Piața de ambalaje din România are un ritm de creștere încetinit în 2023 comparativ cu alți ani, fiind afectată de reducerea consumului general de bunuri. În acest context, este înregistrată o creștere de 10% a cererii pentru ambalaje de protecție, iar în topul industriilor din punctul de vedere al cererii se află industria de ecommerce, cu o creștere de 24%, potrivit datelor grupului INATECH, una dintre cele mai mari companii de ambalaje de protecție din țară. Totodată, piața de ambalaje este definită de două tendințe principale: interesul mare pentru ambalaje sustenabile și ecologice și creșterea numărului de achiziții în mediul online atât pe segmentul B2B, cât și pe B2C.
“Pentru al doilea an consecutiv, ambalajele din carton și hârtie le-au depășit pe cele din plastic, crescând cererea pentru aceste tipuri de ambalaje cu 10% față de 2022. De altfel, observăm un interes tot mai mare pentru ambalaje sustenabile, astfel că din ce în ce mai mulți consumatori preferă ambalaje ecologice, fie că vorbim de companii, fie că vorbim de persoane fizice, românii fiind totodată tot mai dornici să protejeze mediul înconjurător. Depunem eforturi constant pentru a avea o producţie sustenabilă, prin care să asigurăm păstrarea şi conservarea mediului înconjurător pentru viitoarele generaţii, implicându-ne și în proiecte CSR de impact. În acest sens, am dezvoltat un proiect, realizat în parteneriat cu grupul Abriso-JIFFY, principalul furnizor de materii prime şi produse din material plastic al INATECH, alături de care ne-am propus să atragem atenţia asupra practicilor de economie circulară care pot fi implementate în toate aspectele funcţionării unei companii. Iar prin parteneriate cu clienții, colectăm și recuperăm de la aceştia deşeurile din material plastic, care ulterior sunt prelucrate și transformate în materie primă de tip granulă reciclată”, explică Cristian Bădescu, CEO INATECH Packaging.
Totodată, în piața de ambalaje se resimte un interes tot mai mare din partea companiilor și al persoanelor fizice pentru achiziții în mediul online, unde regăsesc informații complete și o varietate largă de produse. În acest sens, INATECH Packaging a înregistrat o creștere de 8% a comenzilor pe întreg segmentul online, cele mai achiziționate produse fiind ambalajele specifice e-commerce, sistemele de ambalare, ambalajele termoizolante, echipamentele pentru depozit.
Industrii cu cea mai mare creștere a cererii pentru ambalaje
În ciuda contextului actual, industria de e-commerce înregistrează cea mai mare creștere a cererii pentru ambalaje dintre toate industriile, de aproximativ 24% în 2023 față de 2022. Cele mai solicitate tipuri de produse din acest segment sunt ambalajele pentru e-commerce, sistemele automate pentru ambalare, ambalajele termoizolante și echipamentele pentru depozit.
Sursa: INATECH
Cele mai comandate tipuri de ambalaje
Cea mai mare parte din cererea pentru ambalaje vine din partea companiilor, însă crește substanțial constant interesul din partea persoanelor fizice, care își doresc de asemenea ambalaje de calitate dintr-o gamă completă, de peste 5.000 de produse unice, comanda medie variind între 100 euro și 50.000 euro, potrivit datelor INATECH Packaging. Astfel, în perioada ianuarie-septembrie 2023, printre cele mai cumpărate tipuri de ambalaje se află ambalajele din carton (circa 850.000 kg), ambalaje din hârtie (circa 787.000 kg) și folia cu bule de aer (peste 3 milioane mp).
Ce se întâmplă la nivel global?
Potrivit unui raport recent al companiei de consultanță în management Bain & Company, la nivel global doar o mică parte din companiile producătoare de hârtie și ambalaje iau în considerare și acționează în direcția contribuției la protejarea biodiversității. Astfel, dintr-un eșantion la nivel internațional format din aproximativ 100 de companii active în sectorul producției de hârtie și ambalaje, doar 22% au raportat că evaluează impactul lor pe lanțul de distribuție asupra biodiversității, în timp ce doar 31% au afirmat că acționează pentru a face progrese în direcția angajamentelor asumate referitoare la protejarea acesteia. Cu toate acestea, 45% dintre respondenți au afirmat că intenționează să demareze un proces de evaluare a impactului activității lor asupra biodiversității în următorii doi ani, în timp ce 35% au în plan să și acționeze în acest sens.
Sursa: Bain & Company
Același raport arată că o provocare în domeniul biodiversității este reprezentată de faptul că majoritatea companiilor la nivel global acționează cu preponderență pentru combatere schimbărilor climatice și reducerea emisiilor lor de carbon – cele două direcții fiind priorități de cel mai înalt nivel pe agendele lor de sustenabilitate. Acest lucru înseamnă că biodiversitatea „concurează” cu schimbările climatice, cel puțin pe zona resurselor alocate și a atenției pe care executivii o acordă acestui subiect. Până acum, reglementările legislative, presiunea venită din partea investitorilor sau stimulentele oferite sunt semnificativ mai mici pentru companiile care abordează tematica biodiversității în comparație cu cele care acționează în direcția reducerii emisiilor de carbon. Acest lucru înseamnă că problematica biodiversității pare cel puțin, la o primă vedere, mai puțin urgentă decât cea a diminuării emisiilor.
În prezent, majoritatea companiilor sunt certificate Forest Stewardship Council (FSC) sau beneficiază de certificări din partea Programme for the Endorsement of Forest Certification. Bain & Company atrage atenția însă că deși aceste certificări sunt benefice, nu sunt suficiente pentru o acțiune concertată și de amploare în direcția protejării biodiversității. Aceste certificări pot fi folosite de companii doar ca o bază de pornire, ulterior organizațiile trebuind să ia în considerare abordări personalizate la situații specifice legate de biodiversitate.
articole recomandate