World Vision consideră esențial ca România să aibă un viitor european, în care drepturile și libertățile sunt respectate, pentru a crește nivelului de bunăstare a copiilor. În acest sens, organizația solicită viitorului Parlament și Guvern să prioritizeze investițiile în educație, în general, dar și în programe naționale de educație civică.
World Vision România militează pentru apărarea și respectarea drepturilor celor mai vulnerabili, în special ale copiilor, tinerilor și părinților cu acces scăzut la resurse și atrage atenția asupra vulnerabilizării mai mari a acestora în fața informațiilor false și a manipulării.
”Democrația, drepturile și libertățile noastre au devenit șubrede pentru că nu am făcut reforme educaționale reale și la timp, nu am investit în educația civică în rândul copiilor și tinerilor, precum și a societății în general. Acestea duc la neînțelegerea riscurilor pe care le implică o parte din deciziile pe care le luăm, inclusiv cele de vot. Un lucru este clar: o bună parte a României nu a fost auzită și ascultată. În zilele acestea am asistat la confuzii grave de concepte și termeni, precum: valori democratice ca opus al creștinismului, suveranism ca echivalent al bunăstării și am constatat că putem fi foarte ușor manipulați să credem, fără să interogăm, ceea ce este o știre falsă”, a declarat Mihaela Nabăr, Director executiv World Vision România.
Nivelul perceput de informare a tinerilor liceeni cu privire la rolul și prerogativele principalelor funcții politice are o medie de 4,58 puncte pe o scală de la 1 la 10. Primarul este personajul politic despre care sunt deținute cele mai multe informații cu privire la rolul și atribuții, urmat de Președintele României. Pe ultimele locuri sunt deputatul și senatorul, precedat de șeful partidului simpatizat, conform studiului “Profilul ideologic al liceenilor din România”, realizat de World Vision România.
Potrivit studiului, aproape unu din cinci liceeni consideră că votul lor nu contează, deciziile privind conducerea politică fiind luate prin alte mecanisme decât alegerile libere. Acest deficit de încredere în vot este o carență semnificativă pentru democrație.
Din 2017, în școala românească educația civică a devenit educație socială. Noua materie este studiată doar în clasele gimnaziale, timp în care elevii învață despre alegerile electorale și vot. Cu toate acestea, tinerii nu consideră că școala îi pregătește în mod real pentru primul lor vot, iar noțiunile predate nu sunt adaptate realităților curente. În plus, liceenii nu mai au acces la această materie, deși abia în perioada liceului, la 18 ani, aceștia pot vota pentru prima dată.
În acest context, World Vision România solicită noului Parlament și Guvern prioritizarea educației civice în școala românească, pentru ca tinerii să poată vota informat. Organizația pune la dispoziția autorităților modele de bună practică deja aplicate în școli – proiecte precum Young Demo sau Young Leaders, în care elevii au învățat cum funcționează instituțiile publice în România și Europa, despre valorile europene și activitatea Parlamentului European, despre cum pot fi ambasadori ai valorilor europene și despre cum îi pot învăța și pe alți tineri să fie cetățeni activi. Pentru ca inițiativele lor să ajungă la cât mai mulți tineri, aceștia au deschis un cont comun de TikTok. Aici, le vorbesc tinerilor despre drepturile copilului, despre ce înseamnă să fii un cetățean activ și să te implici în comunitatea ta.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate