Cu un nivel scăzut al ratei de reciclare de 13%, România are nevoie de un sistem performant care să ajute la creșterea acestui indicator, până la atingerea țintelor impuse de autoritățile de reglementare în domeniu. Are însă nevoie și de o colaborare foarte bună între toate părțile interesate să facă din economia circulară un nou mod de operare, gradual și pe termen lung. Gemma Webb, CEO și Președinte RetuRO SGR a stat de vorbă cu Jurnal de Sustenabilitate și a vorbit despre cât de importantă este colaborarea între toate părțile implicate pentru succesul sistemului și care sunt lecțiile pe care România le poate învăța din experiența statelor care au implementat deja un sistem SGR.

 

Care este valoarea adăugată pe care implementarea SGR o aduce pentru circularitate în România?

 Implementarea Sistemului Garanție-Returnare (SGR) a demonstrat o creștere accentuată a ratei de reciclare în țările unde a fost implementat și asta putem vedea în toată Europa. Pe lângă amplificarea volumelor de reciclare, colectarea ambalajelor prin SGR produce și material reciclabil fără impurități, de înaltă calitate, care ajunge în centrele de reciclare, îndeplinind standarde foarte ridicate. Aceste standarde ridicate permit dezvoltarea unei economii circulare, recuperarea în totalitate a deșeurilor prin reciclare și furnizarea acestora ca materie primă pentru producătorii de ambalaje.

În România, administratorul care implementează Sistemul Garanție-Returnare este RetuRO, entitatea desemnată de Guvernul României pentru implementarea acestui sistem la nivel național. Avem mulți parteneri și este de importanță critică pentru succesul SGR să avem o bună colaborare cu retaileri, producători, importatori, autorități și consumatori (comunitățile locale). În același timp, este foarte important ca și toate părțile implicate să colaboreze între ele pentru implementarea SGR. Toate acestea vor permite României să depășească rata redusă de reciclare pe care o are astăzi și să ajungă la procentele înregistrate de țările europene din topul clasamentului.

Din experiența țărilor care au deja de mai mulți ani SGR implementat, la cât a ajuns gradul de reciclare și pe ce orizont de timp și care sunt lecțiile pe care le poate învăța România?

În România suntem foarte norocoși pentru că alte țări au implementat deja Sistemul Garanție-Returnare și am învățat multe din experiența lor. Unul dintre amănuntele cheie pe care le-am descoperit este impactul SGR în procesul de reciclare. Vedem în țări europene precum Germania, printre altele, unde s-au obținut procente de  reciclare de peste 90%.

În Slovacia, la doi ani după implementarea SGR, s-a ajuns de la un procent scăzut de reciclare, la peste 70% după primul an de funcționare. Astfel, primul lucru esențial pe care l-am aflat, a fost că SGR este foarte eficient și ne așteptăm ca în România rata de recuperare să crească de la nivelul foarte scăzut de 13%, la peste 65% într-un an de la implementare.

Al doilea lucru pe care l-am învățat din experiența celorlalte state este că în primele 6-8 luni, SGR trece printr-un proces de adaptare, fiind un sistem nou și foarte complex, ce include retaileri, producători, importatori, consumatori și autorități. Toate părțile implicate învață în același timp, iar acest sistem necesită ca toți să își schimbe obiceiurile cotidiene.

Toate acestea au nevoie de timp, iar comunicarea și pregătirea profesională joacă roluri foarte importante și asta implementăm în România. Primim întrebări deja cunoscute de la comercianți și ceilalți parteneri, ceea ce este cât se poate de normal, iar după ce înțelegem clar problema, acționăm, corectăm și urmărim perfecționarea procedurilor – etape care sunt critice în implementarea cu succes a SGR. Așadar, cea mai importantă lecție pe care am învățat-o este că buna colaborare între toți partenerii este vitală pentru implementarea și succesul SGR.

Care sunt planurile de viitor pentru SGR în România?

Pentru a înțelege implementarea Sistemului Garanție-Returnare în România, mai întâi trebuie ne uităm la complexitatea și dimensiunile acestuia. În primul rând, vorbim despre 7 miliarde de recipiente puse pe piață în România, peste 80.000 de operatori economici – comercianți, producători, importatori – angrenați în SGR și o populație de 19 milioane de locuitori, deci este o problemă destul de complexă.

Ce face RetuRO, este să colecteze recipientele returnate de la toți acești comercianți, să le transporte la centrele noastre de sortare, unde sunt procesate, și să le vândă apoi centrelor de reciclare. În momentul de față, avem deschise 3 centre de sortare, care au împreună capacitatea de a procesa 1,7 miliarde recipiente. Am început procesul de colectare în decembrie 2023 și în luna respectivă am colectat 30.000 de recipiente returnabile. În ianuarie am colectat 2 milioane recipiente, în februarie 20 de milioane recipiente, iar în martie 2024 am colectat peste 80 de milioane recipiente. Așadar, volumele colectate cresc exponențial.

Avem însă capacitatea să colectăm mai mult. În următoarele 3 luni, vom deschide alte 4 centre de sortare, pe măsură ce crește volumul de material ce trebuie colectat. Asigurarea infrastructurii este prima dintre atribuțiile RetuRO, pentru că fără aceasta, consumatorul nu poate returna, iar noi nu am avea ce colecta, sorta și vinde centrelor de reciclare.

Mai departe, colaborarea dintre noi și consumatori, comercianți, producători, este o prioritate critică. Din acest punct de vedere, trecem printr-un proces de educare în ceea ce privește responsabilitățile fiecăruia pentru a-și putea aduce aportul complet în SGR.

Aici, consumatorul este esențial, iar angrenarea consumatorului înseamnă promovare și conștientizarea ca participarea sa să aducă beneficii atât României, cât și mediului. Acesta este un aspect critic de care va trebui să ne ocupăm în următoarele luni.

Rezumând, în lunile următoare vom finaliza noile centrele de sortare, vom continua să recrutăm angajați pentru a completa echipa de 130 de angajați pe care o avem acum, vom continua lucrul cu operatorii economici pentru eficientizarea SGR și vom promova SGR în rândul consumatorilor pentru a-i stimula să returneze recipientele, lucru care va reprezenta fundația unei economii circulare în România în segmentul recipientelor pentru băuturi.

Pentru mai multe detalii despre SGR și rezultatele în primele luni de la lansare, vă rugăm vizionați reportajul: