Atelierul de croitorie remesh, unitate protejată pentru persoane cu dizabilități a Asociației Ateliere Fără Frontiere (AFF), ce transformă bannerele publicitare în genți, ghiozdane și alte accesorii, anunță lansarea unei noi game de produse sustenabile intitulate Blanc.

Inițiativa prezentată în cadrul evenimentului „Despre sustenabilitate dincolo de alb și negru”, organizat în parteneriat cu Ambasada Sustenabilității, promovează nu doar produse cu impact redus asupra mediului, ci și munca persoanelor vulnerabile, provenite din medii dezavantajate. 

În România sunt două milioane de persoane inactive, suntem pe penultimul loc în Uniunea Europeană în acest sector, în timp ce nevoia de forță de muncă continuă să fie foarte mare. Credem că mulți dintre cei inactivi sunt persoane din medii defavorizate și că accesul pe piața muncii este un pilon foarte important pentru integrarea și autonomia acestora”, a declarat Lorita Constantinescu, directorul de dezvoltare al AFF.  

În atelierul remesh, toate persoanele angajate în producție se confruntă cu multiple vulnerabilități, jumătate fiind persoane cu dizabilități, ceea ce a determinat certificarea ca unitate protejată autorizată.  

Strategia națională privind dizabilitatea recunoaște importanța ocupării forței de muncă pentru persoanele cu dizabilități, ca mijloc de a-și dobândi autonomia. În prezent, există în România puțin sub 400 de unități protejate și aproximativ 1.700 de persoane cu dizabilități angajate. Ne dorim să creștem aceste cifre și să vedem cât mai multe persoane cu dizabilități integrate pe piața muncii”, a declarat Crina Gîrleanu, consilier superior, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.

Există o tendință către utilizarea materialelor promoționale eco-friendly, însă există și o problemă legată de autenticitatea acestora, în sensul că uneori aceste materiale nu sunt efectiv realizate din surse sustenabile sau prin procese cu un impact redus asupra mediului. Un alt aspect semnificativ este prezența unui număr mare de produse de import, care aduc cu ele nu doar costuri sporite de transport, ci și un impact negativ asupra economiei locale și asupra mediului. Acest lucru poate submina competitivitatea produselor locale și poate afecta în mod direct mediul de afaceri din România”, a declarat Damien Thiery, directorul general AFF.

Partenerul evenimentului, Ambasada Sustenabilității în România, a demarat un program intitulat Coaliția România Sustenabilă, care înseamnă astăzi peste 160 de companii mari, ONG-uri și IMM-uri, ce contribuie la Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă și punerea sa în practică.  

Rolul acestei coaliții este de informare și creare de parteneriate. Am constatat că foarte multe companii încă nu știu că au posibilitatea să facă achiziții de la unități protejate din fondul taxei pe dizabilitate, o obligație legală a tuturor companiilor, dar și a instituțiilor publice cu peste 50 de angajați. În plus, nici publicul larg nu știe despre aceste produse și servicii care sprijină oamenii. Prezența produselor unităților protejate și întreprinderilor sociale în retail, așa cum a fost exemplul de la Iași din martie anul acesta, reprezintă o normalitate. Ne dorim să vedem aceste produse listate pe marile rafturi ale magazinelor online sau virtuale. Să nu mai fie vorba despre de ocazii unice și oportunități sporadice, ele trebuie să devină mainstream, să devină o alegere de consum pentru fiecare dintre noi”, a declarat Oana Groșanu, director executiv Ambasada Sustenabilității.

Nu întâmplător AFF a câștigat la gala de anul trecut unul dintre premiile Departamentului de Dezvoltare Durabilă! Vom folosi experiența lor în acțiunile pe care le vom lua în continuare pentru implementarea Strategiei și planului de acțiune privind economia circulară. Promovarea unor astfel inițiative poate impulsiona și raportarea sustenabilității companiilor pentru care am dezvoltat un ghid, Codul Român al Sustenabilității, care poate fi accesat online și este un bun start pentru toți cei interesați”, a declarat László Borbély, Consilier de stat, Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.

Încă din anul 2011, remesh recuperează materialele publicitare de pe clădiri (bannere și mesh-uri) și le transformă în produse fashion etice și sustenabile. Astfel, în cei 13 ani de activitate, prin remesh, au fost recuperate peste 12 tone de materiale de pe clădiri și transformate în peste 77.000 de produse.