Compania de curierat FAN Courier este unul dintre cele mai bune exemple de succes în afaceri în România de după 1990. Compania s-a înființat în urmă cu 25 de ani într-un domeniu care a rămas mulți ani sub monopolul pe care îl avea Poșta Română, dar a reușit în timp să ajungă lider al sectorului. Acum, FAN Courier continuă dezvoltarea, dar se înscrie și pe drumul sustenabilității.

FAN Courier, fondat în 1998 de Adrian Mihai, Neculai Mihai și Felix Pătrășcanu, a împlinit 25 de ani de activitate la începutul acestui an. În 16 ianuarie 1998, FAN Courier a primit prima comandă de livrare din următoarele câteva sute de milioane de expediții care urmau să se adune într-un sfert de secol. În cei 25 de ani de activitate, compania a fost pionierul industriei de curierat modern și competitiv, participant activ la dezvoltarea pieței de curierat din România, estimată în prezent la 850 de milioane de euro.

Într-un sfert de secol, FAN Courier a devenit unul dintre cei mai mari angajatori din economie, numărul angajaților și colaboratorilor fiind azi de 8.000. FAN Courier este unul dintre modelele antreprenoriale de succes ale României de după 1990 și una dintre cele mai inovatoare companii autohtone. Compania a investit pentru dezvoltare aproape un sfert de miliard de euro. În 2023, FAN Courier țintește un avans cu 12% al business-ului, după ce în ultimii trei ani a depășit pragul de 1 miliard de lei cifră de afaceri.

„FAN Courier este un vis transformat în realitate. Pentru noi, 25 de ani înseamnă fiecare om cu care am lucrat de-a lungul timpului, fiecare curier, fiecare client pe care l-am ajutat să-și dezvolte afacerea și împreună cu care am crescut deopotrivă. 25 de ani în care am construit de la zero, am greșit, am luat-o de la capăt, am învățat din experiențe, am investit și reinvestit, ne-am dezvoltat, în centrul preocupărilor nostre fiind întotdeauna clientul”, declară Adrian Mihai, CEO & co-fondator FAN Courier.

De la un client pe săptămână la începuturile afacerii, compania deservește astăzi zilnic mai mult de 55.000 de clienți. Dacă în 1998, avea în medie 7-8 expediții pe săptămână, în prezent FAN Courier livrează anual în jur de 70 de milioane de expediții, adică o medie de aproape 300.000/zi. Curierii FAN transportă azi în toată țara colete care însumate depășesc 1.000 de tone. Pentru aceasta, zilnic, cele peste 4.500 de vehicule parcurg în medie 130.000 de km. Practic, curierii FAN parcurg săptămânal echivalentul distanței de la Pământ la Lună și înapoi.

De la 5.000 de dolari, capital inițial, FAN Courier a realizat, în cei 25 de ani de activitate, investiții totale de 224,5 milioane de euro.

Prima investiție realizată de companie a fost în 2001, de 9.000 de euro, însă cel mai mare proiect investițional al companiei îl reprezintă construcția HUB-ului din Ștefăneștii de Jos, care a costat 25 de milioane de euro. Doar HUB-ul din Ștefăneștii de Jos, prevăzut cu o bandă de sortare cu capacitate de 39.000 de colete/oră se întinde pe o suprafață de 100.000 mp. 2018, 2021 și 2022 reprezintă anii cu investiții record din istoria de 25 de ani ai FAN Courier: peste 30 de milioane de euro. În 2022, FAN Courier a inaugurat la Cluj Napoca, al doilea cel mai mare HUB regional, investiție de 14,5 milioane de euro, important centru de tranzit pentru expedițiile din Nordul și Vestul țării.

Afacerile FAN Courier au crescut constant, de la 100.000 euro în 1998 și 1999 la 1 milion de euro în 2001-2002. În 2012 compania a raportat puțin peste 50 de milioane de euro, în 2015 a atins pragul de 100 de milioane de euro, iar în 2020 a depășit un miliard de lei. Perioada 2017-2022 a fost, potrivit acționarilor, perioada în care compania și-a dublat practic cifra de afaceri. Este totodată perioada cu cele mai mari investiții din istoria FAN Courier.

Strategia de dezvoltare a FAN Courier de-a lungul celor 25 de ani a mizat pe inovație, anticiparea nevoilor clienților și dezvoltarea retailului online. FAN Courier este prima companie din industria de curierat care a înțeles potențialul e-commerce și a ales să-și mărească productivitatea prin automatizarea proceselor. În 2010, compania a instalat în depozitul principal pe care îl opera, prima bandă de sortare colete din România. Aproape jumătate dintre cele 10 milioane de euro alocate investițiilor în acel an au fost consumate pentru montarea și punerea în funcțiune a benzii, care avea capacitatea de a sorta 9.000 de colete pe oră, mult peste productivitatea angajaților.

Ulterior, banda de sortare colete a fost completată de o bandă de sortare plicuri, iar astăzi toate depozitele mari ale companiei din țară sunt prevăzute cu benzi de sortare care susțin cererea în creștere de servicii de curierat și elimină erorile de sortare și transmitere. Investițiile și inovația au devenit motoare de dezvoltare ale FAN Courier după anul 2007 când compania s-a confruntat cu cea mai dificilă situație din istoria de până atunci, pe fondul amânării unei investiții.

The Climate Pledge

În ultimii cinci ani, FAN Courier a inclus în strategia sa direcții noi de dezvoltare. Astfel, în 2019, FAN a devenit acționar majoritar la SLS Cargo, o companie fondată de un antreprenor român, care vine în completarea portofoliului de servicii. În 2021, compania a lansat FAN Delivery, o platformă de personal shopping destinată clienților care au nevoie de livrarea produselor într-un interval de maxim 2h.

Tot în 2021, FAN Courier a deschis operațiunile în Republica Moldova, parte dintr-un proiect de dezvoltare internațională. În același timp, compania, prima din România semnatară a acordului The Climate Pledge, a demarat procesul de reducere a amprentei de carbon. Astfel, FAN a inclus în flotă 40 de vehicule electrice și a demarat investiții pentru producția de electricitate cu ajutorul panourilor fotovoltaice.

Coompania și-a propus ca până în 2040 să reducă emisiile de carbon la zero. Adrian Mihai a prezentat care sunt proiectele orientate către drumul unor servicii sustenabile.

Am semnat un angajament prin care ne-am obligat în următorii ani, mai precis în următorii 20 de ani să avem emisii de carbon zero și am început să facem pași în această direcție prin semnarea unui contract în urma căruia vom pune panouri solare pe toate acoperișurile clădirilor noastre, pentru că producerea de energie și consumul ei reprezintă un factor de poluare foarte mare, iar fiecare companie trebuie să înțeleagă că trebuie să lăsăm în urma noastră o lume mai curată și mai bună. Din punctul meu de vedere investițiile în sustenabilitate reprezintă investiții în viitorul nostru și al copiilor noștri. Avem în plan și înlocuirea mașinilor cu combustie internă cu mașinile electrice și de a planta copaci în sediile și diferite spații din țară pentru a reduce amprenta de carbon. Avem foarte multe investiții pe care preconizăm să le facem în următoarea perioadă”, a declarat Adrian Mihai la conferința de final de 2022 a companiei.

Sustenabilitatea, direcție strategică

Începând din 2022, FAN Courier a înființat Departamentul Sustenabilitate și Impact, în vederea obținerii unui echilibru între nevoile și interesele tuturor părților implicate – mediu înconjurător, angajați, acționari, furnizori, clienți etc. Un obiectiv foarte important asumat, de altfel, de FAN Courier este neutralizarea amprentei de carbon până în anul 2040.

La FAN Courier, conceptul de sustenabilitate se reflectă în responsabilitatea fiecărui angajat, dar și în modalitatea de gestionare a deșeurilor, pentru care compania derulează campanii de conștientizare și educare în rândul angajaților astfel încât să obțină un procent din ce în ce mai mare de materiale reciclate.

Pentru producția de energie regenerabilă, în perioada 2021-2022, compania a investit 1,8 milioane de euro într-o instalație de panouri fotovoltaice la sediul central din Ștefăneștii de Jos. Conform estimărilor, acestea vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul de energie va fi distribuit în rețeaua publică. De asemenea, în viitor, vehiculele electrice din flota FAN Courier vor fi încărcate cu energie verde produsă “in-house”. În prezent, mobilitatea electrică este reprezentată de un proiect pilot de livrări nepoluante, FAN Courier fiind unul dintre pionierii în curierat care a investit în această zonă.

În ceea ce privește ambalajele, FAN Courier caută constant alternative din ce în ce mai sustenabile. A introdus deja în ofertă plicuri din carton reciclat și a testat, totodată, alternative de ambalaje din plastic reciclat. Planul pentru prima jumătate a anului următor este introducerea treptată în sistem a cât mai multor plicuri din plastic reciclat, reducând astfel impactul asupra mediului. Compania a făcut teste și pe zona de ambalaje biodegradabile, dar acestea nu s-au dovedit suficient de rezistente pentru livrare. Însă, FAN Courier se angajează în continuare să depună eforturi pentru a identifica și introduce ambalajele cu cel mai mic impact asupra mediului.