În 2025, industria asigurărilor va fi definită de impactul transformator al inteligenței artificiale (AI), al aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) și al gestionării riscurilor cibernetice. Pe măsură ce consumatorii adoptă din ce în ce mai mult soluțiile bazate pe inteligența artificială și își exprimă interesul tot mai mare pentru securitatea informatică, asigurătorii se confruntă atât cu provocări, cât și cu oportunități semnificative de a inova, de a personaliza ofertele și de a integra tehnologiile emergente precum vehiculele electrice (VE) și Internet of Things (IoT), afirmă GlobalData, o companie lider în domeniul datelor și analizei.

Sondajul GlobalData 2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey arată că, la nivel global, consumatorii sunt deschiși să încerce instrumentele AI în toate domeniile lanțului valoric, le pasă de problema sustenabilității și sunt interesați de polițele personale de asigurare cibernetică.

Sondajul evidențiază atitudini în general pozitive față de utilizarea instrumentelor de inteligență artificială pentru stabilirea primelor, constatând că 43% dintre utilizatorii globali sunt fie destul de confortabili, fie foarte confortabili cu utilizarea unor astfel de instrumente. Există unele variații de la o regiune la alta – de exemplu, consumatorii chinezi sunt în mod clar cei mai deschiși față de această tehnologie, în timp ce australienii sunt cel mai puțin deschiși – dar asigurătorii ar trebui să le utilizeze în fiecare zonă geografică.

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst la GlobalData, comentează: „Un număr suficient de consumatori se simt deja confortabil cu instrumentele AI, astfel încât acestea pot oferi un canal de comunicare eficient (și 24/7), reducând astfel stresul pe liniile telefonice și conturile de e-mail.”

ESG este deja o parte centrală a strategiilor asigurătorilor, dar se așteaptă ca acest lucru să continue să crească și să devină mai înrădăcinat în politici în următorul deceniu.

Carey-Evans explică: „În prezent, asigurătorii au obiective pe termen relativ lung și inițiative individuale construite în jurul ESG și al sustenabilității, dar foarte puține produse și polițe obișnuite au un accent ESG. Cererea consumatorilor la nivel global va fi esențială în lupta industriei de asigurări împotriva schimbărilor climatice. Am constatat că peste jumătate (51,3%) dintre consumatorii globali consideră că asigurătorii au un rol de jucat în acest aspect, în timp ce alți 20,6% nu sunt siguri.”

Conform sondajului, asigurările cibernetice reprezintă, fără îndoială, una dintre cele mai importante teme în domeniul asigurărilor, însă asigurările cibernetice personale sunt mult mai puțin importante decât cele comerciale. Cu toate acestea, se pare că există aici o oportunitate pentru asigurători.

Sondajul a arătat că 26,4% dintre consumatori sunt interesați să achiziționeze o asigurare cibernetică personală. În special, acest interes este deosebit de pronunțat în rândul tinerilor între 18 și 24 de ani, unde 36,7% ar lua în considerare achiziționarea unei polițe cibernetice personale. Acest lucru subliniază potențialul semnificativ de creștere al acestei piețe, cu condiția ca asigurătorii să poată găsi echilibrul corect între prețuri competitive și gestionarea riscurilor inerente unei linii care s-a dovedit dificil de subscris.

Datele sondajului arată că 31,6% dintre proprietarii de vehicule cu combustie intenționează să treacă la vehicule electrice în următorii doi ani și 67,7% în următorul deceniu. Această schimbare, cuplată cu faptul că 54,5% dintre consumatori sunt deschiși să cumpere asigurări direct de la producători, prezintă atât provocări, cât și oportunități pentru asigurători.

IoT permite asigurătorilor să colecteze date personale prin intermediul dispozitivelor conectate, cu aplicații notabile în asigurările auto și de sănătate. Studiul a arătat că 37,8% dintre consumatorii globali au o formă de dispozitiv de urmărire a activității pentru a-și monitoriza zilnic starea de sănătate. Aceasta reprezintă o oportunitate uriașă pentru asigurători de a se angaja cu acești consumatori și de a oferi programe personalizate bazate pe recompense.

Carey-Evans concluzionează: „Trecerea la vehiculele electrice necesită inovație în subscriere și evaluarea riscurilor, în timp ce IoT oferă șansa de a îmbunătăți personalizarea prin informații bazate pe date. Prin adoptarea acestor tendințe, asigurătorii pot personaliza ofertele, pot crește implicarea clienților și pot rămâne competitivi pe o piață în evoluție rapidă.”

Sondajul Emerging Trends Insurance Consumer Survey al GlobalData a inclus un panel de consumatori cu vârste de peste 18 ani, cu 5 520 de respondenți răspândiți în 11 țări din diferite regiuni pentru a identifica tendințele globale. A existat un număr minim de 500 de respondenți pentru fiecare țară. Acesta este primul sondaj GlobalData dedicat consumatorilor de asigurări pe mai multe piețe.