Una dintre declarațiile cuprinse în Agenda 2030 de sustenabilitate stabilită de Națiunile Unite, ca parte din Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) se referă la faptul că nu poate exista dezvoltare durabilă fără pace, așa cum nu poate exista pace fără dezvoltare durabilă.

Extrapolând și mergând pe același fir logic, realitatea pe care o trăim în ultimele două decade ne arată că nu poate exista o dezvoltare economică sănătoasă a unei companii, fără integrarea conceptului de sustenabilitate în strategia de business a acesteia. Lucru pe care și cel mai recent studiu al Gartner, realizat în iunie anul trecut îl arată.

87% din liderii de business respondenți în cadrul studiului se așteaptă ca organizațiile pentru care lucrează să crească investițiile în sustenabilitate în următorii doi ani. Iar clienții sunt principalii stakeholderi care pun presiune pe organizații pentru ca acestea să investească în sustenabilitate sau să acționeze în direcția sustenabilității. Aceștia sunt urmați, îndeaproape, de investitori și de organismele de reglementare. „Sustenabilitatea le permite companiilor să facă față elementelor disruptive care apar în mod inevitabil”, a declarat Kristin Moyer, Distinguished VP Analyst la Gartner, cu ocazia lansării publice a studiului. „Incertitudinea economică, situația politică tensionată la nivel internațional precum și escaladarea prețurilor la energie forțează companiile să-și analizeze toate tipurile de cheltuieli. Concentrarea pe esențialism, în combinație cu dorința tot mai mare a stakeholderilor de a vedea progrese în arii precum mediu, social și guvernanță (ESG) creează noi oportunități de creștere pentru organizații, în timp ce își diminuează costurile și riscurile”, mai spune aceasta.

Ce plus valoare aduce sustenabilitatea pentru companii?

Același studiu arată că 86% din liderii de business văd sustenabilitatea ca o investiție care le protejează organizația de disrupere. În plus, 83% dintre aceștia afirmă că acțiunile înscrise în sfera sustenabilității au creat direct atât valoare pe termen scurt cât și valoare pe termen lung pentru companiile lor, în timp ce 80% au afirmat că sustenabilitatea le-a ajutat organizațiile să-și optimizeze și să-și diminueze costurile. În mod particular, ariile principale în care respondenții au afirmat că programele de sustenabilitate contribuie la reducerea creșterii costurilor sunt consumul de energie – inclusiv energie electrică (65%), călătoriile de afaceri (42%) și tranzacțiile comerciale (40%), urmate, printre altele, de productivitate (33%), costurile cu eliminarea deșeurilor (25%) și costurile cu ambalajele (18%), etc.

Sustenabilitatea poate facilita crearea de valoare nouă și poate genera noi oportunități de creștere a business-ului. Același studiu arată că 42% dintre respondenți folosesc activitățile de sustenabilitate derulate de companie pentru a genera inovație, diferențiere pe piață și creștere prin dezvoltarea de produse sustenabile.

Deși investițiile în sustenabilitate pot sprijini diferențierea pe piață a produselor, atenție însă la riscurile de greenwashing pe care aceasta le poate genera! Nu există etape ce pot fi arse în drumul spre o creștere sustenabilă. Ca atare, companiile trebuie să-și concentreze atenția pe atributele produselor lor, cu scopul de a ține aproape clienții și de a influența deciziile de cumpărare ale acestora. Privită dintr-un unghi strategic, sustenabilitatea poate oferi o mulțime de oportunități pentru companii, chiar și în perioade dominate de condiții dificile de piață.

Studiul Gartner a fost realizat pe un eșantion format din 221 de respondenți din America de Nord, Europa și Asia/Pacific. La studiu au participat directori executivi din organizații și companii cu venituri anuale de cel puțin 250 milioane de dolari, înregistrate în anul fiscal 2021 și care sunt în prezent angajate în activități care țin de sfera sustenabilității.