Telefonul Vârstnicului, singura linie telefonică națională gratuită dedicată seniorilor, operată de 9 ani de Fundația Regală Margareta a României, a înregistrat în anul 2024 un total de 10.480 de apeluri, dintre care 2.193 au fost apelanți unici, iar 275 au beneficiat de serviciul de apelare săptămânală.

Potrivit datelor colectate de serviciu, 55% dintre apelanții seniori au declarat că locuiesc singuri iar majoritatea celor care au apelat Telefonul Vârstnicului în anul 2024 sunt femei (56%). Distribuția pe categorii de vârstă arată că cei mai mulți apelanți sunt în intervalul 70-80 de ani (35%), urmați de cei între 80-90 de ani (18%) și cei între 65-70 de ani (15%). De asemenea, 10% dintre apeluri au fost inițiate de aparținători, care au solicitat sprijin indirect.

Cele mai frecvente solicitări, locul 1 în top, au fost pentru informații practice, utile și de încredere. 926 de vârstnici au obținut gratuit și ușor contacte relevante și informații actualizate pentru situații particulare din partea echipei specializate. Asistenții sociali ai liniei telefonice operează cu o bază de date ce conține circa 1.400 de instituții de stat, servicii sociale sau private cu servicii specifice pentru seniori, în continuă actualizare.

Nevoia de îngrijire și sprijin practic la domiciliu s-a menținut pe locul 2 în topul apelurilor. Informații despre serviciile specializate disponibile, referințe despre cămine pentru vârstnici și proceduri de instituționalizare și resursele disponibile în comunitate, precum și recomandări privind instituții care oferă îngrijiri medicale la domiciliu au primit 840 dintre apelanți.

În comparație cu anul 2023, nevoia seniorilor de a fi activi, de a participa în comunitate și după pensionare a urcat 2 poziții, fiind în anul 2024 pe locul 3. Astfel, 278 de persoane au primit informații despre posibilitățile de participare la atelierele de educație digitală pentru seniori organizate la București și în alte 10 localități din țară, despre oportunitățile de voluntariat în comunitate, precum Centrele Generații, sau despre activitățile organizate în cluburile pentru seniori din comunitate sau la TeleClubul Seniorilor.

România se confruntă cu o îmbătrânire accelerată a populației, iar 1,35 milioane dintre seniorii de peste 65 de ani trăiesc singuri sau izolați, conform statisticilor FRMR. Lipsa resurselor, accesul greoi la informații utile traiului zilnic și oportunitățile sociale reduse sunt provocări majore pentru această categorie demografică.

Telefonul Vârstnicului este un proiect social susținut în 2024 de Fundația Vodafone în România, Compania Națională Loteria Română, Johnson Wax, Imedica SA și Yardi România.