Reducerea risipei alimentare este unul dintre dezideratele pe care guvernele și companiile la nivel global și l-au stabilit ca prioritate pe agendele de acțiune. Iar atunci când este dublat și de sprijinirea, cu alimente, a comunităților defavorizate, impactul este și mai mare. Jurnal de Sustenabilitate a stat de vorbă cu Claudia Porojan, PR & CSR Manager Sphera Franchise Group despre programul de donare de hrană Harvest derulat de KFC la nivel mondial și despre impactul pe care acesta îl are asupra mediului dar și asupra comunităților.

Ce înseamnă programul Harvest pentru KFC la nivel internațional?

Programul de donare de hrană Harvest a fost implementat pentru prima dată în SUA în 1999, iar ulterior s-a extins și în țări din Europa, America Centrală și în Africa de Sud. Scopul său este de a reduce risipa alimentară, venind în același timp în sprijinul comunităților nevoiașe și diminuând amprenta ecologică. Peste 47.000 de tone de alimente au fost donate, la nivel global, de la începutul proiectului.

De când derulează KFC acest program în România și care sunt rezultatele sale până în prezent?

În România, programul a fost implementat la finalul anului 2017, inițial ca o platformă pilot în două restaurante din București, în colaborare cu o singură asociație, urmând ca în anii următori să fie extins, în funcție de rezultate. A fost un proiect foarte bine primit atât de colegii din restaurante, cât și de partenerii noștri, astfel că, în 2023, am ajuns la implicarea a peste 40 de unități KFC la nivel național, în colaborare cu circa 10 asociații, precum Fundația Bucuria Darului din Brașov, Fundația Filantropică Metropolis, Asociația O masă caldă din Cluj și mai multe filiale ale Băncii pentru Alimente (din București, Oradea, Cluj, Craiova etc).

Din 2017 până în prezent, în România, am donat peste 24 de tone de alimente asociațiilor partenere, care oferă zilnic o masă caldă persoanelor din medii defavorizate. Anual, produsele donate din restaurantele KFC ajung la aproximativ 7,200 de beneficiari prin intermediul asociațiilor la nivel național.

Ce tipuri de beneficiari vizați pentru donațiile din cadrul programului Harvest și care sunt zonele geografice din România pe care le-ați acoperit prin acest program până în prezent?

Beneficiarii la care ajung produsele donate provin din familii nevoiașe cu mulți copii, aflate la limita de subzistență, persoane în vârstă, singure și cu diferite afecțiuni, aflate în dificultate, marginalizate social. Prin colaborările pe care le avem cu asociațiile de profil reușim să acoperim majoritatea zonelor țării.

Care este valoarea adăugată pe care programul Harvest o are pentru operațiunile KFC în România, dar și la nivel mondial?

Programul Harvest a fost dezvoltat cu scopul de a reduce risipa alimentară și, în același timp, de a veni în sprijinul comunităților defavorizate la nivel global. Având în vedere industria în care activăm – food-service – și fiind implicați în proiecte de responsabilitate socială, asociațiile veneau constant către noi cu cereri de donare produse, însă nu exista un cadru legal prin care să o facem păstrând standardele de calitate și siguranță alimentară pe care le urmăm în restaurante.  Aici a intervenit procedura creată în rețea, care a fost aprobată și de autoritățile din România. Produsele donate în cadrul proiectului provin din surplusul alimentar din restaurantele KFC; sunt bune de consum și îndeplinesc toate standardele de calitate și siguranță alimentară. De îndată ce sunt scoase de la vânzare, acestea sunt triate, etichetate de colegii din restaurante conform unei proceduri interne supervizate de departamentul de Calitate, pentru a fi donate asociațiilor în mod regulat Pe lângă sprijinul oferit comunităților, programul permite conștientizarea importanței voluntariatului în rândul colegilor noștri, aceștia implicându-se în mod activ în program în cadrul restaurantelor participante.

Cum ajută programul Harvest business-ul KFC în ceea ce privește criteriile ESG asumate dar și atingerea ODD-urilor?

KFC face parte din Sphera Franchise Group care operează și se dezvoltă pe baza principiilor durabile, având o strategie de sustenabilitate realizată în conformitate cu obiectivele de dezvoltare durabilă, care se reflectă în fiecare dintre operațiunile brandurilor din componența grupului. Unul dintre cei patru piloni care stau la baza strategiei de sustenabilitate a Grupului este “Oameni și Comunitate”. Programul Harvest contribuie la două dintre obiectivele de dezvoltare durabilă – “Fără sărăcie” și “Zero foamete” – cu sprijinul colegilor din restaurante care se implică activ în buna desfășurare a proiectului de la început. Dincolo de îndeplinirea acestor obiective, implicarea în comunitate în cadrului Grupului nostru este o tradiție de peste 15 ani, care, de-a lungul timpului s-a materializat în proiecte de lungă durată precum strângeri de fonduri pentru diferite cauze, inițiative de voluntariat, ‘adopția’ unor case în care trăiesc copii provenind din instituțiile de stat care au beneficiat de susținerea KFC. Multitudinea de proiecte în care ne-am implicat a fost posibilă datorită deschiderii colegilor noștri de a se implica în comunitate, de a contribui personal și a vedea impactul pe care îl au doar oferind din timpul și cunoștințele lor.

În opinia dvs., cât de importante sunt / de impact programele de tip Harvest?

Programul Harvest a avut impact pozitiv încă de la implementare, iar acest lucru l-am primit ca feedback de la beneficiarii asociațiilor partenere după primele livrări de produse. Fiind implicată constant în proiecte de CSR de-a lungul timpului, cred că astfel de inițiative sunt foarte importante atât pentru companie, cât și pentru asociații, mai ales dacă sunt de lungă durată, precum toate proiectele noastre de acest fel. În timp, se crează relații frumoase de ambele părți, ajungem să mergem “în teren”, să cunoaștem beneficiarii, iar atunci implicarea devine dedicare, oamenii încearcă să găsească soluții să ofere și mai mult sprijin, să ducă parteneriatele la un nivel mai înalt.

 

Gabriela Vereș – Vicepreședinte Federația Băncilor Pentru Alimente Din Romania – FBAR

Federația Băncilor pentru Alimente din România – FBAR, împreună cu cele nouă Bănci Regionale pentru Alimente din București, Cluj, Roman, Oradea, Brașov, Timișoara, Constanța, Craiova, Galați, constituie o mare rețea națională de solidaritate la dispoziția societății, organizațiilor caritabile și a celor mai vulnerabili dintre noi, o punte între existența surplusului de alimente și cei care au mai multă nevoie de hrană. Băncile pentru Alimente colectează și donează ONG-urilor partenere produse pe care producătorii, importatorii, distribuitorii sau retailerii le donează. Programul ‘Harvest’ este o binecuvântare pentru asociațiile pe care le sprijinim. De multe ori asigură carnea pentru cina unor tineri din centre rezidențiale, cantine sociale sau programe de masă caldă în comunitățile din mediul rural. La Banca pentru Alimente colectăm alimente în surplus și le donăm imediat pentru a susține persoanele nevoiașe. Produsele din carne sunt printre cele mai rare donații și sunt foarte solicitate, iar cele de la KFC aduc de fiecare dată multă bucurie.