Kantar, companie globală de top în domeniul analizelor de marketing (insights & analytics), a lansat Sustainability Sector Index – Ediția 2023, studiul consacrat pe care compania îl realizează la nivel global (inclusiv România) privind preocupările și comportamentele față de sustenabilitate ale consumatorilor. Studiul este o diagnoză a percepțiilor pe care le au consumatorii despre performanța diferitelor sectoare prin prisma a patru dimensiuni cheie de marketing: strategie, inovație, activare și impact.

Cercetarea arată că îngrijorările legate de lipsa de onestitate a acțiunilor sau a comunicărilor  despre sustenabilitate întreprinse de branduri (greenwashing), sunt la cote ridicate la nivel global – peste jumătate dintre respondenți consideră că nu e nici o industrie în care brandurile să fie întru totul cinstite atunci când raportează acțiunile lor de sustenabilitate, nici măcar în sectoarele „născute-curate”, cum ar fi vehiculele electrice sau produsele vegane.

kantar-greenwashing

Sectoarele cu „cele mai vinovate” branduri, potrivit consumatorilor, sunt rețelele de socializare (60%), carnea și produsele din carne (58%) și îmbrăcămintea, încălțămintea (57%). Chiar dacă mărcile din categoriile hrană pentru animalele de companie și produse de igienă pentru bebeluși se află în partea de jos a clasamentului, o proporție semnificativă a consumatorilor – mai mult de 4 din 10 – consideră că brandurile din aceste sectoare transmit informații false sau inexacte cu privire la eforturile lor de sustenabilitate. Datele mai arată că, din perspectiva consumatorilor, sectorul de lux este la un nivel similar cu cel al industriei de petrol și gaze din punct de vedere al progresului înregistrat față de problemele sociale și de mediu.

Jumătate dintre consumatorii la nivel global consideră că brandurile din toate sectoarele fac lucruri doar de fațadă (greenwhasing) când vine vorba de activitățile lor de sustenabilitate, riscând astfel erodarea încrederii pe care o au clienții în ele, printr-o comunicare eronată și prin strategii nepotrivite. Brandurile au nevoie de o înțelegere nuanțată a oportunităților de veni în prim-plan și de a genera o schimbare semnificativă. Acum este nevoie mai mult decât oricând ca brandurile să acționeze cu curaj și îndrăzneală pentru a fi ele cele care deschid calea în privința sustenabilității, indiferent de sectorul în care ele activează „, declară Karine Trinquetel, Coordonator Global de Soluții în cadrul Departamentului de Transformare Sustenabilă la Kantar.