42% dintre părinții din mediile defavorizate se implică doar uneori, rar sau chiar deloc în activitățile educaționale ale copiilor, precum lectura, conform unuia dintre cele mai ample studii pe zona educației timpurii, derulat de World Vision România și Fundația OMV Petrom în cadrul proiectului „Start în educație”. În același timp, un alt aspect problematic menționat de aproape 40% dintre părinții copiilor preșcolari este lipsa cărților și a materialelor educaționale din grădinițe.
Pe 15 februarie este celebrată Ziua Națională a Lecturii, însă în zona rurală această zi este mai degrabă un prilej de conștientizare a situației în care se află cele mai multe școli și grădinițe. Conform unui sondaj World Vision România din 2023, în România rurală, 6 din 10 școli nu au o bibliotecă. La această statistică, se adaugă și cazurile în care biblioteca există, dar este închisă sau pur și simplu nu este dotată cu cele mai multe cărți prevăzute în programa școlară. 6 din 10 profesori confirmă situația, declarând că școlile nu le oferă cărți actualizate și interesante cu ajutorul cărora să poată face procesul de învățare al elevilor mai atractiv.
În acest context, în primul an al proiectului „Start în educație”, prin intermediul kit-ului educațional Ghiozdănel cu viitor, 60.000 de cărți au ajuns la copiii din medii defavorizate. Impactul: peste 70% dintre părinții copiilor preșcolari au menționat cărțile ca fiind în topul obiectelor de interes pentru aceștia. În plus, 95% dintre cei 13.400 de părinți participanți la sesiunile de educație parentală oferite prin proiect au devenit mai atenți la dezvoltarea și nevoile copiilor, înțelegând mai bine atât stadiile de dezvoltare tipice fiecărei vârste, cât și importanța implicării în educația timpurie a propriilor copii.
Pe parcursul anului școlar 2023-2024 proiectul continuă demersurile pentru o educație timpurie de calitate, promovarea și facilitarea lecturii în mediile defavorizate și alte 60.000 de cărți vor ajunge în ghiozdănelele cu resurse educaționale. În plus, importanța și beneficiile cititului încă de la o vârstă fragedă vor fi aduse în atenția părinților prin intermediul atelierelor de educație parentală. O altă resursă valoroasă pentru părinți sunt tutorialele „Start în educație”, de unde pot afla cum să-și ghideze copiii către învățare și descoperire, unul dintre materiale concentrându-se pe tematica „De ce, ce și cum să le citim copiilor cu voce tare”.
”Lectura îl conectează pe copil profund cu părintele, întărind relația dintre aceștia. Totodată, lectura îl ajută pe copil să se familiarizeze cu sunetele, cuvintele, îi dezvoltă inteligența emoțională, imaginația, memoria, îi insuflă dragostea pentru literatură și îi stârnește curiozitatea. Lectura reprezintă și o punte către alte culturi, obiceiuri, tradiții, copilul manifestând interes spre cunoașterea lumii exterioare, dezvoltându-și empatia și vocabularul”, a declarat Mihaela Ciorăscu, formator Școala părinților în cadrul proiectului „Start în educație” .
„Start în educaţie” este cel mai amplu proiect de educație timpurie din România, derulat de Fundația World Vision România și Fundația OMV Petrom în peste 900 de comunități defavorizate din 41 de județe. În cadrul proiectului, peste 120.000 de copii primesc materiale pentru dezvoltare educațională, peste 23.000 de părinți participă la atelierele „Școala părinților”, 3.500 de educatori participă la cursuri de formare și 1.500 de grădinițe sunt dotate cu un kit de materiale educaționale ABC Grădi.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate