Salvați Copiii România a publicat rezultatele proiectului Să fim prieteni – Fără Bullying – un program de prevenire a bullyingului derulat în anul școlar 2023-2024 în 60 de grădinițe și pus în practică cu sprijinul Fundației OMV Petrom.

Potrivit analizei, programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoțională a 8.821 de copii cu vârste între 3 și 6 ani, în timp ce peste 600 de cadre didactice au dobândit competențele necesare implementării metodologiei Free of bullying la clasă. În plus, programul a informat peste 8.800 de părinți cu privire la metode educaționale pozitive.

Programul a fost monitorizat pe tot parcursul implementării, iar opiniile cadrelor didactice și părinților cu privire la comportamentele copiilor și gradul lor de integrare socială au fost colectate atât la începutul cât și la finalul anului școlar, prin intermediul analizei de impact. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arăta că 78% dintre educatori erau nevoiți să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.

În ceea ce privește rezultatele, comparativ cu evaluarea anterioară implementării programului, s-a observat o creștere de 12% a numărului de copii capabili să își exprime emoțiile și să le gestioneze în mod pozitiv și creșteri de 9% în cazul numărului de copii care recurg la întrajutorare și se raportează în mod pozitiv la cei care sunt diferiți. Referitor la atitudinea copiilor, 50% dintre specialiști constată reducerea comportamentelor agresive între copiii participanți la program. De asemenea, 98% dintre specialiștii care au beneficiat de formare, mentorat și au lucrat cu metodologia Să fim prieteni – Fără bullying consideră că au dobândit instrumente pentru prevenirea bullyingului. În plus, 36% dintre părinții implicați în program declară că gestionează mai bine conflictele între copii.

Fenomenul de bullying este interiorizat puternic de copii, mai ales la vârste fragede, când interacțiunile sociale funcționează ca plasă de siguranță. Este crucial să prevenim și să-i învățăm pe copii cum să fie empatici, cum să rezolve situațiile de conflict fără a-l vulnerabiliza pe celălalt și cum să-și manifeste emoțiile pozitiv. Bullyingul este un fenomen grav și, atunci când apare la vârste fragede, consecințele lui vor fi dificil de corectat pe termen lung: izolarea, somatizările, lipsa de încredere. Programul propus de Salvați Copiii are impact dovedit în toate grădinițele cu care am lucrat, indiferent de mediul social: 64% dintre specialiști au remarcat îmbunătățirea climatului educațional”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Bullyingul nu mai este un termen exotic ci un fenomen care ia proporții îngrijorătoare și trebuie combătut cât mai devreme pentru a limita efectele sale devastatoare asupra copiilor. Analiza de impact a proiectului ‘Să fim prieteni – Fără bullying’ demonstrează prin rezultatele excepționale că, atunci când copiii, părinții și educatorii au instrumentele, valorile și resursele potrivite, bullying-ul poate fi oprit. Motivați de rezultatele din cele 60 de grădinițe, am decis să susținem extinderea proiectului către alte 100 de grădinițe”, a declarat Amalia Fodor, Director Fundația OMV Petrom.

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

În iunie 2022, Salvați Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidența fenomenului a crescut față de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. Mai mult, jumătate dintre elevii din școlile din România declară că sunt victime ale bullyingului în mod constant.