Un sondaj fulger online inițiat de Federația Națională a Părinților (FNaP) pe un eșantion reprezentativ, la care au răspuns peste 1.000 de părinți din mediul urban și rural, relevă că principalele două motive pentru care copiii ajung să consume droguri sunt influența anturajului și lipsa de afecțiune în familie.

Sondajul a fost realizat în perioada 17-19 iulie 2024 și reprezintă una din primele acțiuni inițiate în cadrul campaniei de conștientizare a acestui fenomen în rândul părinților și copiilor intitulată ”Unspoken”, prin care părinții vor fi încurajați să reia legătura cu copii lor și să se implice în mod direct în prevenția consumului de droguri la copii și adolescenți.

Din punct de vedere al structurii respondenților la sondajul inițiat de FNaP, 55% dintre respondenți au copii în 14 și 18 ani, 49% din respondenți au fete și 24% din respondenți sunt din afara Bucureștiului. În mod surprinzător, 49% dintre respondenți au indicat că au vorbit cu copiii despre droguri fără a fi influențați de producerea unui eveniment anume.

Felicit inițiatorii acestei campanii pentru determinarea de a face ceva concret pe partea de prevenire la nivel de părinți. Ce mă îngrijorează cel mai mult sunt drogurile foarte ieftine, sintetice și toxice, pentru copii, iar cea mai mare greșeală a părinților este să creadă că așa ceva nu i se poate întâmpla copilului lor. Susțin campania lansată de Federația Națională a Părinților și îmi doresc o colaborare în acest sens între instituțiile statului și reprezentanții societății civile pentru a ne feri copiii de flagelul drogurilor”, a declarat Marcel Ciolacu, Prim-ministru al României.

În ceea ce privește motivele consumului de droguri, peste 65% dintre respondenții la sondaj consideră anturajului ca principalul factor care-i determină pe copii să încerce drogurile, prima dată la modul experimental, în timp ce 56% dintre părinți au indicat apoi lipsa de afecțiune ca fiind al doilea cel mai important factor care-i determină pe copii să consume droguri. Barierele indicate în calea comunicării dintre părinți și copii sunt lipsa de timp (56%) și decalajul dintre generații (54%).

Le mulțumesc tuturor celor care ni s-au alăturat deja și care ni se vor alătura. Avem nevoie de tot sprijinul pentru a apăra generațiile viitoare împotriva dependenței de droguri. Vorbim deja de o situație critică, chiar dacă pentru noi, cei de la Federație, nu mai este neapărat o surpriză de ani de zile, dar acum e timpul să acționăm concret pentru a preveni și bloca accesul copiilor noștri la droguri, prin mobilizarea părinților din toată România”, a declarat Eugen Ilea, președintele Federației Naționale a Părinților București.

FNaP dezvoltă campania Unspoken cu ajutorul unui grup de psihologi și psihoterapeuți, experți în adicții, avocați, comunicatori profesioniști și specialiști în domeniul politicilor publice, alături de sute de voluntari, părinți și copii, determinați să contribuie nemijlocit la prevenția împotriva consumului de droguri de orice fel.

Conceptul campaniei Unspoken a fost realizat de agenția V+O Communication, care va implementa și strategia de comunicare și va dezvolta întregul portofoliu de materiale de informare și suport, precum și toate activitățile ce vor fi organizate în sprijinul acestui demers.

Primii parteneri instituționali ai FNaP în campania Unspoken sunt Guvernul României și Agenția Națională Antidrog (ANA), FSE Spiru Haret si Consiliului Național al Elevilor din România.