8 din 10 copii, beneficiari ai proiectului “Start în educație”, şi-au dezvoltat abilitățile cognitive, creative şi de recunoaștere vizuală, datorită kit-ului educațional “Ghiozdănel cu viitor” și 9 din 10 părinţi spun că se joacă mai mult timp cu copiii lor datorită acestuia. În plus, 94% dintre părinți consideră că sesiunile de educație parentală derulate în cadrul proiectului le-au fost utile și au apreciat informațiile specializate primite despre dezvoltarea copiilor (74,6%), educația parentală pozitivă (54,3%) și protecția copiilor (32,5%).

Rezultatele fac parte din Raportul cercetării sociologice a proiectului “Start în educație” – proiect de educație timpurie derulat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom în peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe. În anul școlar 2022-2023, 60.000 de copii preșcolari au primit câte un „Ghiozdănel cu viitor” cu materiale pentru dezvoltare educațională și 13.400 de părinți au participat la atelierele „Școala părinților”.

Cercetarea derulată în parteneriat cu Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași este una dintre cele mai ample cercetări inițiate în România despre educația timpurie. Aceasta analizează pe deoparte starea educației timpurii și accesul copiilor preșcolari din comunități defavorizate la resurse educaționale și, pe de altă parte, impactul și utilitatea intervențiilor “Start în educație”.

Un impact notabil al proiectului a fost îmbunătățirea semnificativă a performanțelor educaționale ale copiilor participanți, prin folosirea kit-ului “Ghiozdănel cu viitor”, cu rechizite, jocuri și alte materiale educaționale. Astfel, 80% dintre părinți consideră că produsele din kit au dezvoltat abilitățile cognitive și de învățare ale copiilor lor, 80% dintre copii lucrează mai bine cu plastilina și reușesc să recunoască mai bine culorile, 78,5% dintre copii reușesc să rezolve mai ușor jocuri de tip puzzle și 84% dintre copii fac mai multă mișcare, ceea ce indică o influență pozitivă asupra nivelului lor de activitate fizică și a stării generale de sănătate.

De asemenea, în urma sesiunilor de educație parentală, 95% dintre părinți au remarcat dezvoltarea comportamentală a copiilor lor în ultimul an, sunt mai atenți la nevoile și evoluția propriilor copii și înteleg mai bine efectele negative ale pedepsei fizice și ale violenței verbale.

Contextul actual, evidențiat de cercetare, arată că unul din patru copii (23%) merge la grădiniță doar trei zile pe săptămână sau mai rar. Principala cauză pe care o invocă părinții, în proporție de 45%, este lipsa banilor pentru acoperirea nevoilor de bază: rechizite, îmbrăcăminte sau alimente. Întrebați ce le lipsește copiilor, cei mai mulți dintre părinți (39%) au afirmat că rechizitele adaptate vârstei lor (cărți de colorat, plastilină, culori etc.). Apoi, 30% au indicat lipsa de jucării adaptate vârstei copiilor. În același context, 20% dintre părinți afirmă că le cumpără rechizite copiilor o dată pe an sau mai rar. Un procent îngrijorător semnalat de cercetare este că peste 37% dintre părinți consideră că ar putea comunica mai bine cu copii lor sau mărturisesc că discută cu copiii lor o dată pe lună sau mai rar.

„Accesul la educație timpurie este esențial pentru dezvoltarea copiilor, dar, din păcate, mulți dintre ei se confruntă cu un sistem complex de probleme: de la lipsa de rechizite și alte necesități, distanța prea mare către grădiniță, la statutul economic precar al părinților și nivelul scăzut de educație al acestora, toate acestea fiind coroborate și cu lipsa de programe de educație parentală. Ca societate, avem responsabilitatea de a oferi un sprijin integrat și constant pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil. Suntem recunoscători că, alături de Fundația OMV Petrom, prin proiectul ‘Start în educație’”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

“Primul an de ‘Start în educație’ a însemnat sprijin concret cu resurse și formare pentru părinții și copiii cei mai vulnerabili, iar rezultatele acestui proiect cu acoperire națională au fost imediate și vizibile. Cercetarea derulată în cadrul proiectului oferă referințe valoroase pentru domeniul educațional și pentru dezvoltarea viitoarelor intervenții atât de necesare pentru a îmbunătăți situația copiilor din zone dezavantajate”, adaugă Amalia Fodor, director executiv Fundația OMV Petrom.