Noul an școlar a început cu o nouă Lege a Învățământului Preuniversitar, despre care 19% dintre cadrele didactice spun că sunt în mică măsură sau deloc informate. Alți 28% dintre profesori spun că sunt relativ informați, iar 53% se consideră în mare măsură sau în foarte mare măsură informați. Acestea sunt doar câteva dintre datele colectate prin consultarea a peste 800 de profesori (doar în cazul ultimului sondaj al fundației World Vision România), folosind prima platformă civică digitală adresată cadrelor didactice, creată prin proiectul ,,Inspectoratul” Școlar Civic, desfășurat de aceeași fundație.

Din sondaj mai rezultă că 50% dintre profesorii respondenți consideră că au prea mulți elevi în clasa lor pentru a face o educație de calitate individualizată, adică pe măsura nevoilor fiecărui elev. Situația este mai presantă în mediul urban, unde 56% dintre profesorii care au răspuns la chestionar se confruntă cu această problemă, față de 34% care predau în mediul rural.  Scăderea numărului de elevi din mediul  rural  vine ca urmare a mai multor factori: scăderea natalității, migrație, scăderea numărului de școli și licee din rural și înscrierea copiilor acestor copii  în mediul urban sau peri-urban.

”Vedem în fiecare zi pe teren profesori dornici să fie consultați. Prin proiectul ,,Inspectoratul” Școlar Civic îi ajutăm să-și exprime opinia, să-și expună problemele, iar mai departe putem duce aceste informații către Ministerul Educației. Este nevoie să fie informați și, mai ales, ascultați. Cadrele didactice sunt cele care stau în linia întâi în educația copiilor noștri, ei țin în mână viitorul țării. Este vital să-i ascultăm. Avem încredere că, printr-un astfel de proiect, putem face vocea profesorilor auzită și ascultată, similar cu modul în care facem cunoscută vocea copiilor din mediul rural prin Consiliul Consultativ al Copiilor fondat de World Vision România.”, a declarat  Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Platforma ”Inspectoratul” Școlar Civic reunește în prezent aproape 3.000 de profesori care și-au arătat deschiderea de a fi consultați. În ultimul an, peste jumătate dintre aceștia au participat la cele opt chestionare aplicate, iar alți 1.000 au acordat răspunsuri fără a fi înregistrați în proiect. Temele sondajelor au fost legate de noile legi ale educației, proiecte europene în școli, abandon școlar, violența în școli, greva profesorilor și începutul de an școlar. Rezultatele consultărilor au fundamentat campanii de advocacy ale World Vision România în spațiul public, precum și rapoarte de consultare publicate sau în curs de publicare.