Zalando, una dintre cele mai importante platforme online de fashion și lifestyle din Europa, lansează o colecție capsulă exclusivă de la designerul danez Nikolaj Storm. Aceasta este însoțită de un raport realizat de firma de consultanță pentru sustenabilitate Anthesis, care își propune să ofere o viziune mai transparentă asupra modului în care colecția a utilizat designul circular în fiecare etapă a ciclului de producție.

Colecția “SYNTHESIZER” este formată din 13 piese inspirate de culorile fluorescente și beat-urile electro și tehno, dar și de sunetul nailonului ce foșnește. Nikolaj a ales în mod intenționat să susțină schimbarea percepției asupra materialelor sintetice, folosind doar fibre sintetice, precum poliesterul reciclat și Lycra® T400®, un tip de fibre din poliester, cu proprietăți elastice. Designerul spune: “Utilizarea fibrelor sintetice oferă durabilitate hainelor create și posibilitatea de reciclare repetată fără ca produsul să-și piardă calitatea. Fibrele permit, de asemenea, folosirea unor culori mai curajoase și o retenție mai bună, forma hainelor rămânând neschimbată, motiv pentru care sunt utilizate pentru produse sport.”

Colecția exclusivă a fost creată de Nikolaj Storm pornind de la criteriile de fashion circular, Circular Design Criteria, la a căror dezvoltare Zalando a contribuit activ. Zalando a adaptat criteriile la propriile Criterii de sustenabilitate și a lansat noua versiune în 2022, pentru a ajuta designerii din întreaga industrie să schimbe modul în care realizează produsele și pentru a crea un cadru de referință clar pentru brandurile ce doresc să vândă și promoveze acest tip de produse pe platforma sa. Zalando a apelat la serviciile firmei independente de consultanță pentru sustenabilitate Anthesis pentru evaluarea felului în care sunt aplicate criteriile de design circular în fiecare etapă a ciclului de producție și evidențierea oportunităților de îmbunătățire. Raportul complet poate fi găsit aici, iar conform acestuia atât durabilitatea fizică, cât și cea emoțională reprezintă provocări cu impact asupra duratei de purtare și păstrare a hainelor, înainte ca acestea să fie aruncate.

Circular Design Criteria (criteriile de design circular) sunt construite pe trei strategii: produsele sunt realizate cu resurse sigure și reciclate sau regenerabile; produsele sunt realizate pentru a dura mai mult, a fi reparate și, eventual, a beneficia de pașapoarte digitale de produs, permițând mișcarea în cadrul modelelor circulare de afaceri; și produsele sunt create pentru a fi recreate, așadar reciclate sau transformate în noi materiale atunci când ajung la finalul vieții.

Toate articolele din colecția capsulă îndeplinesc cel puțin nivelul minim al criteriilor. Pentru respectarea criteriilor au fost făcute ajustări de design, precum tivuri mai largi ce permit modificarea cu ușurință, fermoare pentru ca produsele să poată fi adaptate la diferite anotimpuri prin trecerea de la pantaloni lungi la pantaloni scurți, și coduri QR de îngrijire și reparare pentru fiecare model, pentru a le permite consumatorilor să înțeleagă felul în care pot extinde ciclul de viață al produsului.