Pentru a produce un metru cub de ciment, este nevoie de aproape 1.000 de ori mai multă energie decât pentru a menține un televizor obișnuit în funcțiune. Industria cimentului consumă o cantitate imensă de energie și lasă în urmă cantități considerabile de emisii de carbon, deoarece are nevoie de temperaturi extreme pentru a produce ciment. De aceea, companiile mari de profil caută soluții pentru sustenabilitate și pentru un impact cât mai redus asupra mediului.

La nivel global, 33% din consumul de energie este atribuit industriilor mari, iar industria cimentului este responsabilă pentru 8% din emisiile globale de dioxid de carbon. Industria cimentului din Europa și-a propus să devină neutră în emisiile de carbon până în 2050, regândind modelul operațional, inclusiv prin încorporarea în procesele sale a noi soluții și tehnologii care ar putea reduce cu până la 90% emisiile de dioxid de carbon generate de producerea cimentului. La conferința „CarbonZero – Alternative Fuels & Raw Materials” organizată în noiembrie anul trecut în Portugalia, au participat cele mai importante companii europene, inclusiv HeidelbergCement, Holcim și Titan Cement.

Conferința a adus la aceeași masă jucătorii din industrie, însă companiile participante au deja de ani buni planuri de sustenabilitate pe care le implementează. Planurile Heidelberg s-au cristalizat în 2021 la nivel de Grup, când au fost reconfirmate obiectivele re reducere a emisiilor de dioxid de carbon până în 2030.

„Suntem mândri că avem setat cel mai ambițios obiectiv din industrie, și anume de a reduce emisiile nete de CO2 la 400 kg/t de ciment, însemnând o reducere de aproape 50% față de anul 1990. Pentru a ne atinge acest target, avem stabilite planuri de acțiune pe termen scurt (Strategia „Beyond 2020”), mediu (Obiective accelerate 2030) și lung (Angajament 2050)”, arată Florian Aldea, președinte și director general al HeidelbergCement România, în Raportul de sustenabilitate 2021.

HeidelbergCement, fondată în 1873 în Germania, este acum una dintre cele mai mari companii de materiale de construcții, cu operațiuni pe cinci continente. În Europa Centrală și de Est a intrat în 1989, iar în România a ajuns în 1998 prin achiziția fabricii de ciment Moldocim Bicaz. De atunci a achiziționat multiple companii de profil pentru a deveni una dintre cele mai importante trei companii de profil din țara noastră.

Protecția mediului

Dezvoltarea durabilă este cel mai important element al filosofiei HeidelbergCement. În România, compania acordă o atenție specială protejării mediului, prin investiții constante și substanțiale în tehnologii de vârf, cu scopul reducerii emisiilor, precum și prin folosirea deșeurilor drept combustibili alternativi (anvelope uzate, plastic, folii, textile, carton, hârtie, deșeuri lemnoase și petroliere). Toate fabricile de ciment, stațiile de betoane, carierele și balastierele HeidelbergCement România dețin certificarea pentru sistemul de management integrat al calității și protecția mediului (ISO 9001:2000 și ISO 14001:1996). De altfel, fabrica de la Chișcădaga a fost prima fabrică de ciment din România care a obținut această acreditare.

Raportul de sustenabilitate pe 2021, ultimul disponibil, arată că HeidelbergCement a utilizat combustibili alternativi în proporție de 33,7% și a obținut o reducere 25,5% a intensității emisii de gaze cu efect de seră din Scope2 față de 2020. Investițiile realizate în tehnologii pentru reducerea impactului asupra mediului au dus la diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră cu 588.072 tone dioxid de carbon (echivalent). De altfel, a primit și Gold Level Recognition în cadrul Romanian Corporate Sustainability and Transparency Index pentru transparență și performanță în sustenabilitate, cu un scor de 94 din 100 de puncte.

Portofoliu de produse neutre din punct de vedere al emisiilor

Responsabilitatea principală a industriei cimentului este să producă ciment care să contribuie eficient la aspectul sustenabil al construcțiilor, permițând reducerea emisiilor de carbon, atât în faza inițială – de construcție a clădirii – cât și pe durata de viață a unei structuri construite, fără ca aceasta să își piardă proprietățile esențiale de siguranță în exploatare, durabilitate sau rezistență necesare pentru utilizarea sa; astfel se investește constant în cercetare și dezvoltare de produse care să îndeplinească noile criterii.

La nivel de Grup, obiectivul anunțat al HeidelbergCement este ca până în 2050 să dețină un portofoliu de produse neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.

„Suntem conștienți că schimbările climatice reprezintă o problemă globală și, prin urmare, este nevoie de o abordare la nivel global. Dorim să luăm parte la identificarea unor soluții care să limiteze efectele schimbărilor climatice, Astfel, la nivel de Grup, ne-am asumat cel mai ambițios obiectiv din industrie, și anume reducerea emisiilor de CO2 cu aproape 50%, până la 400 kg CO2 /tona de ciment până în 2030. Acesta este unul dintre obiectivele care va susține drumul nostru spre neutralitate din punct de vedere al emisiilor de CO2 până în 2050”, se arată în Raport.

De asemenea, până în 2030, compania are ca obiectiv ca 50% din venituri să fie generate de produse durabile și să ofere alternative circulare pentru jumătate din produsele din beton.