Asociația CSR Nest anunță lansarea proiectului Green Power: Tranziția către școli durabile în mediu rural, finanțat de ING Bank România, prin programul Adoptă un Proiect. Proiectul are o valoare de 46.110 EURO și va fi implementat în perioada ianuarie-decembrie 2024 în 4 școli din mediul rural din județul Prahova.
Proiectul “Green Power: Tranziția către școli durabile în mediul rural” își propune să diminueze impactul negativ asupra mediului al Școlii Gimnaziale Gherghița, Școlii Gimnaziale Mitropolit Pimen Georgescu – Provița de Sus, Școlii Gimnaziale Poșești și Școlii Gimnaziale Cioceni, prin integrarea energiei regenerabile (solare) în sistemul propriu de consum de energie electrică și transformarea acestor instituții de învățământ în prosumatori.
Astfel, cele 4 școli în care învață cumulat peste 600 de elevi și activează peste 70 de cadre didactice, vor fi dotate cu sisteme fotovoltaice on-grid cu o putere instalată totală de 16 kw, ceea ce le va permite scăderea amprentei de carbon cu un minim 15% prin creșterea gradului de eficiență energetică a acestora. Ca și prosumatori, surplusul de energie îl vor putea injecta în rețea, putând fi compensat de către furnizorul cu care are contract.
Pentru a măsura impactul sistemelor fotovoltaice asupra scăderii amprentei de carbon a celor 4 școli, atât la începutul cât și la finalul proiectului va fi calculată amprenta de carbon a fiecărei instituții de învățământ.
Totodată, proiectul are și o componentă de educație dedicată elevilor din școlile beneficiare. Astfel, conținutul educațional va fi realizat în funcție de vârstă și gradul de înțelegere a elevilor, pe două module: modulul 1: clasele 0-IV; modulul 2: clasele V-VIII. Cele două module vor aborda concepte precum schimbările climatice și impactul activităților umane asupra mediului, căi de adoptare a unui comportament responsabil față de mediu, utilizarea eficientă a resurselor naturale, importanța utilizării naturii pentru producerea de energie verde; tipuri de energie regenerabilă; energia solară și beneficiile utilizării acesteia pentru societate și mediu.
“La nivel național, sunt înregistrate 18.000 de clădiri ce aparțin instituțiilor de învățământ, ocupând o suprafață totală construită de peste 16,6 milioane mp. Din această suprafață, doar 15% a fost renovată până în 2020, potrivit datelor cuprinse în Strategia Națională de Renovare pe Termen Lung (noiembrie 2020). Vechimea și ineficiența acestora se reflecta în facturile ridicate la energie. Un studio EPG realizat în anul 2021 arată că școlile sunt cei mai mari consumatori de energie (354 kWh/m2/an), în alte sectoare consumul variind de la 200 la 250 kWh/m2/an. În acest context, creșterea gradului de eficiență energetică a celor 4 școli din mediul rural din județul Prahova cuplată cu o serie de recomandări privind scăderea amprentei de carbon a acestora, transformă aceste instituții de învățământ în exemple de bune practică privind tranziția lor către școli durabile”, spune Sergiu Sebesi, președintele Asociației CSR Nest.
Potrivit datelor Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) la finalul lunii aprilie 2023, în România erau înregistrați 63.162 prosumatori care deţineau o capacitate de producţie de energie din surse regenerabile de 753 MW putere instalată.
Recent, Ministrul Energiei a declarat că numărul prosumatorilor în România va ajunge la 236.000, până la finele anului 2025 şi va trece de 350.000 până în 2030. În plus, există deja depusă în Parlament o iniţiativă legislativă care se referă la anumite beneficii pe care le-ar putea avea prosumatorii în perioada următoare. Spre exemplu, cine produce mai multă energie decât are nevoie ar putea să doneze acest surplus câte o persoană fizică sau juridică (către o şcoală, un spital, etc), sau să compenseze factura de gaze dacă există acelaşi furnizor.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate