În anul școlar 2022 – 2023, peste 8.000 de profesori, din 805 școli, au fost implicați în programele Asociației pentru Valori în Educație (AVE): Academia de Leadership și Management Școlar, Alfabetar, HumanKind sau Edu Networks. Acestea au avut impact pentru aproape 129.000 de elevi din întreaga țară.

Potrivit Raportului anual de activitate, bugetul total alocat proiectelor și programelor derulate în perioada septembrie 2022 – august 2023 se ridică la aproximativ 1,9 milioane de euro. Sectorul de business a sprijinit atât financiar activitatea AVE, cât și prin implicare directă, peste 500 oameni de afaceri participând la cel puțin un demers, eveniment sau proiect AVE.

Prin proiectele și programele pe care le derulăm ne propunem să ajungem la cât mai multe școli din România pentru că ne dorim ca implicarea noastră să fie una cu rezultate concrete, prin care sprijinim sistemul educațional românesc în drumul spre top 10 din Europa, până în 2035. Pentru ca această transformare să fie posibilă, avem în vedere vectorii cei mai importanți ai schimbării: directorii de școală și profesorii”, a declarat Silvia Toth, Director Programe Educaționale AVE.

Prin Academia de Leadership și Management Școlar, AVE a sprijinit directorii de școală care și-au dorit să genereze o schimbare atât la nivel profesional, cât și personal. 112 directori, sprijiniți de 112 business-mentori, au creat, în perioada septembrie 2022 – august 2023, planuri de acțiune care să ducă la îmbunătățirea rezultatelor și condițiilor în care elevii și profesorii își desfășoară activitatea. Totodată, 4.500 de profesori au fost implicați în atingerea obiectivelor stabilite la nivelul unității școlare, cu impact pentru 60.000 de elevi care învață în aceste școli. Programul s-a avut desfășurat la nivel național în școli din 29 de județe, cele mai multe fiind din Ilfov (14 școli) și Iași (12 școli).

Platforma Alfabetar.ro pune gratuit la dispoziția profesorilor din ciclul primar soluții ușor de folosit la clasă, în acord cu programa școlară, având la bază 600 de texte din manualele oficiale acreditate. În anul școlar 2022 – 2023, Alfabetar.ro a fost folosită de 757 de profesori care au putut alege din cele 25.000 de exerciții de literație existente, fiind generate 150.000 de interacțiuni cu platforma. Profesorii pot alege modulul și textul de manual pe care îl folosesc la clasă și au la dispoziție peste 100 de strategii și metode, dar și sugestii și sfaturi de aplicat cu elevii. Învățătorii au posibilitatea de a testa nivelul de literație al elevilor și de a ajusta intervențiile în acord cu progresul înregistrat în urma parcursului de învățare.

Prin HumanKind, programul de educație socio-emoțională dezvoltat de AVE în parteneriat cu MindUP, a fost creat un curriculum de SEL (învățare socio-emoțională), pe care profesorii să îl poată aplica la clasă. Finalizat în august 2023, HumanKind a fost implementat în 12 școli, în care directorii alături de 60 de profesori au parcurs peste 80 ore de cursuri despre nevoile de dezvoltare ale copiilor pe grupe de vârstă, comunicarea non-violentă, mindfulness, psihologie pozitivă, neurosţiintă. Fiecare școală a beneficiat de un mentor psiholog sau psihoterapeut, care a îndrumat echipa pe tot parcursul programului. În total, proiectul a produs efecte pentru 1.500 de elevi. Rezultatele au arătat că elevii din școlile implicate au înregistrat scoruri semnificativ reduse la agresivitate și scoruri mai bune la atenție și competențe socio-emoționale. Deși programul nu s-a adresat direct părinților, profesorii au perceput îmbunătățiri în relația cu aceștia.

În perioada septembrie 2022 – august 2023, s-a desfășurat cel de-al patrulea și ultimul an din cadrul Edu Networks, o intervenție coordonată de AVE prin care au fost accesate 14 granturi în valoare totală de 147.887 de euro. Granturile au vizat dezvoltarea competențelor pedagogice, de leadership sau management școlar, precum și oferirea de soluții care să răspundă nevoilor de dezvoltare sau transformare identificate la nivelul mai multor școli sau mai multor clustere de școli.​ Această intervenție a avut și rolul de a familiariza școlile cu accesarea de resurse externe și administrarea lor.