Wizz Air, Airbus, Moeve și Aeroportul Charleroi, au anunțat finalizarea cu succes a testului operațional privind combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF). Acest lucru marchează un pas esențial către decarbonizarea aviației, ca urmare a punerii în aplicare a legislației ReFuelEU. Noua legislație impune o proporție minimă de SAF care să fie utilizată în zborurile care decolează de pe aeroporturile din UE, începând cu 1 ianuarie 2025.

În timpul testului, Wizz Air a operat mai mult de 50 de zboruri utilizând un amestec de SAF și combustibil tradițional pentru aeronave, în conformitate cu modelul de echilibrare a masei. În general, combustibilul sustenabil pentru aviație poate reduce emisiile de CO2 cu până la 90%, comparativ cu kerosenul tradițional, pe tot parcursul ciclului de viață. Inițiativa a demonstrat fezabilitatea încorporării SAF în operațiunile obișnuite și a evidențiat zone cu potențial de dezvoltare în viitor, inclusiv modernizarea infrastructurii și optimizarea costurilor.

Testul a fost urmat de un sondaj adresat pasagerilor, prin care aceștia și-au împărtășit opiniile legate de utilizarea SAF. Sondajul a relevat că, în timp ce mulți respondenți iau în considerare schimbarea propriilor obiceiuri de călătorie din motive ce țin de mediul înconjurător, încă există o lipsă de conștientizare a pasagerilor cu privire la eforturile sectorului aviației de a reduce emisiile de carbon, intensitatea acestora și alte acțiuni.

Potrivit sondajului, 58% dintre respondenți au luat în considerare ajustarea propriilor obiceiuri de călătorie din motive de mediu, 65% ar prefera zboruri cu emisii reduse, dar 36% nu sunt dispuși să plătească suplimentar, 74% nu erau la curent cu reglementările SAF impuse, iar 72% au solicitat investiții guvernamentale pentru extinderea producției de SAF, subliniind importanța colaborării public-privat pentru a satisface cererea viitoare.

Este încurajator să constatăm că 71% au recunoscut impactul pozitiv al SAF și sunt dispuși să se implice în practici durabile. Cu toate acestea, mulți respondenți au subliniat necesitatea unei mai mari clarități în ceea ce privește rolul SAF în decarbonizare, implicațiile sale financiare și rolul reglementărilor. Wizz Air se dedică să prioritizeze inițiativele care educă în mod transparent pasagerii cu privire la SAF, la beneficiile și provocările sale, în călătoria către decarbonizarea aviației – un sector greu de neglijat”, a declarat Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer în cadrul Wizz Air.

În prezent, SAF este disponibil în cantități mici, astfel încât trebuie să creștem cererea și oferta și să reducem diferența de preț față de combustibilul tradițional. Datele colectate în cadrul sondajului subliniază acest lucru din perspectiva pasagerilor și importanța unei ecosistemului aviatic – incluzând companiile aeriene, aeroporturile, autoritățile de reglementare, producătorii și furnizorii de combustibil – care lucrează împreună pentru a aduce claritate și a implica activ pasagerii în eforturile de decarbonizare. Acest lucru necesită un efort colectiv prin respectarea reglementărilor, aeronave și operațiuni mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil și inițiative de sensibilizare a pasagerilor”, a declarat Julien Manhes, Head of SAF and Carbon Dioxide Removal în cadrul Airbus.