România a coborât șase locuri, până pe poziția 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, în cea de-a 4-a ediție a studiului „EV Charging Index”, realizat de compania de consultanță strategică Roland Berger. Studiul analizează tendințele în sectorul electromobilității, acoperă 30 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și a unui sondaj de piață la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate. În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, țara noastră ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.

La vârful clasamentului se află China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) și Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară. Mai multe evenimente recente de pe piața emobilității au contribuit la această evoluție, atât pe plan local, cât și internațional.

Mobilitatea electrică a ajuns la un nivel record, atât pe plan global, cât și în România

Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în total mașino noi, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%. „Evoluția favorabilă de pe piața locală s-a datorat în mare măsură programului Rabla Plus – România oferă în prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”, a declarat Dragoș Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger România.

Raportul evidențiază și la nivel global o accelerare a fenomenului mobilității electrice: în anul 2022 s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe. Norvegia a avut cea mai bună performanță anul trecut. Cota de piața a vehiculelor electrice și hibride în total autovehicule noi a fost de 87% în 2022, conform datelor studiului. Pe locul doi se află Suedia, unde vehiculele electrice și hibride au atins o cotă de piață de 60%. Podiumul este completat de Olanda și Germania, unde cota de piață a acestor autovehicule se apropie de 40%.

În termeni absoluți, cele mai multe mașini electrice și hibride au fost vândute în China, peste 5,9 milioane în 2022. Consumatorii chinezi pot în prezent să aleagă din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride, și se estimează că diversitatea acestora va crește și mai mult în perioada următoare. Privind în viitor, se estimează că în 2030 peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.

Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune

Creșterea recentă a vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinația celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la stațiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.

„La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității”, notează Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România. „Anxietatea privind distanța parcursă („range anxiety”) este la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană. Faptul că avem o penetrare relativ mare a stațiilor de încărcare rapidă și ultrarapidă este încurajator, însă numărul lor absolut este încă la un nivel scăzut. Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, cu accent în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultrarapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride”, a mai declarat Szabolcs Nemes.

România s-a angajat, prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), să tripleze numărul actual de stații de încărcare, până în 2026. Dacă tendința actuală de a instala predominant stații de încărcare rapidă și ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieței locale de vehicule electrice.

Satisfacția generală a clienților este în creștere, însă viteza de încărcare rămâne o preocupare

Conform studiului, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele șase luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate țări. Viteza de încărcare rămâne o preocupare: doar 51% dintre respondenți sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai scăzută decât media globală de 56%.

„Ne așteptăm la o îmbunătățire semnificativă pe acest subiect, deoarece instalarea stațiilor rapide și ultrarapide a luat avânt în ultima perioadă. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea stațiilor de încărcare ar putea fi îmbunătățite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea în timp real a disponibilității acestora sau aspecte care țin de plată. Însă pe măsură ce profesionalismul operatorilor stațiilor de încărcare se îmbunătățește, ne așteptăm ca experiența clienților și satisfacția generală să continue să crească,” declară Dragoș Fundulea.