Potrivit unui nou raport al Băncii Mondiale, 400 de milioane de elevi din întreaga lume și-au văzut închidă școlile închise din cauza condițiilor meteorologice extreme în ultimii trei ani. Raportul examinează impactul dăunător al schimbărilor climatice asupra educației în țările cu venituri mici și medii și oferă soluții pentru a valorifica educația în vederea stimulării acțiunilor climatice. De asemenea, raportul estimează că o investiție unică de 18,51 dolari per copil poate atenua impactul șocurilor climatice.

Noua analiză din cadrul raportului, „Alegerea viitorului nostru: Education for Climate Action”, arată că problema climatică afectează cel mai puternic educația în țările cu venituri mici, cu 18 zile de școală pierdute anual în medie, comparativ cu 2,4 zile în țările mai bogate. Un copil cu vârsta de 10 ani în 2024, va suferi de trei ori mai multe inundații, de cinci ori mai multe secete și de 36 de ori mai multe valuri de căldură de-a lungul vieții, comparativ cu un copil de 10 ani din 1970. Și chiar și atunci când școlile sunt deschise, elevii pierd învățarea din cauza climei. În Brazilia, elevii din cele mai sărace 50% din municipalități ar putea pierde jumătate de an de învățare doar din cauza căldurii.

„Tinerii sunt direct afectați de această criză și sunt dornici să acționeze. Cu toate acestea, sistemele de educație nu le oferă informațiile, competențele și oportunitățile de care au nevoie într-o lume afectată de climă”, a declarat Mamta Murthi, vicepreședinte, Banca Mondială. „Aceasta este o oportunitate ratată de a valorifica puterea educației, astfel încât să ne putem adapta la criza climatică și să o atenuăm.”

Educația nu este doar amenințată de schimbările climatice, ci este neglijată semnificativ în fața combaterii schimbărilor climatice. Analizele anterioare au arătat că doar 1,5 % din finanțarea combaterii schimbărilor climatice merge către educație. Însă noile estimări din raport arată că, pentru 18,51 dolari pe copil, școlile pot contribui la o mai bună protecție prin educație împotriva schimbărilor climatice – prin îmbunătățirea temperaturii din clase, construirea unei infrastructuri rezistente și formarea profesorilor, printre alte măsuri de adaptare.

„Vestea promițătoare este că există multe măsuri cu costuri reduse pe care guvernele le pot lua pentru a valorifica educația și învățarea pentru acțiuni climatice, adaptând în același timp sistemele de învățământ la schimbările climatice”, a declarat Luis Benveniste, director global pentru educație la Banca Mondială. „Îmbunătățirea infrastructurii școlare, asigurarea continuității învățării și valorificarea elevilor și profesorilor ca agenți eficienți ai schimbării pozitive pot contribui toate la o planetă mai locuibilă.”

Sondajele din raport pun în lumină discrepanța dintre dorința tinerilor din țările cu venituri mici și medii de a face ceva și lipsa de cunoștințe și competențe pentru a acționa. Aproximativ 65% dintre tinerii din opt țări consideră că viitorul lor este în pericol dacă nu își dezvoltă aptitudini ecologice, dar 60% consideră, de asemenea, că nu au învățat suficient despre schimbările climatice la școală. Raportul arată că fiecare an de educație crește gradul de conștientizare a schimbărilor climatice cu aproape 9%, pe baza datelor din 96 de țări. Raportul susține că educația este esențială pentru abordarea acestor lacune în materie de informații, competențe și cunoștințe și pentru impulsionarea acțiunilor climatice la nivel mondial prin remodelarea mentalităților, comportamentelor, competențelor și inovării.

Având în vedere că cererea de competențe ecologice depășește oferta în multe țări cu venituri mici și medii, raportul demontează mituri des întâlnite. De exemplu, aproximativ 73% dintre tinerii din opt țări cred în mod eronat că nu pot obține un loc de muncă în domeniul ecologic fără competențe în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM). Dar noile date și analize ale Băncii Mondiale arată că aptitudinile ecologice sunt solicitate la aproape toate nivelurile de calificare și în toate sectoarele din țările cu venituri mici și medii. De exemplu, 31% din locurile de muncă ecologice din Filipine sunt de calificare medie.

Raportul prezintă dovezi, date, exemple de pe teren și o agendă politică pentru a sprijini eforturile țărilor. De exemplu, îmbunătățirea competențelor de bază și a competențelor STEM, integrarea educației privind schimbările climatice și consolidarea capacității cadrelor didactice vor contribui la orientarea școlii către acțiuni climatice. De asemenea, guvernele pot acorda prioritate calificării ecologice și inovării în învățământul terțiar pentru a contribui la intensificarea trecerii la practici mai durabile.