La fel ca multe alte țări din lume, China vede în vehiculele electrice o modalitate de trecere spre transportul sustenabil, datorită emisiilor reduse și a eficienței energetice ridicate a acestora. În ultimii ani, guvernul chinez a investit considerabil în cercetare și dezvoltare în domeniul vehiculelor electrice, lucru demonstrat și de faptul că China a înregistrat cel mai mare scor în 2021 în Indexul Roland Berger de e-mobilitate. De departe, China are cea mai mare industrie a vehiculelor electrice la nivel global, înregistrând în 2021 venituri din vânzarea mașinilor electrice de 102,2 miliarde de dolari. Acesta reprezintă cel mai ridicat nivel din regiunea Asia-Pacific, Numărul de unități vândute în ultimii doi ani a crescut de la 1,3 milioane la 6,8 milioane de vehicule electrice, din care 10% au mers către export. Prin comparație, în 2022, Statele Unite au vândut aproximativ 800.000 de vehicule electrice.

În contextul îngrijorărilor tot mai mari cu privire la impactul schimbărilor climatice asupra mediului înconjurător, electrificarea transportului este una dintre soluțiile la această problemă, de vreme ce transporturile contribuie cu 17% la emisiile de gaze cu efect de seră. China este însă de departe un fenomen atunci când vine vorba despre adoptarea transportului bazat pe vehicule electrice și totodată o excepție în comparație cu orice altă țară din lume. Iar angajamentul asumat de China în planul  pentru 2060 de a deveni o țară neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon, precum și planul de subvenții oferite de guvern sunt factori puternici în stimularea achizițiilor de mașini electrice.

În ciuda unui trend descrescător în perioada anilor 2019-2020, pe fondul pandemiei de coronavirus, piața mașinilor electrice este una dintre cele mai promițătoare industrii din China, cu o rată estimată de penetrarea a acestui tip de vehicule de 60% până în anul 2030, potrivit Daxue Consulting. Iar pentru această evoluție, există doi factori majori care explică motivele din spatele unui ritm atât de accelerat al acestei piețe. Primul se referă la faptul că guvernul chinez investește susținut în dezvoltarea industriei de mașini electrice prin acordarea de subvenții la cumpărare. Se estimează că din 2009 și până în prezent 14.8 miliarde de dolari, sub formă de subvenții, au fost injectați în economia chineză însă, acest ajutor de stat urma să se finalizeze în anul 2020. Cu toate acestea, pentru a susține revigorarea vânzărilor de mașini electrice, chiar și la rate de creștere reduse, guvernul chinez a extins politica de stimulente financiare pe tot parcursul anului 2022 și a investit foarte mult în dezvoltarea unei infrastructuri de stații de încărcare.

 Poziție dominantă în industria bateriilor

Bateriile reprezintă una dintre principalele componente ale mașinilor electrice și contribuie cu 40% la costul total al acestora. Iar China deține din abundență materiale rare folosite în componența bateriilor. În 2021, China a contribuit cu 1,5 milioane de tone de litiu, echivalentul a 6,8% din piața globală a acestei materii prime. Cu toate că la nivel global cele mai mari mine de litiu se află în principal concentrate în zona Americii de Sud și Australiei, companiile chineze dețin o mare parte din acțiunile acestora. De exemplu, potrivit Daxue Consulting, Tianqi Lithium Corporation are 51% din acțiunile Terryson, companie ce deține cea mai mare mină de spodumen de cea mai bună calitate (mineral din care se extrage litiul) din vestul Australiei.

În prezent, China este cel mai mare furnizor pentru industria globală a bateriilor, deținând 59,4% din piața globală de profil. Însă, mai interesant și deopotrivă important este că dincolo de volumele impresionate ale producției de baterii în China, tehnologiile folosite pentru fabricarea acestora precum și calitatea bateriilor introduse pe piață nu sunt cu nimic inferioare celor folosite și furnizate de țările dezvoltate. Numeroase branduri de automobile renumite la nivel internațional aleg companiile chineze drept furnizori pentru bateriile vehiculelor electrice pe care le produc. De exemplu, CATL a devenit furnizorul de baterii pentru Volkswagen în martie 2018 , iar de la BMW a primit, trei luni mai târziu, o comandă în valoare de 1,02 miliarde de dolari. Apoi, în februarie 2020, CATL a devenit unul dintre principalii furnizori de baterii pentru Tesla. De altfel, China este un element indispensabil în lanțul valoric al Tesla. Fabrica Gigafactory din Shanghai este în prezent cel mai productiv hub de producție pentru Tesla, și a contribuit cu peste jumătate din vehiculele electrice ale acestei companii livrate în 2022.

Grijă pentru mediu

Autoritățile chineze s-au preocupat inclusiv și de aspectele de mediu care derivă din impactul pe care vehiculele electrice îl au asupra mediului înconjurător, astfel că, încă din procesul de fabricație, acestea devin tot mai prietenoase cu mediul. După semnarea Acordului privind Schimbările Climatice între China și Statele Unite, în 2013, a Acordului de la Paris în 2015 și după lansarea oficială a celui de-al 14 lea plan pe cinci ani, în 2021, guvernul de la Beijing a lansat o serie de politici menite să controleze și să reducă emisiile din procesul de producție, concentrându-se în special pe trecerea de la fabrici care folosesc cărbunele ca materie primă pentru producerea energiei, la fabrici care folosesc energia solară în procesele de producție.

Astfel, principalii producători chinezi de vehicule electrice devin din ce în ce mai „verzi”, pornind de la procesul de producție și mergând până la transportul și distribuția acestora. De exemplu, pentru modelul ZEEKR 001, Geely a folosit 15% oțel reciclat și 25% aluminiu reciclat. În mod similar, XPeng a dezvoltat și utilizat tehnologii verzi – cum ar fi panourile fotovoltaice – în procesul de producție, convertind în acest fel energia solară în electricitate, fără a polua mediul înconjurător.

Dincolo de beneficiile de mediu – există discuții în spațiul public care ar pune sub semnul întrebării aceste beneficii ca urmare a dificultății de a recicla o parte din materialele conținute de baterii – creșterea industriei de vehicule electrice reprezintă o modalitate de a reduce dependența de petrol. În 2021, China se situa pe locul 4 la nivel global ca producție de petrol pe zi, și pe locul 2 din punctul de vedere al consumului. Asta înseamnă că China este puternic dependentă de importuri, ceea ce poate deveni costisitor și limitativ, în special în condițiile unor restricții comerciale. Ca atare, trecerea către vehiculele electrice poate spori securitatea energetică, în condițiile în care consumul de petrol al populației ar putea fi mai redus.

Privind din toate perspectivele – dezvoltare economică, securitate națională și protecția mediului – este o certitudine faptul că piața vehiculelor electrice din China va fi un sector cheie pentru industria auto globală. În plus, pe măsură ce atât branduri tinere chinezești precum NIO, Xpeng sau Li Auto cât și branduri auto cu tradiție precum BYD înregistrează creșteri rapide, competiția pe piața internă auto va deveni din ce în ce mai intensă, lucru ce va împinge și mai mult inovația în industria de profil. Numai BYD a înregistrat în 2021, potrivit Statista, o cotă pe piața globală a vehiculelor electrice de 8,8%, poziționându-se doar în urma Tesla și Volkswagen Group. Mai mult, în topul celor mai bine vândute vehicule electrice în 2021, 6 modele chinezești se numărau între primele 10 branduri cu cele mai mari vânzări.

Cu toate acestea, nu trebuie ignorate o serie de riscuri permanente precum dezechilibrul dintre cerere și ofertă, efectele pandemiei asupra piețelor și diminuarea sprijinului guvernamental al acestui sector. Pe termen lung, toți acești factori pot frâna industria globală de profil.