Asociația pentru Valori în Educație (AVE) și BRIO.ro, platformă de testare digitală standardizată pentru elevi, lucrează la dezvoltarea Testului Național de Alfabetizare Matematică – un instrument de măsurare a nivelului de cunoștințe matematice a elevilor din România. Dezvoltat cu ajutorul unei susțineri financiare oferite de Apa Nova București, testul va fi lansat în prima parte a anului 2024 și va putea fi folosit gratuit de toți profesorii din țară.

Suntem înaintea anunțării rezultatelor PISA 2022 și credem că, indiferent care vor fi ele, este necesar să înțelegem că ne arată nivelul dintr-un anumit moment. Ceea ce e important este cum le interpretăm și înțelegem, dar, mai ales, cum acționăm pentru a le îmbunătăți, ce facem în continuare concret pentru a găsi soluții scalabile la o problemă pe care o știam și în 2018, când 47% dintre elevii români de 15 ani au avut dificultăți în rezolvarea problemelor de matematică. AVE, prin misiunea de a sprijini școlile din România, are în vedere mai ales suportul pentru dezvoltarea competențelor copiilor. Expertiza integrată în Programul de Transformare a Școlilor va servi tocmai acestui scop: elevii să înregistreze un progres vizibil pe fiecare dintre cele opt competențe-cheie identificate de Consiliul Uniunii Europene, iar matematica este una dintre ele”, a declarat Silvia Toth, Director Programe Educaționale AVE.

Testul Național de Alfabetizare Matematică va fi un instrument care va măsura nivelul de alfabetizare matematică al elevilor din clasele I-XII. Ca metodă de prevenție, testul îi va putea identifica pe cei aflați în situații de risc, iar ca metodă de ameliorare, va oferi programe personalizate de intervenție pentru elevi.

Folosit de specialiștii în dezvoltare curriculară sau politici educaționale, acest instrument va oferi o imagine a nivelului general de abilități matematice la nivel național și va măsura clar și comparabil nivelul fiecărui elev.

Testul Național de Alfabetizare Matematică este primul de acest gen în țara noastră și se conformează integral rigorilor științifice impuse de un instrument de evaluare de înaltă calitate. Importanța lui stă în capacitatea sa de a măsura și îmbunătăți competențele de numerație ale copiilor români, un aspect crucial pentru dezvoltarea lor academică și profesională. Prin intermediul acestui instrument, ne propunem să oferim o bază solidă pentru înțelegerea conceptelor numerice, să cultivăm abilități analitice și să încurajăm aplicarea practică a cunoștințelor matematice în situații reale”, a spus Gabi Bartic, CEO BRIO.

Testul va putea fi aplicat de orice profesor începând cu prima parte a anului 2024 și este dezvoltat după modelul testului național folosit în SUA pentru urmărirea progresului elevilor.