în vedere că, faza de proiectare determină impactul asupra mediului al unui produs pe durata întregului său ciclu de viață. Provocările actuale – de sustenabilitate, dar nu numai –  și transformarea sistemică necesară pentru a le depăși evidențiază nevoia de inovație la cât mai multe niveluri. Grupul din care face parte Arctic, Arçelik, deține 17 de centre de cercetare-dezvoltare și design în întreaga lume, inclusiv în România, găzduind peste 1.500 de cercetători. Ne concentrăm pe utilizarea eficientă a resurselor, de la faza de concept unde se ține cont de eficiență din punctul de vedere al consumului de energie și de apă, dar și de înglobare în procesul de producție a materialelor alternative, reciclate și reciclabile.

Cum se reflectă în produse viziunea centrată pe sustenabilitate a companiei?

Întreaga strategie de business a companiei Arctic este centrată, într-adevăr, pe sustenabilitate, pe care o abordăm integrat la toate cele trei niveluri – design, producție și faza de utilizare. Viziunea noastră se reflectă în tehnologii de ultimă generație care cresc eficiența energetică, reduc cantitatea de deșeuri și pierderile, au un impact cât mai mic asupra mediului și sprijină economia circulară prin extinderea duratei de funcționare a produselor. Producem utilizând resursele într-un mod cât mai eficient și adoptând tehnologii și procese industriale cât mai eco-friendly. Fabrica de mașini de spălat, Industry 4.0 din Ulmi, reprezintă un model în materie de smart manufacturing și sustenabilitate, cu o contribuție substanțială la realizarea obiectivelor noastre globale. Ca recunoaștere a performanțelor sale în materie de utilizare eficientă a energiei, materialelor și resurselor, unitatea din Ulmi a primit din partea Forumului Economic Mondial statutul de Sustainability Lighthouse, categorie introdusă în 2021.

Eforturile noastre se îndreaptă către crearea unui ecosistem de producție bazat pe circularitate. Astfel, sub brandul Beko am dezvoltat o serie de electrocasnice care integrează deșeuri reciclate. Tehnologiile Recycled Tub și Recycled Net transformă PET-urile și plasele de pescuit în materiale de înaltă calitate folosite la fabricarea cuvelor pentru mașinile de spălat rufe, respectiv pentru elemente exterioare ale cuptoarelor Beko. Avem un parcurs cu ținte clare pentru următorii ani, cum ar fi creșterea conținutului de plastic reciclat la 40% și a celui de biomateriale la 5% până în 2030. Fabrica de mașini de spălat Arctic din Ulmi joacă din nou un rol important, 402,8 tone de plastic reciclat, 60,80 de tone de fir industrial și 4,78 de tone de plasă de pescuit fiind folosite până acum pentru fabricarea de electrocasnice inovatoare.

Arctic și-a asumat misiunea de a oferi consumatorilor electrocasnice care să răspundă nevoilor actuale, ajutându-i, totodată, să aibă un stil de viață sănătos și sustenabil. Printre tehnologiile care susțin și promovează aceste două direcții se numără funcția ExtraSteam inclusă în mașinile de spălat Arctic, care oferă un plus de îngrijire și igienizare, prin utilizarea aburului, în vreme ce tehnologia AquaPower integrată în mașinile de spălat vase asigură o curățare mult mai eficientă. Un alt exemplu este cuptorul electric încorporabil care dispune de tehnologiile Gătire asistată cu abur și Gătire 3D, care garantează mese perfecte, valorificând la maximum eforturile în bucătărie. Funcția inovatoare Blue Tech cu lumină albastră, integrată în frigider, păstrează efectul de fotosinteză, astfel încât fructele și legumele să se mențină proaspete cu până la 30% mai mult decât în condiții standard.

Grija față de mediul înconjurator se reflectă inclusiv în tehnologiile inovatoare cu care sunt dotate produsele noastre, cum ar fi Fibercatcher, prima mașină de spălat din lume prevăzută cu sisteme de filtrare din microfibră sintetică. Această tehnologie captează până la 90% din fibrele sintetice care apar în mod natural în procesul de spălare, protejând astfel apele de reziduuri.

Dreptul la reparații reprezintă un pas cheie în realizarea planurilor de economie circulară. Cum facilitează Arctic repararea produselor electrocasnice și ce impact au aceste acțiuni?

Arctic investește în durabilitate, aceasta fiind prioritară în toate etapele – de la proiectare și design până la sistemele automatizate care ne permit un control al calității foarte strict. Desfășurăm multiple teste în departamentele de cercetare și dezvoltare pentru cele mai importante componente, întrucât ne propunem să creștem durabilitatea acestora pentru ca produsul să își mențină funcționalitatea cât mai mult timp.

Cât privește faza post-vânzare, Arctic deține pe plan local cea mai mare rețea de service dintre toate brandurile de electrocasnice. Continuăm să ne dezvoltăm și în această direcție, un pas important fiind deschiderea în primăvara anului trecut în județul Argeș a unui hub regional de piese de schimb care în prezent aprovizionează peste 70 de țări de pe mai multe continente. Reparabilitatea la costuri avantajoase și identificarea soluțiilor pentru prelungirea perioadei de utilizare sunt prioritățile noastre și reprezintă aspecte la care ne raportăm din perspectiva celor mai recente inițiative în acest sens la nivelul Uniunii Europene.

Nivelul de conștientizare și importanța acordată sustenabilității sunt strâns legate de educația în sustenabilitate. Cum inspirați consumatorii să adopte practici cu un impact redus asupra mediului?

Studiile arată că la nivel global consumatorii sunt tot mai interesați de ce pot face zi de zi pentru a minimiza impactul negativ asupra mediului. Există însă un decalaj între cunoștințe și acțiuni, iar responsabilitatea noastră este să le oferim instrumentele pentru reducerea acestuia. Aproape 9 din 10 participanți la un studiu internațional efectuat de Beko au recunoscut, de pildă, că nu acordă suficientă atenție practicilor în materie de economisire a energiei în locuință. Acest lucru ne arată că mai avem încă multe de făcut, la nivel de industrie. Răspunsul Arctic a fost să adopte o nouă direcție de acțiune și comunicare, ducând la un nou nivel o preocupare care ne definește – aceea de a fi implicat în viața comunității, încurajând comportamente sustenabile. Cele mai recente campanii, Forgotten și Mâncarea de la producătorii locali merită electrocasnicele încorporabile Arctic, aduc prim plan consumul responsabil și le oferă consumatorilor instrumentele necesare pentru a adopta un stil de viață ce respectă planeta. Totodată, ele le reamintesc românilor faptul că stă în puterea fiecăruia dintre noi să contribuim la crearea unei lumi mai bune.