Autoturismele echipate cu motoare poluante, cele care folosesc combustibili fosili (benzină și motorină), nu vor mai fi comercializate din 2035, conform unui act normativ adoptat de Uniunea Europeană. Până în 2035, însă, ar trebui să intre în vigoare și noile norme de poluare Euro 7, mai exact de la 1 iulie 2025. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) se opune termenului de adoptare a Euro 7 arătând că este prea puțin timp pentru a pregăti noua tehnologie, dar și pentru că va scumpi semnificativ autoturismele.

Standardele Euro de poluare sunt în vigoare din 1992, iar până acum au fost introduse șase niveluri de reducere a poluării rezultate din arderea combustibililor fosili. Normele Euro 6 au intrat în vigoare în 2014. Reducerea poluării a fost vizibilă în marile orașe, unde au fost impuse și diferite restricții de utilizare a autovehiculelor în zonele centrale aglomerate.

Legiuitorii din Uniunea Europeană susțin că este necesară continuarea reducerii poluării, iar prin Euro 7 vor fi reduse suplimentar emisiile unor substanțe precum dioxizii de azot (NOx) și particulele fine. ”Modelizarea arată că o legislație puternică Euro 7 ar putea preveni sute de mii de decese pe an”, a declarat Cale Lawlor, senior policy manager pentru sănătate publică globală în cadrul Alianței Europene pentru Sănătate Publică, un ONG. ”Această legislație trebuie să fie implementată urgent pentru a preveni această povară masivă”.

De cealaltă parte, producătorii auto susțin că nu se lasă timp suficient pentru a dezvolta și testa noile tehnologii, iar aceasta ar duce la blocarea producției de automobile. Industria auto din Europa are 13 milioane de angajați, adică 7% din forța de muncă de pe continent, iar efectele blocării industriei ar fi devastatoare și pentru cei care depind direct, adică angajații, dar și pentru economiile care au industrii auto puternice, inclusiv România.

Un raport al ACEA arată și că adoptarea Euro 7 nu va duce la o reducere semnificativă a emisiilor de NOx comparativ cu normele actuale, Euro 6d. Datele ACEA arată că schimbarea tuturor mașinilor din prezent cu autovehicule Euro 6d și creșterea vânzărilor de automobile electrice va duce la scăderea cu 80% a emisiilor de NOx în 2035 comparativ cu 2020. În schimb, adoptarea Euro 7 ar reduce suplimentar cu 4% pentru autoturisme și 2% pentru camioane, un procent nesemnificativ.

Mai mult, impactul Euro 7 se va realiza în câțiva ani, adică la momentul în care oricum vom avea pe străzi tot mai multe autovehicule electrice, iar pe măsură ce numărul autovehiculelor cu Euro 7 impactul asupra calității aerului va fi marginal. În schimb, adoptarea Euro 7 va pune presiune mare pe modelele mai ieftine de turisme sau camionete, care vor fi ori scumpite semnificativ ori scoase din producție. Un cost de 2.000 de euro pe autoturism, estimare a ACEA, este semnificativ pentru o mașină de 10.000 – 20.000 de euro. Aceasta înseamnă că vor fi mai puține opțiuni pentru clienți, care vor fi obligați să păstreze mai mulți ani mașinile vechi, cu impact direct asupra calității aerului.

Dacă propunerea Euro 7 va fi adoptată fără modificări semnificative de fond, aceasta va forța producătorii să redirecționeze resurse valoroase de la dezvoltarea și ingineria noilor vehicule cu emisii zero către dezvoltarea în continuare a vehiculelor cu motoare cu combustie internă”, se arată în raportul ACEA.

Industria auto europeană, sub presiune

În Uniunea Europeană sunt vândute anuală aproximativ 10 milioane de autovehicule, care contribuie la poluarea aglomerărilor urbane. Un raport al Agenției Europene de Mediu privind calitatea aerului a arătat că populația urbană din UE este supusă la niveluri mai ridicate de poluare cu particule fine decât cele permise de orientările Organizației Mondiale a Sănătății, ceea ce duce la 238 000 de decese premature.

Agenția a precizat în raport că o mare parte din această poluare provine din producția de energie și din industrie, în timp ce transportul rutier este responsabil de 10% din poluarea cu particule în suspensie. Iar în condițiile în care vânzarea de motoare care emit dioxid de carbon va fi interzisă din 2035, adoptarea Euro 7 pare a fi contraproductivă.

Producătorii auto susțin că redirecționarea investițiilor necesare pentru dezvoltarea tehnologiilor Euro 7 către dezvoltarea de vehicule electrice, astfel încât să scadă prețul acestora, ar fi mult mai bine pentru industria auto și pentru populația UE. Mai ales în condițiile în care industria auto din UE este pusă sub presiune de industria auto din SUA sau din Asia, care beneficiază de subvenții din partea statului și de condiții mai laxe de producție.

„Propunerea Euro 7 pentru mașini și camionete nu este o simplă extensie a Euro 6 pentru mașini și camionete, după cum susține Comisia. Reprezintă o întărire semnificativă față de Euro 6. Limitele sale de poluare de evacuare sunt cele mai stricte dintre limitele Euro 6 pe benzină sau motorină și sunt deosebit de stricte pentru camionete. Limitele sunt înăsprite semnificativ din cauza variabilității instrumentele de măsurare rutieră nu mai sunt luate în considerare în propunere”, arată ACEA.