Compania de consultanță Valoria și CSRmedia.ro au lansat prima ediție a studiului „Dinamica și perspectiva domeniului ESG în România”. Acesta este singurul studiu care aduce în atenția mediului de business rezultate clare privind strategiile, abordările și dificultățile adoptării ESG (Environment, Social, Governance) în România.

„Este îmbucurător să observăm că tot mai multe companii își asumă un angajament serios față de aspectele de mediu, domeniul social și de guvernanță. Acest studiu oferă o perspectivă detaliată asupra modului în care diferitele categorii de respondenți percep și abordează provocările și oportunitățile din domeniul ESG în România”, declară Lăcrămioara Botezatu, CEO, CSRmedia.ro și ESGmedia.ro.

Realizat la finalul anului 2023, prin intermediul unui chestionar la care au răspuns 191 de reprezentanți ai unor companii importante, multinaționale și antreprenoriale, studiul aduce în prim plan perspectivele diferite ale celor patru categorii de respondenți: CEO și top management, echipa de CSR/ESG, echipa de marketing și, separat, alți manageri din middle management.

Importanța sustenabilității se reflectă în reglementare

Conform rezultatelor, 64% dintre membrii echipei de CSR/ESG, 58% dintre cei ai echipei de marketing și 51% dintre cei ai echipei de top management declară că sunt foarte familiarizați cu conceptul de ESG. Acest lucru subliniază importanța pe care aceste companii și categorii de profesioniști o acordă domeniului de sustenabilitate și responsabilitate socială.

Un alt aspect evidențiat de studiu este faptul că 65% dintre companii consideră că schimbările de reglementare și standardele mai stricte sunt principalele transformări observate în domeniul ESG în ultimii 3 ani. Totodată, 25% dintre membrii echipei de top management și 25% dintre cei ai echipei de CSR/ESG spun că transparența adusă de ESG în ce privește datele, altădată neraportate, reprezintă cea mai evidentă schimbare din acest domeniu.

Desigur lucrurile nu sunt niciodată simple, de aceea 59% dintre companiile respondente au menționat gestionarea și raportarea datelor pe primul loc între provocările întâmpinate în implementarea practicilor de ESG, în timp ce 55% au menționat alocarea resurselor necesare acestui domeniu.

Integrarea ESG și alegerea temelor relevante în strategia generală

În ceea ce privește integrarea aspectelor ESG în strategia generală, 53% dintre companii și-au definit clar valorile, principiile ESG și misiunea pe care și-o asumă. În același timp, 52% consideră că au integrat cel mai bine aspectele de mediu în strategia ESG. Alte 55% dintre companii afirmă că investitorii le cer obiective clare de ESG.

Diferențele de perspectivă devin evidente și în ceea ce privește identificarea temelor relevante de ESG. Dacă 37% dintre companii au un proces mixt de identificare a acestora, 34% au un proces intern, iar numai 10% măsoară foarte bine impactul actual al companiei în ceea ce privește ESG.

Rezultatele evidențiază că toate categoriile de respondenți consideră rezistența la schimbare ca fiind principala provocare întâmpinată în implementarea practicilor ESG, cu procente variate: 29% echipa de marketing, 24% echipa de CSR/ESG, 23% managerii din middle management și 19% directorii generali și echipa de top management.

Foarte important este că 76% dintre companii își implică angajații în inițiativele ESG prin conștientizare și educație, 57% prin crearea unei culturi a sustenabilității, 31% prin oportunități de dezvoltare personală, iar 22% prin recunoaștere și recompense.

Costurile implementării ESG justifică beneficiile aduse companiei

Rezultatele studiului arată că 69% dintre companii consideră costurile asociate cu ESG ca fiind în foarte mare, dar în mare măsură justificate de beneficiile aduse companiei. De asemenea, 61% afirmă că inițiativele de ESG au avut un impact pozitiv asupra performanței organizației.

Studiul subliniază, de asemenea, că 52% dintre companiile respondente estimează că importanța ESG va crește semnificativ în următorii 5 ani, iar 55% spun că reglementările legate de ESG vor deveni mai riguroase în România în viitorul apropiat.

„Concluziile acestui studiu oferă mediului de business din România un ghid valoros pentru adaptarea la schimbările din domeniul ESG. Este evident că sustenabilitatea și responsabilitatea socială nu sunt doar tendințe, ci devin elemente fundamentale ale strategiilor de afaceri pentru un viitor durabil”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria.

Studiul Valoria și CSRmedia.ro privind percepţia managerilor asupra evoluției perspectivei companiilor cu privire la ESG are la bază un chestionar care analizează răspunsurile a 191 executivi de top provenind din companii cu activitate în diverse industrii. Chestionarul a fost aplicat în perioada 2 octombrie – 6 noiembrie 2023. Dintre respondenți, 43% provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane EUR, 7% din companii cu cifră de afaceri între 50-100 milioane EUR, 17% cu cifra de afaceri între 10-50 milioane EUR, 16% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 17% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 11% dintre respondenți au funcția de CEO/Președinte/Director General, 15% au funcția de Director de Sustenabilitate/CSR/ESG, 24% au funcția de Director de Marketing/PR/Comunicare, iar 16% au funcția de Specialist Sustenabilitate/CSR/ESG.