Fundația OMV Petrom şi Fundaţia World Vision România lansează ediţia a doua “Start în educaţie” care extinde cel mai mare program de educaţie timpurie din România la 120.000 de copii preșcolari (3-6 ani) şi 23.000 de părinţi din 900 de comunităţi de la nivelul a 41 de județe din România. Programul adaugă și două noi direcții de intervenție: derularea unui program de formare pentru 3.500 de educatori și distribuirea de kituri educaționale “ABC Grădi” pentru 1.500 de grădinițe defavorizate.
Practic, în acest an școlar, față de cei 60.000 de preșcolari din ediția precedentă, alţi 60.000 de copii preșcolari vor primi câte un „Ghiozdănel cu viitor” cu materiale pentru dezvoltare educațională. De asemenea, alţi 10.000 de părinți vor participa la sesiunile „Școala părinților”, ajungând astfel în cele două ediții la un număr total de 23.000 de părinți. Ediția a doua vine cu noutăți și se extinde cu noi tematici: nutriția și dezvoltarea sănătoasă a copilului, caracteristicile pe grupe de vârstă ale copiilor preșcolari, dezvoltarea mintală și emoțională a celor mici, comunicarea emoțiilor între părinte și copil.
Curriculum-ul dedicat pentru pregătirea cadrelor didactice include atât tematici de educație parentală, cât și metode aplicate de învățare interactivă și prin joc. În plus, educatorii vor primi și câte un pachet de materiale suport în activitatea didactică și de relaționare cu părinții: ghid de educaţie parentală, instrucţiuni și exerciții pentru educatori, metode noi de educaţie timpurie, exemple de activităţi nonformale.
Cele 1.500 de grădinițe care vor primi kit-uri educaționale “ABC Grădi” vor fi selectate printr-un apel național de candidaturi care va fi anunțat în perioada următoare. Kit-ul include produse didactice de dezvoltare psiho-motrică şi de dezvoltare a abilităţilor cognitive. Cu ajutorul acestora, educatorii vor putea organiza jocuri și activităţi cu copiii în grădiniță. Jocurile îi vor sprijini pe copii să îşi dezvolte abilităţi şi deprinderi precum: orientarea spaţială, motricitatea grosieră, echilibrul static şi dinamic, înţelegerea regulilor sociale, concentrarea şi direcţionarea atenţiei.
”Bazele educaţiei se pun încă de la grădiniţă, iar această perioadă nu trebuie subestimată. În plus, educaţia parentală este încă unul dintre punctele nevralgice pentru România. Accesul la informaţii al părinţilor din mediul rural prin astfel de programe poate face o diferenţă imensă în modul în care copiii vor evolua în spaţiul familial. Sunt părinţi care ne-au mulţumit la finalul sesiunilor şi ne-au spus că, dacă şi părinţii lor ar fi ştiut aceste informaţii, viaţa lor ar fi putut fi cu totul alta”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România.
“Raportul de impact al primei ediții a programului ne-a arătat, pe de o parte, rezultatele foarte bune ale intervențiilor din primul an, dar şi nevoia extinderii programului. Prin noile intervenții adăugate, vom aborda integrat nevoile unei educaţii timpurii de calitate și îi sprijinim atât pe copiii și pe părinții cei mai vulnerabili, cât și pe educatorii lor și grădinițele la care merg.”, a declarat Amalia Fodor, director executiv Fundația OMV Petrom.
Potrivit raportului de impact, opt din zece copii și-au îmbunătățit abilitățile cognitive, creative şi de recunoaştere datorită kit-ul educațional “Ghiozdănel cu viitor”, iar 94% dintre părinți consideră că sesiunile de educație parentală derulate în cadrul proiectului le-au fost utile.
Același raport mai arată că unu din patru copii merge la grădiniță doar trei zile pe săptămână sau mai rar. Deşi 97% dintre părinți consideră că grădinița este importantă, 45% dintre părinții celor care frecventează doar parțial grădinița spun că lipsa resurselor financiare este principalul motiv al absenței, iar alți 32% vorbesc de distanțele mari până la grădiniță. Referitor la dotarea grădinițelor, 38% dintre părinți spun că lipsesc materiale educaționale, alți 29% reclamă lipsa unor jucării adaptate vârstei, iar 18% spun că este nevoie de activități zilnice mai diverse.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate