Producătorul și distribuitorul de combustibili MOL, în cooperare cu Neste, Aeroportul Budapesta, RÜK (Airport Fuel Supply Kft.) și Wizz Air, a început să testeze comercial lanțul său de aprovizionare cu combustibil sustenabil pentru aviație (SAF). Proiectul sprijină eforturile mai ample din industria aviației pentru a reduce emisiile de CO2 și își propune să pregătească sistemul de alimentare cu combustibil de pe aeroportul din Budapesta înainte de mandatele UE ce vizează utilizarea amestecurilor SAF, care vor fi introduse în 2025.
În data de 10 mai, Wizz Air a decolat de pe aeroportul din Budapesta pentru prima dată folosind un amestec din Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ furnizat de MOL. În timpul testului SAF, cele mai noi trei avioane Airbus A321neo ale Wizz Air au fost alimentate cu un amestec total de 23,5 tone care conțineau 37% SAF pur și 63% combustibil Jet A1. Aeronavele au transportat pasageri de la Budapesta la Paris Orly și către alte câteva destinații europene.
Cu aceste zboruri, MOL, în calitate de furnizor de combustibil pentru Aeroportul Budapesta, și Wizz Air, compania aeriană cu cea mai rapidă creștere din Europa și cea mai sustenabilă din punct de vedere ecologic pe plan global, au făcut un nou pas pentru a reduce amprenta de mediu a combustibililor. SAF este produs de compania finlandeză Neste din ulei de gătit uzat și deșeuri de grăsimi animale. Utilizarea SAF reduce emisiile de carbon cu până la 80% pe durata ciclului de viață al combustibilului sustenabil, comparativ cu utilizarea combustibilului fosil pentru avioane.
„Obiectivul nostru strategic este de a impulsiona economia circulară a Ungariei și de a ne face operațiunile neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Testăm în mod constant noi tehnologii și dezvoltăm produse pentru a consolida securitatea aprovizionării cu combustibili cu emisii scăzute de carbon și pentru a accelera tranziția ecologică. Până acum, am făcut mai ales pași în privința carburanților pentru transportul rutier. La Danube Refinery, de exemplu, co-procesăm uleiuri vegetale, uleiuri de gătit uzate și grăsimi animale cu componente fosile din 2021, pentru a produce motorină mai sustenabilă. Acum ne mutăm într-o zonă nouă, colaborând cu partenerii noștri pentru a dobândi experiență în combustibilii pentru aviație și pentru a face industria mai sustenabilă. Sunt încrezător că primul transport SAF, lansat acum ca test comercial, va fi urmat de multe altele”, a declarat Csaba Zsótér, vicepreședintele senior al diviziei Downstream Fuels a Grupului MOL.
Combustibil din uleiuri vegetale
La Danube Refinery, materialele din materii prime bio – uleiuri vegetale, uleiuri uzate de gătit și grăsimi animale – au fost prelucrate împreună cu componente fosile în timpul producției de combustibil începând cu 2021, pentru a produce motorină mai sustenabilă. Este susținută și reciclarea deșeurilor. Din 2011, uleiul de gătit utilizat poate fi predat la stațiile de alimentare MOL.
Wizz Air conduce industria prin exemplu și operează cu cele mai scăzute emisii de carbon per pasager-kilometru față de toate companiile aeriene concurente. Pentru a realiza acest lucru, compania aeriană a investit masiv în flota sa, adăugând aeronave noi și înlocuind aeronavele mai vechi cu modelul Airbus A321neo. Aeronava Airbus A321neo încorporează cea mai recentă tehnologie, oferind beneficii semnificative de mediu și poate zbura în prezent cu până la 50% amestec SAF.
„Testul recent cu SAF, care este realizat înaintea mandatelor legislative care vor fi introduse din 2025, demonstrează că această colaborare industrială este una dintre cele mai eficiente modalități de a aborda provocările climatice actuale. În timp ce Wizz Air este deja lider în domeniul sustenabilității, cu una dintre cele mai tinere flote de aeronave din lume și operațiuni extrem de eficiente, inițiativa SAF de la aeroportul din Budapesta este o dovadă a strategiei noastre mai ample, în care combustibilii alternativi joacă un rol semnificativ. Acest lucru marchează progrese suplimentare față de angajamentul nostru de a reduce intensitatea carbonului cu 25% până în 2030 și arată că rămânem dedicați tehnologiei și inovației”, a spus Yvonne Moynihan, Corporate and ESG Officer în cadrul Wizz Air.
„Este un moment de perspectivă, extrem de inovator și mult așteptat să vezi o aeronavă alimentată folosind combustibil pentru aviație sustenabil aici, pe Aeroportul Internațional Ferenc Liszt. Sute de mii de litri de kerosen sunt consumați în fiecare zi pe aeroportul din Budapesta și ne-am dori foarte mult să vedem o proporție din ce în ce mai mare de combustibil sustenabil pentru aviație folosit pentru a deservi zboruri cât mai curând posibil”, a declarat CEO-ul Aeroportului Budapesta, Chris Dinsdale.
El a adăugat: „Aeroportul din Budapesta depune multiple eforturi pentru a fi cât mai sustenabil posibil și ne-am redus emisiile directe din operațiuni cu 65% în zece ani. Este o prioritate cheie să atingem emisii nete zero până în cel târziu 2035, cu 15 ani mai devreme decât angajamentul nostru anterior. Cu toate acestea, pentru a face întreaga industrie mai sustenabilă și pentru a reduce în continuare emisiile din aviație, utilizarea SAF este vitală.”
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate