„Cum facem să limităm efectele operațiunilor noastre în contextul climatic de astăzi? Cum reușim să ne îmbunătățim permanent ca să facem lucrurile mai bine, pentru cât mai mulți oameni? De la clienți și parteneri până la comunitățile în care activăm”.

Acestea sunt întrebări pe care orice companie, indiferent de sectorul în care activează ar trebui să și le pună și să încerce să găsească cele mai bune răspunsuri.

Nu am găsit aceste întrebări în niciun manual de sustenabilitate, și nici nu le-am auzit la vreun curs pe această temă. Sunt doar câteva idei pe care la un click distanță le găsești pe site-ul eMAG, la butonul de sustenabilitate. Este o abordare sănătoasă care stă la baza responsabilității pe care retailer-ul online și-o asumă, susținând 4 direcții cheie: mediul, educația, antreprenoriatul și tehnologia.

eMAG este una dintre cele mai importante companii din sectorul comerțului electronic din România și unul dintre jucătorii importanți din regiune, cu prezență semnificativă pe piețele europene din Bulgaria și Ungaria. În cei 20 de ani de activitate, compania a construit un ecosistem digital solid bazat pe tehnologie dezvoltată în România, contribuind activ la promovarea antreprenoriatului local și la susținerea economiei românești. eMAG a evoluat dintr-un mic magazin online specializat în produse electro-IT, într-un grup de companii ce activează în diverse sectoare ale economiei, cu afaceri de peste 1 miliard de euro anual în prezent.

Cum vede eMAG sustenabilitatea?

Drumul pentru a deveni o afacere sustenabilă este lung și plin de provocări, iar abordarea eMAG în această direcție se concentrează pe o multitudine de proiecte ce vizează cele trei dimensiuni ale sustenabilității: dimensiunea socială, cea economică și cea de mediu. Compania se află în plin proces de a integra măsurile necesare pentru a deveni o afacere sustenabilă și face acest lucru prin aplicarea unor măsuri specifice, cum ar fi introducerea unor tehnologii inteligente de livrare, depozitare, dar și măsuri care țin de lanțul valoric și care privesc furnizorii și clienții săi.

Pentru a reitera angajamentul pe care și l-a asumat prin Planul de Sustenabilitate, eMAG a devenit participant al UN Global Compact a Organizației Națiunilor Unite, cea mai mare inițiativă pentru dezvoltare durabilă din lume.

Strategia de sustenabilitate a eMAG atinge 8 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) pe care compania se concentrează:

Obiectivul 4 – Educație de calitate: Compania a implementat un sistem de acces universal la cursuri educaționale și programe de formare profesională pentru angajații săi. Mai mult, în parteneriat cu Fundația Nouă ne pasă (Fundația eMAG) a implementat programe de prevenție a abandonului școlar și de promovare a oportunităților educaționale în comunitățile vulnerabile.

Obiectivul 8 – Muncă decentă și creștere economică: Fiind o companie românească, eMAG își propune să aducă valoare adăugată economiei locale atât prin prezența cât și prin operațiunile sale. De aceea, susține încurajarea mediului antreprenorial din România și se implică în dezvoltarea infrastructurilor locale pentru a contribui la crearea de locuri de muncă. În plus, investește în noi tehnologii sectoriale care facilitează intrarea pe piață a micilor antreprenori.

Obiectivul 10 – Inegalități reduse: Inegalitatea este un obstacol în procesul de dezvoltare al unei societăți durabile, de aceea obiectivul numărul 10 propune o serie de priorități pentru reducerea inegalității atât în interiorul granițelor naționale cât și în exteriorul acestora. eMAG a asimilat aceste priorități în cadrul tuturor regulamentelor de conduită internă, a politicilor de angajare și salarizare precum și în relațiile contractuale cu partenerii noștri.

Obiectivul 11 – Orașe și comunități durabile: Pentru bunăstarea cetățenilor din București cât și a celor din zonele conexe capitalei, eMAG a electrificat flota de livrare, iar pentru reducerea amprentei de carbon la nivel regional a dezvoltat rețeaua de livrare easybox în România și Ungaria. Nu în ultimul rând, noul său parc industrial a fost construit conform cerințelor BREEAM, cel mai important standard pentru clădiri sustenabile din lume.

Obiectivul 12 – Consum și producție responsabile: eMAG susține modelul economiei circulare și de aceea, pe parcursul anilor, a alocat timp și resurse pentru a putea oferi servicii și produse circulare clienților săi. De asemenea, prin intermediul unui nou sistem de evaluare compania intenționează să construiască un lanț de aprovizionare mai durabil prin încurajarea achizițiilor sustenabile în rândul partenerilor săi.

Obiectivul 13 – Acțiune climatică: eMAG a reușit să atingă neutralitatea de carbon pentru operațiunile sale și va continua să își îmbunătățească performanțele în acest sens. Mai mult, a lansat Angajament pentru Mediu, primul demers de acest fel din România destinat mediului de business de aici.

Obiectivul 15 – Viața terestră: Compania a demarat o serie de acțiuni menite să protejeze biodivesitatea din țara noastră. De exemplu, a încheiat un parteneriat cu Fundația Conservation Carpathia prin care își propune să contribuie în mod direct la conservarea florei și faunei sălbatice din România. De asemenea, lucrează la transformarea terenurilor aride din jurul parcului său industrial într-un ecosistem bogat prin plantarea unei păduri.

Obiectivul 17 – Parteneriate pentru realizarea obiectivelor: eMAG este promotorul ideilor și soluțiilor inovatoare și de aceea menține deschise canalele de comunicare pentru toți cei care necesită sprijinul nostru. De cele mai multe ori sprijinul se transformă în colaborări directe cu partenerii săi. Un exemplu este parteneriatul cu GreenTech, dezvoltator al primului proiect pentru compensarea emisiilor de CO2 acreditat pe piața internațională de carbon, Gold Standard.

eMAG goes green

Atingerea neutralității de carbon reprezintă principalul obiectiv pe care eMAG și l-a asumat prin Planul de Sustenabilitate. Planul încorporează măsurile de reducere a emisiilor care au fost identificate ca fiind cele mai eficace și compatibile pentru modelul său de afaceri. Astfel, centrele logistice DC1 și DC2 dețin certificarea BREEAM, calificativul „excelent”. Centrul logistic DC1 este alimentat 100% cu energie verde, reprezentând 25% din totalul de energie electrică achiziționată de grupul eMAG.

În același timp, în ianuarie 2020 retailer-ul a lansat serviciul eMAG Green Delivery, bazat pe livrarea coletelor cu automobile 100% electrice. Prin Green Delivery, eMAG a redus emisiile de carbon generate de livrarea last-mile cu 6% în 2020 față de anul precedent. Astfel, eMAG a evitat emiterea a 142 tone de CO2 e în 2020. Obiectivul asumat este reînnoirea treptată a flotei de autoutilitare, prin înlocuirea mașinilor pe carburant convențional cu mașini de livrare electrice. Pentru a ajunge acolo, eMAG și-a propus să extindă flota Green Delivery la 100 de mașini electrice până la sfârșitul anului 2022.

Pentru comenzile online, retailerul a renunțat la facturi pe hârtie și a evitat astfel generarea a 43 de tone de carbon pe an. În plus, datorită serviciului easybox eMAG a redus cu 15,8% amprenta de carbon generată de livrarea comenzilor. În medie, livrarea unui colet la easybox generează doar 14 grame de CO2, comparativ cu 300 de grame de CO2 în cazul unei livrări standard prin curier și cu 42-84 de grame de CO2 în cazul livrării la showroom sau la oficiul poștal.

Nu în ultimul rând, pentru a reduce impactul pe care ambalajele folosite de eMAG îl au asupra mediului, compania folosește cutii cu dimensiuni individuale pentru o cantitate de ambalaje cât mai mică, iar pungile de plastic și cutiile de carton folosite în procesul de ambalare sunt din materiale reciclate și 100% reciclabile. De asemenea, retailer-ul a implementat o soluție de semnare electronică a documentelor, ceea ce a dus la crearea a 5.190 de dosare electronice și evitarea a 3,8 tone de CO2 în 2020. Mai mult, au fost salvate 1.393 kilograme de lemn și 259 kilograme de deșeuri.

Produse și servicii sustenabile

Pentru eMAG, primul pas în direcția economiei circulare a fost secțiunea produselor resigilate, utilizată de companie de peste 10 ani, prin care este crescut ciclul de viață al produselor, acestea reintrând în circuitul de utilizare, la un preț mai mic. Oferind din nou valoare produselor desigilate, eMAG contribuie la reducerea cantității de deșeuri generate. De asemenea, pentru a susține această direcție strategică, eMAG participă la programul guvernamental „Rabla pentru electrocasnice”, prin intermediul căruia este stimulată achiziția de produse eficiente din punct de vedere energetic.

În ceea ce privește produsele de îmbrăcăminte sustenabilă, pe platforma fashiondays.ro, eMAG comercializează peste 6.500 de produse ce îndeplinesc criteriul sustenabilității, potrivit celui mai recent raport de sustenabilitate al companiei. Produsele sustenabile pot fi identificate mai ușor pe site, printr-o etichetă specială ce le este asociată. De asemenea, retailer-ul a lansat o minicolecție de haine și accesorii, confecționate 100% din bumbac organic.

Cifre cheie din Raportul de Sustenabilitate, ediția 2020*

  • eMag este neutră din punctul de vedere al emisiilor directe de carbon, prin compensarea amprentei sale operaționale;
  • A investit 45 milioane RON în programe de învățare pentru angajații săi;
  • Intensitatea de carbon a scăzut cu 43% comparativ cu 2019;
  • Fashion Days lansează prima categorie de îmbrăcăminte sustenabilă;
  • Noul centru logistic este alimentat cu energie verde din producție on-site;
  • Ambalajele eMAG sunt din materiale reciclate și 100% reciclabile;
  • Compensează CO2 prin unicul proiect de compensare a emisiilor acreditat de Gold Standard în Uniunea Europeană;
  • Fiecare loc de muncă creat și susținut de eMAG generează alte 7 locuri de muncă în economia României;
  • Susține conservarea pădurilor sălbatice și înființarea Parcului Național Munții Făgăraș

*cel mai recent raport de sustenabilitate al eMAG