La început de an școlar, doar 42% dintre elevii români au toate rechizitele necesare, iar 12% nu au aproape nimic pregătit pentru școală, arată un studiu World Vision România realizat în rândul a 584 de copii cu vârste între 12 și 19 ani.

Majoritatea elevilor care a răspuns sondajului trăiesc cu ambii părinți, însă aproape un sfert locuiesc doar cu unul dintre părinți, iar câțiva sunt în grija rudelor sau în centre de plasament. Studiul arată că materialele școlare reprezintă o provocare majoră: doar 41,81% dintre elevi spun că au acum toate cele necesare, 46,54% au doar o parte, iar 11,63% nu au aproape nimic pregătit. Cele mai mari lipsuri sunt caietele și rechizitele (52,90%), urmate de hainele potrivite pentru școală (23,27%), manualele (19,81%), echipamentul sportiv (13,81%), ghiozdanul (12,90%) și, pentru un număr redus de copii, accesul la internet sau un dispozitiv digital (2,72%).

Cheltuielile pentru școală reprezintă o presiune reală pentru multe familii: peste jumătate dintre elevi (53,63%) spun că acoperirea costurilor este „puțin grea”, iar aproape unul din cinci (18,72%) o consideră „destul de grea”. Pentru 3,09% dintre copii, situația este critică: familia nu are uneori bani suficienți pentru necesarul de bază. Doar 23,27% declară că nu întâmpină dificultăți.

La nivel financiar, cheltuielile pentru începutul de an variază: 16,90% dintre familii au cheltuit sub 500 de lei, 32,90% între 500 și 1.000 lei, 16,54% între 1.000 și 2.000 de lei, iar 3,63% peste 2.000 de lei. Aproape o treime dintre elevi (30%) spun că nu știu cât au cheltuit părinții lor.

Dificultățile materiale se reflectă și în accesul la activități extracurriculare: 6% dintre copii spun că au renunțat la multe activități (sport, meditații), 30,18% au renunțat la câteva, iar 38,54% merg la ce își doresc. Restul (25,27%) declară că nu sunt interesați de astfel de activități.

La începutul acestui an, cele mai mari temeri ale elevilor sunt legate de note și examene (aproximativ 78%). Un procent semnificativ, de o treime, spune că îi îngrijorează numărul mare de teme și materii, iar aproape 13% menționează lipsa banilor pentru școală. În jur de 17% se tem de relațiile cu colegii sau profesorii, iar câțiva au menționat alte motive, precum dorul de casă, timpul sau cazarea.

Chiar și cu aceste provocări, elevii rămân optimiști privind viitorul: 25% se consideră foarte încrezători, iar 49% destul de încrezători că școala îi pregătește pentru viața de adult. Aceasta arată că, în ciuda dificultăților materiale și academice, tinerii continuă să aibă încredere în propria pregătire și în școală ca pregătire pentru viața reală.

Cu toate provocările, trei sferturi dintre elevii participanți în cadrul acestui sondaj cred în rolul educației și spun că școala îi va pregăti pentru viața de adult. Pentru noi, acest lucru este un semnal puternic de mobilizare. Copiii își păstrează încrederea și optimismul, se gândesc la viitor și își doresc să rămână în școală. Este timpul să ne întrebăm ce facem noi, adulții, pentru a susține această speranță și pentru a respecta dreptul copiilor la educație. Avem nevoie de o educație centrată pe copil și de o comunitate întreagă care să îl ajute să meargă și să rămână în școală. Anul acesta, clivajul dintre profesori, elevi, părinți și sistem este unul dintre cele mai mari, însă tocmai de aceea este vital să consolidăm împreună un ecosistem școlar sănătos. Fără un efort consistent și comun, e foarte greu să vorbim de calitate în educație. Implicarea tuturor actorilor – management școlar, copii, profesori, părinți, autorități – pot face diferența. Copiii au arătat că își doresc să creadă în educație; acum este rândul nostru să facem tot ce este mai bine pentru ca această încredere să nu se piardă”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

În acest context, World Vision România lansează campania „Echipează un copil pentru școală” pentru ca toți elevii să înceapă anul școlar cu toate rechizitele necesare. Campania sprijină copiii care provin din medii vulnerabile și oferă ghiozdane, manuale, rechizite și echipament sportiv, astfel încât lipsurile materiale să nu fie un obstacol în educația lor.