Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), care s-a  lansat în România la 30 noiembrie 2023,  administrat de compania RetuRO, este cel mai mare proiect național de economie circulară, care, pe lângă creșterea volumelor de reciclare, asigură materiale de cea mai bună calitate care ajung în centrele de reciclare. Aceste standarde ridicate ale materialelor colectate permit dezvoltarea unei economii circulare, recuperarea în totalitate a deșeurilor prin reciclare și utilizarea acestora ca materie primă în procesul de producție.

La fel de important, Sistemul de Garanție-Returnare își propune să contribuie la crearea unei culturi a reciclării în România și încurajarea unui comportament responsabil față de mediu. Prin educare continuă și punerea la dispoziția consumatorilor a unui instrument practic și eficient de returnare a ambalajelor de băuturi, colectarea selectivă devine parte din obiceiurile oamenilor de zi cu zi. SGR este un sistem utilizat în majoritatea tarilor din UE și a avut un impact enorm asupra reciclării. Astăzi vedem că acele țări reciclează la o rată de peste 90%, iar acest lucru s-a întâmplat într-un interval de doi până la trei ani de la implementarea sistemului.

SGR rezolvă problema colectării în vederea reciclării ambalajelor cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri din plastic, metal și sticlă, în care sunt îmbuteliate sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, apă, apă minerală sau cu arome, bere, mixuri de bere, cidru, vinuri spirtoase și mixuri de băuturi alcoolice. Deși restul ambalajelor din plastic sau metal nu sunt cuprinse în lista ambalajelor cu garanție, SGR are potențialul de a crește semnificativ rata de reciclare din România.

Implementarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) a demonstrat o creștere accentuată a ratei de reciclare în țările unde a fost implementat și asta putem vedea în toată Europa. În Slovacia, la doi ani după implementarea SGR, s-a ajuns de la un procent scăzut de reciclare, la peste 70% după primul an de funcționare. Astfel, primul lucru esențial pe care ni-l arată experiența altor țări este că SGR este foarte eficient și ne așteptăm ca în România rata de recuperare să crească semnificativ față de nivelul actual foarte scăzut, de 13%”, a declarat, într-un interviu pentru Jurnal de Sustenabilitate, Gemma Webb, CEO și Președinte RetuRO SGR.

Până la startul SGR de la începutul lunii decembrie 2023, circuitul ambalajelor era clar doar pe hârtie, dar în practică infrastructura de colectare separată era insuficientă. SGR a adus transparență în circuitul ambalajelor. Producătorii care folosesc ambalaje incluse în Sistemul Garanție-Returnare sunt prima verigă din lanțul SGR. Ei achită către RetuRO, conform legii, tariful de administrare pentru a acoperi costurile operaționale ale sistemului. Distribuitorii preiau produsele și achită garanția către producători, după care le duc la comercianți, de unde își recuperează garanția, iar produsele ajung la clientul final, care își recuperează banii după ce returnează comercianților ambalajele pentru produsele achiziționate și consumate. În continuare, RetuRO plătește comercianților tariful de gestionare pentru ambalajele colectate de la consumatori, iar ambalajele colectate ajung în centrele de sortare și numărare RetuRO, de unde pleacă către reciclatori. La final, materialele reciclate sunt repuse în fluxul de producție.

RetuRO este o companie înființată de către un consorțiu format din trei acționari privați și un acționar public și este desemnată prin lege ca administrator al SGR. Compania a fost formată ca o societate care are la bază principiul not-for-profit, ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat în urma colectării de ambalaje va fi reinvestit exclusiv în dezvoltarea Sistemului de Garanție-Returnare.

Printre obligațiile RetuRO se află ridicarea ambalajelor colectate de comercianți și plata către aceștia a garanției pe care au achitat-o consumatorilor și a tarifului de gestionare. De asemenea, RetuRO trebuie să asigure buna funcționare a punctelor de numărare și sortare, finanțarea SGR, planificarea și implementarea infrastructurii și a echipamentelor și devoltarea și implementarea platformei electronice pentru care toți producătorii și comercianții pot afla pașii prin care se pot înregistra și semna contractele.

Crește nivelul de ambalaje returnate

În primele luni de funcționare, SGR trece printr-un proces de adaptare, fiind un sistem nou și foarte complex, ce include retaileri, producători, consumatori și autorități. Chiar și asa, cantitatea de ambalaje SGR colectată a crescut rapid și exponențial de la lună la lună.

Am început procesul de colectare în decembrie 2023 și în luna respectivă am colectat 30.000 de ambalaje returnabile. În ianuarie am colectat 2 milioane de unități, în februarie 20 de milioane, iar în martie 2024 am colectat aproximativ 80 de milioane de ambalaje SGR. Așadar, volumele colectate cresc exponențial”, adaugă Gemma Webb.

Datele RetuRO arată că în primele cinci luni de funcționare a sistemului, decembrie 2023 – aprilie 2024, au fost puse pe piață peste 1,5 miliarde ambalaje SGR de către producători. Dintre acestea, au fost colectate în total peste 260 milioane ambalaje, cea mai bună lună fiind aprilie, cu un total de 160 milioane ambalaje returnate de consumatori. Conform estimărilor date de Ministerul Mediului, prin SGR țara noastră ar putea colecta anual 7 miliarde de ambalaje de băuturi, cifră care ne-ar plasa pe locul 2 după Germania, unde sunt colectate prin Sistemul Garanție-Returnare 18 miliarde de ambalaje în fiecare an.

Ultimele date disponibile arată că rata de colectare pentru luna aprilie a fost de aproximativ 30%, cu peste 160 milioane ambalaje colectate dintr-un total de circa 560 de milioane puse pe piață. Totodată, aproximativ 75% dintre operatorii economici (producători și comercianți) s-au înscris în SGR, iar 45% dintre aceștia au semnat și contractul. În aprilie, media zilnică de ambalaje colectate prin RVM-uri în perioada 1-15 aprilie a fost 4,65 milioane ambalaje pe zi, cu un vârf pe 13 și 14 aprilie de 5,8 milioane de ambalaje pe zi. În primele cinci luni de funcționare, rata medie de colectare prin SGR a crescut de peste 800 de ori, de la 0,07% în decembrie 2023, la aproximativ 30% în aprilie 2024, iar cantitatea de ambalaje colectate prin SGR a crescut de peste 5.000 de ori, din decembrie 2023 până în aprilie 2024, de la 31.000 ambalaje până la peste 160 de milioane de ambalaje SGR.

RetuRO a anunțat recent și deschiderea în Otopeni, județul Ilfov, a celui de-al patrulea centru regional de numărare și sortare a ambalajelor SGR. Amplasat în incinta parcului industrial Olympian Park North Bucharest, centrul va gestiona și procesa ambalajele de băuturi colectate atât manual, de la comercianți, cât și de la automatele de returnare (RVM-uri). Cu o suprafață de 10.000 de metri pătrați, centrul din Otopeni este cel mai mare hub regional din infrastructura de colectare dezvoltată de RetuRO, având o capacitate anuală de numărare de aproximativ 900 de milioane de ambalaje SGR și o capacitate de sortare și procesare pe tipuri de materiale (PET, metal, sticlă) de două ori mai mare (1,8 miliarde de ambalaje SGR).

Sistemul Garanție-Returnare este într-o dinamică permanentă, românii returnează din ce în ce mai multe ambalaje, iar evoluția pe care o înregistrăm de la un moment la altul reflectă tot mai multă implicare din partea consumatorilor. Deschiderea de noi centre de sortare și numărare este o componentă esențială în evoluția sistemului și una dintre prioritățile noastre în această perioadă. În prezent, avem patru centre RetuRO operaționale, care pot procesa, cumulat, între 2,6 și 3 miliarde de ambalaje anual”, a declarat Gemma Webb.