Henkel este una dintre cele mai mari companii din lume din domeniul produselor de curățenie și adezivi tehnologici. Fondată în Germania în 1876, compania are în prezent peste 51.000 de angajați în toată lumea, vânzări anuale de peste 22 miliarde euro, prezență în 56 de țări și 166 de unități de producție. Sustenabilitatea în afaceri și în activitate este o preocupare importantă pentru companie datorită experienței acumulate în cei aproape 150 de ani de existență.

Henkel a publicat primul Raport de Sustenabilitate în 1992, moment la care acesta purta numele de Raport de Mediu. „Raportul de Mediu a fost publicat anual, timp de 30 de ani și împreună cu raportul anual (Annual Report), reprezintă conceptul nostru de raportare corporate integrată”, se arată pe site-ul companiei.

Strategia companiei este inspirată de scopul anunțat deja: “Pioneers at heart for the good of generations”, prin care se dorește îmbunătățirea vieții a miliarde de oameni prin intermediul produselor și tehnologiilor proprii. Sustenabilitatea este astfel un element central în viziunea asupra viitorului. „Dorim să impulsionăm în mod activ transformarea către o economie și o societate durabile, să contribuim la protejarea și regenerarea naturii, la crearea de comunități puternice și totodată să consolidăm încrederea tuturor stakeholderilor noștri”, se arată în declarația companiei.

Strategia de sustenabilitate 2030+ stabilește obiectivele companiei pe termen lung pe trei dimensiuni:  Planeta Regenerabilă, Comunități Înfloritoare și Partener de Încredere. „Privind în perspectivă, suntem bine pregătiți: sustenabilitatea este adânc ancorată în strategia noastră de business și în scopul nostru. Cu această bază, transformarea noastră durabilă continuă”, declară Sylvie Nicol, Executive Vice President Human Resources and Chair of Henkel’s Sustainability Council.

Obiectivele de climă pentru 2030:

  • 100% din electricitate să provină din surse regenerabile (până în 2022 s-a atins deja 70%);
  •  Reducere de 65% a emisiilor de CO2 a producției per tonă de produs până în 2025;
  • Reducere de 30% a emisiilor de CO2 din materii prime și ambalaje per tonă de produs până în 2030;
  • Reducere de 100 de milioane de tone de CO2 împreună cu clienții, consumatorii și furnizorii;
  • Dezvoltare Zero Net pentru emisiile Scope 3.

Circularitate:

  • Zero deșeuri de plastic în natură;
  • Peste 30 % din plastic reciclat (– 50  % din plastic virgin fabricat pe bază de materii prime de origine fosilă) pentru toate ambalajele aferente produselor de larg consum până în 2025;
  • 100 % din ambalaje concepute pentru reciclare sau reutilizare;
  • Reducere cu 50% a deșeurilor din producție per tonă de produs;
  • Utilizarea circulară a deșeurilor de producție.

Natură:

  • Utilizarea responsabilă a produselor pentru a reduce consumul de apă;
  • Reducere cu 35% a consumului de apă pe tonă de produs până în 2025;
  • Utilizarea circulară a apei la unitățile de producție cheie;
  • 100% hârtie și carton din material reciclat sau din surse forestiere durabile;
  • 100 % ulei de palmier și miez de palmier a cărui aprovizionare responsabilă este certificată.

Dezvoltare durabilă și Sustenabilitate în România

Henkel Romania este, la fel ca și compania-mamă, dedicată poziției de lider în domeniul sustenabilității. Divizia din Romania îşi desfăşoară activitatea după principiile dezvoltării durabile, urmărind menţinerea unui echilibru între obiectivele sale de natură economică, ecologică şi socială. Astfel, Henkel Romania este implicată activ, de peste 20 ani, în susținerea mai multor proiecte culturale, ecologice, activităţi caritabile derulate de asociații neguvernamentale, inițiative pentru promovarea sportului și sănătății, precum şi proiecte social-educative.

Henkel a fost prima companie privată din România care a desfăşurat un amplu program ecologico-educaţional în Delta Dunării inclusiv în şcolile din zonă şi totodată prima companie din România care a derulat un program naţional de igienă în şcolile din România – “Henkel în Şcoli”, 2000-2004 (în peste 100 de şcoli din 26 de oraşe).

Strategia globală de sustenabilitate este aplicată în toate activitățile locale ale companiei, de-a lungul lanțului valoric, Henkel propunându-le consumatorilor români o multitudine de produse, soluții și servicii sustenabile, disponibile în portofoliul local al diviziilor.

Noi fabrici neutre în emisiile de CO2

Recent, încă două unități Henkel din Germania au înregistrat rezultate importante în domeniul sustenabilității: Fabrica diviziei Henkel Laundry & Home Care din Düsseldorf și unitatea de producție a diviziei Henkel Beauty Care din Wassertrüdingen, Bavaria, au fost transformate pentru a funcționa cu energie 100% neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.

Din iulie 2021, compania utilizează deja exclusiv electricitate din surse regenerabile și biogaz pentru producția de produse lichide și de tablete pentru mașinile de spălat vase, la unitatea din Düsseldorf. Odată cu trecerea la energie neutră din punct de vedere al emisiilor de CO2, în special la combustibili sustenabili (biogaz) pentru procesul de fabricare a produselor sub formă de pulbere, care necesită un consum mare de energie, producția de detergenți și produse de îngrijire a locuinței atinge acum neutralitatea din punct de vedere al impactului asupra climei.

Unitatea de producție din Düsseldorf, a doua ca mărime la nivel mondial a companiei Henkel, a primit deja mai multe premii pentru pionierat în ceea ce privește abordarea strategică ”Industrie 4.0” (mișcare ce are ca scop să inițializeze a patra Revoluție industrială), precum și pentru procesele sale de producție durabile, inclusiv din partea Forumului Economic Mondial. De asemenea, depozitul central atașat unității de producție din Düsseldorf este de acum neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2, deservind clienții Henkel ai diviziei Laundry & Home Care din întreaga Europă.

Cea mai mare unitate de producție a diviziei Henkel Beauty Care din Germania, situată în Wassertrüdingen, Bavaria, funcționează acum exclusiv pe bază de energie neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon pentru producția de produse de îngrijire a părului și a corpului. Pentru a atinge acest obiectiv, anul trecut a fost instalat, printre altele, un sistem fotovoltaic de 17.000 m² pe acoperișul unității de producție și pe un câmp din împrejurimi. Sistemul fotovoltaic generează o cantitate de energie egală cu cea necesară pentru un consum mediu anual de energie pentru 450 de gospodării. Pe lângă energia electrică obținută în mod sustenabil, acest amplasament utilizează și biogaz.

Am stabilit noi ambiții pe termen lung, ca parte a strategiei noastre de sustenabilitate. Una dintre aceste ambiții este aceea ca producția noastră să devină climatic-pozitivă până în 2030 (amprentă net-zero de carbon), deci cu zece ani mai devreme decât era planificat inițial”, spune Ulrike Sapiro, Chief Sustainability Officer la Henkel. „Avem peste 170 de unități de producție în întreaga lume și depunem eforturi intense pentru a trece complet la combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, pentru a obține energie electrică din surse regenerabile și pentru a îmbunătăți eficiența energetică generală. Düsseldorf și Wassertrüdingen dau un bun exemplu în acest sens”, a mai adăugat Ulrike Sapiro.