La nivel local și global, ING a devenit una dintre cele mai apreciate companii implicate social. Potrivit clasamentului realizat de compania de cercetare Corporate Knights în luna ianuarie 2022, ING se află pe locul 61 în topul celor mai sustenabile 100 de corporații din lume, din aproape 7.000 analizate.
Pentru ING Bank România, începutul anului 2022 a venit cu o noutate și totodată cu o întărire a angajamentului acesteia față de sustenabilitate: compania a transformat departamentul de responsabilitate socială corporativă, format în 2012, într-unul de Sustenabilitate, pentru a facilita tranziția către o economie verde și dezvoltarea parteneriatelor cu societatea civilă. În cei zece ani de existență a departamentului, alături de parteneri din societatea civilă, ING a investit peste 8 milioane de euro în comunitate, în proiecte sociale și de sănătate financiară.
„Preocuparea de a transforma ING în banca pentru sustenabilitate a început încă de acum un deceniu. Astfel, trecerea oficială către un departament dedicat nu reprezintă doar o schimbare de nume, ci marchează un prag important pe care l-am atins, dar și începutul unui nou drum cu obiective ambițioase de sustenabilitate. Avem deja o bază solidă, demonstrată prin finanțări verzi în segmentul Wholesale Banking, lansarea constantă de inițiative verzi pentru angajați și clienți, precum și diferite proiecte care diminuează amprenta de carbon a băncii. Noua structură vine într-un mod organic, după ce am dezvoltat un cadru de lucru intern, astfel încât tot mai mulți colegi să poată îngloba principii de sustenabilitate în munca lor de zi cu zi. În cele din urmă, așa ne dorim să construim o economie sănătoasă, cu grijă față de mediu și de clienții noștri”, a explicat Alexandra Maier, Manager Sustenabilitate ING Bank România.
Care sunt însă eforturile ING Bank în direcția sustenabilității? Jurnal de Sustenabilitate a făcut o trecere succintă în revistă a celor mai importante inițiative ale băncii în această direcție pe piața din România.
Obligațiuni verzi
Potrivit unui studiu lansat de ING în 2021, 72% dintre investitori au declarat că au un apetit mai mare pentru portofolii de proiecte verzi și vor mai multă transparență din partea companiilor cu privire la obiectivele lor de sustenabilitate. Combaterea schimbărilor climatice se află în topul priorităților de sustenabilitate pentru peste jumătate din investitorii instituționali care au participat la studiul ING.
Fiind una dintre băncile care pun un puternic accent pe sprijinirea afacerilor verzi, în luna februarie a anului trecut, ING Bank a fost implicată cea de-a doua emisiune de obligațiuni verzi, în valoare de 500 milioane de euro, pentru NEPI Rockcastle – cel mai mare proprietar de centre comerciale din Europa Centrală și de Est. Fondurile urmau să fie utilizate pentru refinanțarea portofoliului de clădiri sustenabile și finanțarea proiectelor de eficiență energetică ale grupului NEPI Rockcastle. De altfel, în 2020 ING Bank a intermediat, alături de un consorțiu de bănci, prima obligațiune verde pentru NEPI Rockcastle, în valoare de 500 milioane de euro, iar în 2021, a transformat creditul in valoare de 100 milioane euro acordat grupului într-unul verde, prin adăugarea unor componente ESG (de mediu, sociale și de guvernanță).
De altfel, la nivel global, ING este lider pe segmentul obligațiunilor sustenabile, cu aproape 190 tranzacții de sustenabilitate în primele nouă luni ale anului 2021. Tot în anul 2021, ING s-a alăturat alianței bancare Net-Zero, cu scopul de a reduce emisiile de gaze de seră și de a atinge emisii nete zero până în anul 2050. Prin propria metodologie Terra, ING își continuă strategia de a identifica oportunități pentru finanțare verde și de a sprijini obiectivele sustenabile ale clienților săi prin soluții financiare dedicate, cunoștințe și expertiză.
Credite pentru investiții sustenabile
Pentru că băncile reprezintă unul dintre motoarele de creștere a economiei, finanțarea unor investiții sustenabile prin credite bancare poate duce la o schimbare în modul în care sunt gândite afacerile. De exemplu, anul trecut, ING Bank România a acordat un credit de 8,5 milioane de euro grupului industrial român Promateris, pentru dezvoltarea capacității de producție de ambalaje din materiale biodegradabile și compostabile. Produsele realizate de Promateris la fabrica din Buftea sunt distribuite prin lanțuri moderne de retail și importante magazine de bricolaj. Grupul Promateris include și compania Biodeck, specializată în distribuția de ambalaje compostabile și din materiale reciclate.
Tot anul trecut, banca a acordat un împrumut de peste 20 de milioane de euro grupului United Romanian Breweries Bereprod (URBB) pentru refinanțarea unor noi proiecte de investiții sustenabile și refinanțarea creditelor existente. Investițiile sunt direcționate către fabrica Tuborg din Pantelimon, pentru extinderea capacității stației de tratare a apei uzate, precum și către noi tehnologii pentru eficientizarea procesului de producție.
Nu în ultimul rând, compania românească de inginerie și tehnologie Simtel Team a contractat în 2022 de la ING Bank un credit sustenabil în valoare de 5 milioane de euro pentru aprovizionarea în avans cu stocuri de panouri fotovoltaice și invertoare, pentru a contracara potențialele întârzieri și creșteri de prețuri pentru aceste componente. Contextul economic actual, marcat de creșterea inflației și a prețurilor la energie, a condus la creșterea considerabilă a cererii pentru soluții de energie regenerabilă.
În ultimii trei ani, compania Simtel a proiectat și instalat pentru clienții săi peste 70 MWh de centrale electrice, ce însumează peste 200.000 panouri fotovoltaice. Acestea produc anual peste 80.000 MWh și reduc emisiile de dioxid carbon în atmosferă cu aproximativ 60.000 tone. Parcurile fotovoltaice operate de Simtel însumează peste 200 MWh și produc anual 260.000 MWh energie, corespondentul consumului a 73.000 de gospodării într-un an, diminuând emisiile de carbon cu aproximativ 350.000 tone/an.
Printre companiile pentru care Simtel Team a proiectat și instalat centrale electrice fotovoltaice se numără Dedeman, Fan Courier, Ikea România, Kaufland România, Penny Market și Telekom România.
Materiale publicitare refolosite
Comunicarea prin materiale promoționale de tip outdoor este caracteristică societății actuale și face parte din modul în care interacționează oamenii cu companiile. Ulterior utilizării acestora, materialele promoționale devin deșeuri, cele mai multe fiind distruse prin incinerare.
Conform unui studiu Eurostat, în 2020 România se afla la coada clasamentului în privința ratei circulare de reutilizare a materialelor, reutilizând doar 1.3% din totalul produselor care ar fi putut fi reutilizate. ING Bank se numără printre companiile care își transformă materialele publicitare în produse promoționale, prin colaborarea cu remesh, o unitate protejată, dedicată angajării și integrării persoanelor cu dizabilități. „Începând din 2023, toate materialele de publicitate pe suport outdoor (mesh, bannere, prisma print) pe care le producem în cadrul campaniilor noastre de marketing vor fi reutilizate, prelungind astfel ciclul de viață al produsului“, mai spune Maier.
Educația financiară
La finalul anului trecut, ING Bank a lansat campania “Vești bune pentru finanțele tale” pentru a sprijini tot mai mulți români să beneficieze de soluțiile oferite de Banometru, primul program complet gratuit de sănătate financiară, dezvoltat de Asociaţia Educaţie pentru Viaţă Reală (AEVR), Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) în parteneriat cu ING Bank. Până în prezent, peste 20.800 de persoane au accesat serviciile Banometru, participând la cursuri online sau offline, webinarii și ședințe de coaching oferite gratuit de specialiștii din echipă.
Sustenabilitatea la ING Bank România, în cifre:
- tranziția portofoliului de carduri, începând cu luna mai 2022, către o alternativă mai prietenoasă cu mediul, din plastic reciclat. Datorită acestei decizii, banca și-a redus amprenta de carbon a cardurilor nou-emise cu 75%.
- participarea, în calitate de coordonator de sustenabilitate, la acordarea unui credit sindicalizat în valoare de 127 milioane Euro pentru Green Group, lider de piață în sectorul reciclării deșeurilor.
- elaborarea unui ghid pentru identificarea și procesarea facilă a tranzacțiilor sustenabile în segmentul companiilor medii și mici și acordarea primului credit sustenabil pentru antreprenorii IMM, urmat deja și de alte finanțări, în valoare totală de 18 milioane Euro, în zonele de energie regenerabilă și economie circulară.
Voluntariatul în ING Bank România în 2021
- Peste 100 de angajați din ING au ales să doneze mai mult de 1.600 de ore din timpul lor pentru voluntariat digital în 2021.
- Sustainability Boost Programme a condus la proiectarea și lansarea primului credit verde cu dobânzi reduse pentru persoane fizice, pentru achiziționarea de mașini electrice sau hybrid plug-in.
- Adoptă un Proiect este, din 2013, programul de granturi tradițional prin care ING Bank sprijină organizațiile non-profit și implică angajații în cauze sociale. Până în prezent, ING a susținut 57 de proiecte, cu finanțare totală de peste un 1,2 milioane de euro și sute de ore de voluntariat ale angajaților.
- Startarium RE:BUILD a fost un program conceput pentru a oferi sprijin antreprenorilor la început de drum afectați de pandemie. Astfel, 100 de antreprenori au beneficiat de consultanță și mentorat, iar 50 au accesat servicii subvenționate în valoare totală de 150.000 de euro.
- Civic Labs și soluții digitale pentru probleme sociale. Voluntarii ING se implică periodic pentru dezvoltarea de soluții proiectate în Civiclabs.
articole recomandate