Un studiu despre gradul de familiaritate al companiilor din România cu principiile economiei circulare arată că 55% dintre companiile clienți Flip și 50% din companiile din populația generală afirmă că le este la îndemână să aplice cel puțin unul dintre principiile economiei circulare. Studiul a fost realizat de Flip, start-upul românesc care încurajează economia circulară prin recondiționarea telefoanelor și tabletelor, pe care le reintroduc pe piață ca noi.
Acest lucru se remarcă mai ales în rândul companiilor cu numărul angajaților cuprins între 10 – 49 angajați (62% în rândul companiilor clienți Flip și 59% în rândul companiilor din eșantionul general).
Provocări sau obstacole în adoptarea economiei circulare
Cu toate acestea, deși privită în general optimist, principala provocare întâmpinată în adoptarea economiei circulare este disponibilitatea redusă a produselor și serviciilor din această categorie (33% în cazul clienților Flip și 41% în cazul eșantionului general) urmată de rezistența la schimbare (27%) în rândul clienților Flip, în timp ce în rândul populației generale a doua mare provocare este de natură financiară (30%), urmată însă de aproape de rezistența la schimbare menționată anterior (29%).
Dintre obstacolele percepute în adoptarea unor practici de consum mai responsabile, în rândul clienților Flip, acestea sunt: obișnuința cu procedurile actuale, lipsa de resurse și cunoștințe, obstacolele financiare și cele de reglementare. În rândul populației generale, este vorba de lipsa de resurse și cunoștințe în domeniu, obstacolele financiare, obișnuința cu procedurile actuale și disponibilitatea redusă a produselor și serviciilor.
Diferențe de percepție între companii de dimensiuni diferite
În plus, în funcție de dimensiunea companiilor incluse în studiu, sunt diferențe în ceea ce privește importanța obstacolelor, astfel că, în cazul companiilor din eșantionul general:
- 44% dintre reprezentanții companiilor mici afirmă că obișnuința cu procedurile actuale sau rezistența sunt provocări, spre deosebire de 50% dintre companiile medii și 37% în cazul companiilor mari;
- Disponibilitatea redusă a produselor din categoria reciclabile/recondiționate este o provocare pentru 42% dintre companiile mici, 48% în cazul companiilor medii, și pentru 58% dintre companiile mari;
- 37% dintre companiile mici văd un obstacol în parteneriere, adică deschiderea altor companii față de aceste demersuri, comparativ cu 45% dintre companiile medii și 58% în cazul companiilor mari.
Și în cazul companiilor clienți Flip participante la studiu există diferențe în percepția obstacolelor în adoptarea principiilor economiei circulare în funcție de dimensiunea companiei:
- Aspectele financiare, precum achizițiile mai scumpe sau amortizarea pe termen mai lung, sunt percepute ca o provocare de 36% dintre companiile mici, spre deosebire de 33% dintre companiile medii și 58% dintre companiile mari;
- Spre deosebire de companiile din populația generală, rezistența la schimbare sau obișnuința cu procedurile actuale este un obstacol mai mare pentru companiile mici (48%); pentru companiile medii procentul este de 38%, iar în cazul companiilor mari, scade la 33%;
- Lipsa de resurse și cunoștințe specializate în domeniul sustenabilității și economiei circulare este o provocare pentru companiile mici în proporție de 43%, spre deosebire de 33% dintre companiile medii și 38% dintre companiile mari.
În general, studiul relevă o deschidere mai mare a companiilor mici, antreprenoriale, și a companiilor medii pentru identificarea și implementarea unor soluții de reducere a impactului asupra mediului specifice economiei circulare. Acest lucru poate fi explicat în parte de flexibilitatea mai ridicată a acestor companii, dar și de dorința de a economisi și de a avea o abordarea mai prietenoasă cu mediul înconjurător.
Studiul a fost inițiat de Flip și realizat de iZi data, pe un eșantion de 631 de persoane juridice din România, dintre care 262 clienți Flip Business, de la micro-intreprinderi până la IMM-uri și corporate. În timpul completării sondajului toți participanții la studiu au fost expuși la definiția economiei circulare. Colectarea datelor s-a realizat în perioada aprilie-august 2023, iar metoda de colectare a datelor a fost cercetare cantitativă prin interviuri online (CAWI).
articole recomandate