Edu Networks, program coordonat de AVE (Asociația pentru Valori în Educație) și implementat împreună cu opt organizații nonprofit specializate în educație, a ajuns la final. Desfășurat pe durata a patru ani (septembrie 2019 – august 2023), din proiect au făcut parte 114 școli și grădinițe din România, dispuse în nouă clustere din nouă regiuni ale țării.
Bugetul total al proiectului s-a ridicat la 2,9 milioane de euro, investit în intervenții ale organizațiilor partenere pentru dezvoltarea abilităților de management ale directorilor din școli, îmbunătățirea competențelor pedagogice ale profesorilor, creșterea învățării relevante pentru elevi, cu focus pe dezvoltarea competențelor digitale și de literație. În total, proiectul a avut un impact real pentru 3.600 de profesori și 64.000 de elevi și preșcolari.
”Deși pare că suntem la finalul unei călătorii de patru ani, suntem, de fapt, într-un moment de tranziție care aduce pentru noi și școlile din România un nou început. Edu Networks, un program co-creat de un grup de organizații condus de AVE, și-a propus să producă schimbare ireversibilă în 114 școli, prin transformare cu accent pe leadership și management școlar, competențe pedagogice pentru profesori și învățare relevantă pentru elevi. Am înțeles că educația nu este doar despre livrarea de cursuri sau traininguri, ci și despre crearea de experiențe de învățare autentică. Scopul nostru final este ca fiecare școală să devină sprijin și partener de schimbare pentru alte școli. Ne dorim ca modelele și bunele practici dezvoltate în cadrul Edu Networks să se extindă în comunitatea educațională, influențând pozitiv sistemul de învățământ din țară”, a spus Gabi Pascal, managerul programului Edu Networks.
Scopul Edu Networks a fost de a aduce împreună, într-un efort coordonat, 9 organizații educaționale, care să genereze schimbare în dezvoltarea școlilor prin transformări organizaționale sistemice și de durată și de a avea impact la nivel național. Școlile implicate în Edu Networks au fost organizate la nivel național ținându-se cont de proximitatea geografică: Bacău, Bistrița-Năsăud, Brad, București-Ilfov, Buzău, Dâmbovița, Galați, Olt și Valea Jiului.
Literația a fost un punct central al programului, iar intervenția s-a bazat pe formarea cadrelor didactice, astfel încât să evalueze, proiecteze și susțină dezvoltarea competențelor de literație ale elevilor. Prin instrumentul BRIO Literație elevii au fost testați înainte și după intervențiile din Pilonul de literație și gândire critică, iar rezultate au arătat o creștere de aproape 10 puncte a competențelor, de la un scor de 54,84 de puncte în 2021, la 60,43 de puncte în 2022. Peste 6.500 de resurse educaționale în domeniul literației au fost dezvoltate de peste 400 de profesori, în urma aplicării lor la clasă și cu sprijinul mentorilor.
Programul a vizat și dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor, pe două direcții: utilizarea instrumentelor digitale și pedagogia digitală. Din peste 1.000 de profesori formați în domeniul digital, 66 profesori au fost selectați și pregătiți pentru a deveni experți educaționali în pedagogie digitală, capabili să dezvolte competențele colegilor în domeniul digital.
În ultimul an de program, cele nouă clustere au accesat 14 granturi în valoare totală de aproape 150.000 de euro pentru a susține procesele de transformare din școli și a le familiariza cu accesarea de resurse externe și administrarea lor.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate