Grupul LEGO a dezvăluit concluziile unui nou studiu realizat la nivel global care analizează tendințele sociale ce afectează încrederea creativă a copiilor. Acesta arată că presiunea perfecțiunii și vocabularul cotidian reprezintă un risc, în special pentru fete, pentru că le reduce posibilitățile de a-și atinge potențialul creativ maxim. Compania speră să scoată în evidență faptul că, prin simpla ajustare a limbajului, putem contribui la conturarea unui viitor mai bun pentru fete.

În urma unui sondaj efectuat în 36 de țări, la care au luat parte peste 61.500 de părinți și copii cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani, datele susțin nevoia unei schimbări societale care să le ajute pe fete să-și îndeplinească aspirațiile creative prin joacă nestingherită. Cercetătorii au constatat că fetelor le este înăbușită încrederea creativă de mici (începând de la 5 ani). La această vârstă fragedă, trei sferturi (76%) dintre fete la nivel global (75% în România) se simt încrezătoare în creativitatea lor, dar acest lucru scade pe măsură ce cresc, și două treimi dintre fete (71% în România) nu se simt confortabil să își împărtășească ideile. Acest lucru este agravat de povara perfecționismului și de anxietatea provocată de frica de a face greșeli (72% la nivel global și 69% în România). Părinții sunt de acord: 71% dintre ei (67% în România) spun că fetele se abțin mult mai des din a-și dezvolta ideile, din cauza acestor presiuni.

Când copiii se tem de eșec, își pierd dorința de a explora și de a gândi neconvențional. Ceea ce are un impact asupra dezvoltării unei abilități cruciale – încrederea creativă – și acest lucru se poate transmite până la vârsta adultă. Încrederea creativă reprezintă siguranța că poți genera idei singur, îți poți asuma riscuri și poți contribui cu soluții unice fără teama de eșec. S-a constatat că este o piatră de temelie a bunăstării, crescând stima de sine, reducând stresul și ridicând nivelul de fericire, fiind și o abilitate de top care va fi căutată de angajatorii din viitor, conform Forumului Economic Mondial. Având în vedere că peste trei sferturi dintre fete își doresc să lucreze în industriile creative, acest lucru întărește nevoia urgentă de schimbare”, a declarat Jennifer Wallace, autor și cercetător în domeniul parentingului la Harvard.

Potrivit studiului, aproape două treimi dintre fetele cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani (73% în România) spun că limbajul pe care îl aud le determină să se teamă că vor face greșeli, să simtă că nu ar trebui să exploreze sau le întărește nevoia de a fi perfecte.

Datele arată mai că peste jumătate dintre copii cred că adulții ascultă mai mult ideile creative ale băieților decât cele ale fetelor (54% în România). De asemenea, 68% dintre părinți (63% în România)  sunt de acord cu faptul că societatea ia mai în serios creativitatea masculină decât cea feminină.

Studiul a fost comandat de LEGO Group și realizat de Edelman DXI. S-a desfășurat în 36 de țări: Australia+Noua Zeelandă, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, China, Republica Cehă, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Hong Kong, Ungaria, India, Indonezia, Italia, Japonia, Kenya, Mexic, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Singapore, Slovacia, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Elveția, Suedia, Arabia Saudită, Taiwan, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit și SUA. Eșantionul total a fost de 61.532 persoane, 36.000 de părinți (aproximativ 1.000 pe piață/țară) și 25.532 de copii cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani (aproximativ 700 din fiecare piață/țară). Chestionarele au fost completate în perioada 13.12.2023 – 24.01.2024.