Peste jumătate (56%) dintre executivi la nivel global declară că transformările actuale ale afacerilor lor nu funcționează, arată studiul Regenerate: For a Future that Works for Everyone al companiei de consultanță globală Kearney. În ciuda faptului că business-urile au trecut de la a pune accentul pe reziliență în timpul pandemiei, la o nouă perspectivă „regenerativă”, în prezent doar 43% dintre companii operează eficient în acest mod.

Ce este un “business regenerativ”?

Integrarea unor noi modele digitale și a unor analize avansate de date, făcând în același timp ca lanțurile de aprovizionare și modelele de resurse umane să fie sustenabile pentru afaceri și societate, este acum o misiune critică. Companiile care doresc să respecte aceste angajamente vor avea nevoie de o abordare pe termen lung pentru a deveni cu adevărat „regenerative”. Aceasta înseamnă să privească dincolo de reziliență și să se întrebe în mod proactiv cum pot contribui în mod pozitiv în societate și în lume.

În loc să aibă ca obiectiv optimizarea pentru eficiență, viitoarea generație de business-uri se va regenera pentru viteză, utilizând date externe, precum și analiza avansată de date și inteligența artificială, pentru a determina și a înțelege rapid și precis ceea ce se întâmplă atât în cadrul companiei cât și în afara ei.

Prin regenerarea întregului sistem de afaceri, de la lanțul de aprovizionare până la CX (customer experience) și cultura organizațională, atât business-urile, cât și sectorul public se pot asigura că echipele, companiile și mediul înconjurător își pot atinge și susține potențialul maxim.

Viziunea directorilor executivi la nivel global (C-suite)

Noul raport de cercetare al Kearney intitulat Regenerate: For a future that works for everyone a chestionat 800 de executivi la nivel global și a constatat că 99% dintre ei consideră că este important ca business-ul lor să devină regenerativ. Cu toate acestea, doar 43% dintre ei au declarat că organizațiile lor funcționează deja eficient în mod acest mod, așadar este necesară mai multă îndrumare în ceea ce privește această nouă paradigmă de business. Acesta reprezintă un decalaj semnificativ care trebuie redus.

În mod similar, doar 40% dintre companii au declarat că au implementat în mod eficient o cultură regenerativă, iar 45% au declarat că operează deja un lanț de aprovizionare regenerativ.

De asemenea, opinia diverșilor directori executivi de la nivelul conducerii diferă. Aproape jumătate (48%) dintre CEOs la nivel global spun că organizația lor funcționează eficient în mod regenerativ, în timp ce 58% dintre COOs spun că mai sunt încă progrese de făcut.

Cercetarea arată că business-urile regenerative influențează de asemenea stilul de conducere al directorilor executivi (C-suite) la nivel global. O foarte mică parte (2%) dintre directorii executivi au declarat că nu văd nici o nevoie de a integra modelul regenerativ în conducerea lor, dar aproape jumătate (47%) spun că în prezent fac acest lucru în mod eficient.

Ce industrii sunt în frunte?

Deși 92% dintre liderii globali cred în responsabilitatea companiilor de a crea „un viitor care să funcționeze pentru toată lumea”, cercetarea Kearney a constatat că industria de retail este în frunte în realizarea acestui obiectiv. Mai mult de jumătate dintre companiile de retail (53%) funcționează în mod regenerativ și peste o treime (35%) o fac foarte eficient, în parte bazându-se pe tehnologie pentru a ajuta la limitarea risipei de energie și materiale.

Industria energetică urmează de asemenea aceeași cale, și adoptă o abordare regenerativă în ceea ce privește sustenabilitatea, cu 46% dintre liderii globali din acest sector declarând că operează deja regenerativ în mod foarte eficient. Alături de modificările aduse lanțului de aprovizionare, liderii din industria energetică consideră că cea mai mare oportunitate de regenerare constă în modificări sistematice ale modelului lor de business, inclusiv utilizarea unei perspective responsabile și aprofundate a analizelor avansate de date.

Florian Teleabă, Principal si office lead Kearney România: 

Într-o piață dinamică precum cea din România, majoritatea companiilor mari au trecut si trec prin diferite procese de ‘transformare’. Aceste transformări sunt adesea de natură ‘punctuală’, fiind concepute pentru a obține rezultate incrementale. Motivul principal este dat de oportunitățile din piață, pe care nicio companie nu dorește să le rateze. În unele cazuri, exista si procese de transformare menite sa sporească reziliența companiei in fata unor volatilități, sau implementarea noilor tehnologii menite să optimizeze anumite procese sau operațiuni. Cu toate acestea, majoritatea acestor transformări rămân în continuare mai degrabă ‘punctuale’. A opera într-un mod ‘regenerativ’, pe de altă parte, implică o abordare holistică, caracterizată prin două aspecte principale: (1) Modelul de business trebuie echipat cu abilitatea de a se reinventa si adapta rapid la schimbări, eliminând necesitatea unor ‘programe de transformare’ separate pentru fiecare schimbare necesară; transformarea si îmbunătățirea continuă trebuie sa devina norma, nu ‘proiectul’; si (2) Trebuie adresat nu doar modelul de business și modul în care compania operează, ci și impactul asupra mediului și a societății în care business-ul activează precum și asupra bunăstării angajaților. Nu există multe programe de transformare în care observăm o companie concentrându-se în mod egal asupra acestor trei aspecte: business, oameni și mediul înconjurător”.