La începutul lunii iulie, Vodafone România și-a publicat raportul de sustenabilitate pentru anul 2021-2022, un an care a stat sub semnul transformării, schimbării și evoluției atât pentru noi, ca indivizi cât și pentru afaceri și societate în ansamblu. Tehnologia a fost elementul principal care a dus la succesul sectorului de afaceri și a reprezentat, de asemenea, un factor declanșator pentru schimbări comportamentale la nivel individual.

Contextul general

Potrivit unui studiu Vodafone Business și realizat împreună cu London School of Economics, afacerile pregătite pentru viitor(Fit for the Future – FFTF) s-au maturizat din perspectiva transformării digitale, 86% din acestea susținând că implementează acțiuni pentru a ține pasul cu o lume automatizată, comparativ cu procentul de 75% al afacerilor în ansamblu. De asemenea, îmbunătățirea indicelui FFTF este direct legată de performanța financiară și de angajamentele de sustenabilitate.

România a reprezentat dintotdeauna o piață competitivă pentru industria de telecomunicații. Evoluția dinamică a sectorului și interesul consumatorilor locali au dus foarte repede la crearea unei comunități suficient de mari de clienți experimentați digital, cu cerințe specifice și capabili să folosească produse inovatoare. Acest lucru a însemnat, în special în perioada pandemiei, că un procent important din
populație, în special din arii precum IT, educație sau servicii, cu un înalt nivel de educație și autonomie, a putut să își adapteze stilul de muncă destul de repede. În egală măsură, consumul tehnologiei în scop de conectare cu familia și prietenii, recreativși pentru activități de comerț online a crescut la rândul său, accelerând procesul de digitalizare. Ca urmare a acestei maturizări a pieței, precum și a apetenței
clienților casnici pentru consumul de date, serviciile de comunicații convergente au devenit indispensabile.

În același timp, accesul cosumatorilor la soluții digitale și comportamentul acestora au dus la consolidarea sau dezvoltarea afacerilor bazate pe platforme digitale. Cererea crescută de produse și servicii digitale generează oportunități în cascadă pentru consolidarea infrastructurii digitale.

Reperele 2021-2022 subliniate în raportul de sustenabilitate sunt:

  • Soluții digitale pentru agricultură
  • Fondul Viață pentru nou-născuți
  • ISO 50001 pentru eficiență energetică
  • V-hub pentru dezvoltarea digitală a IMM-urilor
  • Alimentarea cu 100% energie verde a rețelei
  • connected pentru cei care caută un loc de muncă
  • Eco-sim pentru reducerea consumului de plastic
  • Dream LAB pentru atenuarea schimbărilor climatice
  • Top Employer 2021 din partea Top Employers Institute
  • Dotarea Salvamont cu soluții pentru detectarea victimelor avalanșelor
  • Lansarea planului global pentru economie circulară

Dintre cele 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD), două – Industrie, Inovație și infrastructură (9) și Parteneriate pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă (17) – reprezintă principalele pârghii prin care Vodafone România contribuie la crearea unor societăți echitabile, reziliente, bazate pe principii de sustenabilitate. Compania lucrează îndeaproape cu autorități naționale, locale sau regionale, cu ONG-uri sau reprezentanți ai societății civile dar și cu oameni obișnuiți pentru a găsi soluții pentru probleme sistemice sau punctuale care afectează societățile și, mai ales, pentru a ne folosi cu toții potențialul de a ne crește comunitățile.

Sub umbrela celor două obiective, serviciile, proiectele și inițiativele Vodafone România și ale principalului său partener în domeniul sustenabilității, Fundația Vodafone România, contribuie la atingerea altor 10 obiective de dezvoltare durabilă, astfel:

Un viitor pentru fiecare

Anul fiscal 2021-2022 a însemnat pentru Vodafone Romania startul unui amplu proces de transformare, dintr-o companie de telecomunicații, într-o companie de tehnologie. Rezultatul final se va vedea în produsele și serviciile oferite, lucru posibil ca urmare a transformării echipei, prin investiții în programe de dezvoltare pentru angajați, creștere a echipei de specialiști IT, digitalizăre a proceselor interne. Compania pune tot mai mult accent pe flexibilitate, pe adoptarea stilului de lucru Agile în cât mai multe departamente, pe programe de upskilling și reskilling, pentru un viitor în care fiecare angajat să își demonstreze potențialul maxim și în care să dezvolte soluții și servicii pentru societatea digitală.

Planeta noastră

Deși obiectivul inițial a fost ca, până în 2025, rețeaua europeană a Vodafone să fie alimentată 100% cu energie verde, compania l-a îndeplinit încă din vara anului 2021. La nivel global, Vodafone și-a redus cu 30% emisiile totale de gaze cu efect de seră Scop 1 și 2, la 1,37 milioane de tone de CO2 (echivalent dioxid de carbon). Totul ca rezultat al preocupării continue pentru eficientizarea energetică și creșterea ponderii energiei verzi achiziționate în Europa, de la 33% în anul fiscal 2020, la 80% în anul fiscal 2021.

Consumul de energie al Vodafone a rămas, în general, constant anul trecut, în pofida unei creșteri cu 47% a traficului de date mobile, de la 7.983 petabytes (PB) în anul fiscal 2020/2021, la 11.714 PB în anul fiscal trecut. Acest lucru s-a datorat utilizării crescute a unor tehnologii mobile mai eficiente din punct de vedere energetic, inclusiv MU- MIMO, cu aproximativ 70% mai eficientă decât 4G.

Sustenabilitatea în comunități

Pe parcursul anului 2021-2022 Vodafone România s-a axat pe creșterea, cu prioritate, a două dintre cele patru direcții strategice ale Fundației Vodafone România: sănătatea și educația, ambele cu rol fundamental pentru crearea unor comunități puternice, capabile să facă față unor provocări în continuă schimbare.

Cea de-a treia direcție, dedicată serviciilor sociale, a primit o atenție specială în februarie 2022, atunci când conflictul din Ucraina a generat un număr impresionant de persoane venite în România și care aveau nevoie de sprijin. Astfel, Fundația Vodafone România, alături de Vodafone Foundation, Vodafone România și colegii angajați, a reacționat la criza umanitară creată și a ales să susțină inițiativele care acoperă întreaga paletă de nevoi, de la cele urgente – cum ar fi asistența medicală, până la nevoi pe termen mediu și lung – cum sunt cele ce țin de educația copiilor și a tinerilor care au fugit din calea războiului.

Susținerea oamenilor obișnuiți pentru cauzele sociale din România a fost vizibilă inclusiv prin mecanisme de donație, cum sunt SMS-urile. Datorită acestui instrument, 94 organizații au beneficiat de resurse financiare cheie.

Cea de-a patra direcție strategică a Fundației Vodafone România, reprezentată de acțiunile de voluntariat, a completat investițiile fundației în special în proiectele sociale adresate vârstnicilor și urgențelor cauzate de criza din Ucraina.