În ciuda provocărilor pe termen scurt de pe unele piețe, cu suportul acordat de state în prezent, una din trei mașini de pe drumurile din China vor fi electrice până în 2030, ca și aproape una din cinci în Statele Unite și în Uniunea Europeană.
Mai mult de una din cinci mașini vândute la nivel mondial în acest an este așteptat să fie electrică, cererea în creștere estimată în următorul deceniu urmând să refacă industria auto globală și să reducă semnificativ consumul de petrol pentru transportul rutier, potrivit noii ediții a anuale a Agenției Internaționale a Energiei, Outlook EV.
Cel mai recent Outlook, arată că vânzările globale de mașini electrice vor rămâne robuste în 2024, ajungând la aproximativ 17 milioane până la sfârșitul anului. În primul trimestru, vânzările au crescut cu aproximativ 25% față de aceeași perioadă din 2023 – similar cu rata de creștere observată în aceeași perioadă cu un an anterior, dar de la o bază mai mare. Numărul de mașini electrice vândute la nivel global în primele trei luni ale acestui an este aproximativ echivalent cu numărul vândute în tot 2020.
În 2024, se estimează că vânzările de mașini electrice în China vor crește la aproximativ 10 milioane, reprezentând aproximativ 45% din toate vânzările de mașini din țară. În Statele Unite, se estimează că aproximativ una din nouă mașini vândute va fi electrică – în timp ce în Europa, în ciuda perspectivelor în general slabe pentru vânzările de mașini de pasageri și a renunțării treptate a subvențiilor în unele țări, mașinile electrice vor reprezenta încă aproximativ una din patru mașini vândute.
Această creștere se bazează pe un 2023 record. Anul trecut, vânzările globale de mașini electrice au crescut cu 35%, ajungând la aproape 14 milioane. În timp ce cererea a rămas în mare parte concentrată în China, Europa și Statele Unite, creșterea a crescut și pe unele piețe emergente, cum ar fi Vietnam și Thailanda, unde mașinile electrice au reprezentat 15% și, respectiv, 10% din toate mașinile vândute.
Se estimează că investițiile substanțiale în lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, sprijinul politic continuu și scăderea prețului vehiculelor electrice și bateriilor acestora vor produce schimbări și mai semnificative în anii următori. Raportul AIE constată că, în conformitate cu politicile de astăzi, fiecare a doua mașină vândută la nivel global va fi electrică până în 2035. Între timp, dacă angajamentele anunțate ale țărilor în materie de energie și climă sunt îndeplinite, două din trei mașini vândute ar fi electrice până în 2035. În acest scenariu, adoptarea rapidă a vehiculelor electrice – de la mașini la camionete, camioane, autobuze și vehicule cu două și trei roți – evită consumul a aproximativ 12 milioane de barili de petrol pe zi, volum egal cu necesarul pentru transport din China și Europa combinate.
„Momentul bun de susținere a mașinilor electrice este clar în datele noastre, deși este mai puternic pe unele piețe decât pe altele”, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol. „În loc să se reducă, revoluția globală a vehiculelor electrice pare să se pregătească pentru o nouă fază de creștere. Valul de investiții în producția de baterii sugerează că lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice avansează pentru a îndeplini planurile ambițioase de extindere ale producătorilor de automobile. Drept urmare, ponderea vehiculelor electrice de pe drumuri este de așteptat să continue să crească rapid. Această schimbare va avea ramificații majore atât pentru industria auto, cât și pentru sectorul energetic.”
Raportul constată că producătorii au făcut pași majori pentru a îndeplini ambițiile de consolidare a guvernelor în materie de vehicule electrice, inclusiv prin angajamente financiare semnificative. Datorită nivelurilor ridicate de investiții din ultimii cinci ani, capacitatea lumii de a produce baterii pentru vehicule electrice este bine poziționată pentru a ține pasul cu cererea. Ritmul tranziției la vehiculele electrice poate să nu fie consecvent și va depinde de accesibilitate, subliniază raportul.
În China, peste 60% dintre mașinile electrice vândute în 2023 erau deja mai puțin costisitoare de cumpărat decât echivalentele lor convenționale. Cu toate acestea, în Europa și Statele Unite, prețurile de achiziție pentru mașinile cu motoare cu ardere internă au rămas în medie mai ieftine, deși se preconizează că intensificarea concurenței pe piață și îmbunătățirea tehnologiilor bateriilor vor reduce prețurile în următorii ani. Chiar și acolo unde prețurile inițiale sunt mari, costurile de operare mai mici ale vehiculelor electrice înseamnă că investiția inițială se recuperează în timp.
Exporturile în creștere de mașini electrice de la producătorii auto chinezi, care au reprezentat mai mult de jumătate din toate vânzările de mașini electrice în 2023, ar putea contribui la presiunea în scădere a prețurilor de achiziție. Companiile chineze, care înființează și unități de producție în străinătate, au înregistrat deja vânzări puternice de modele mai accesibile, lansate în 2022 și 2023 pe piețele de peste mări.
Asigurarea faptului că disponibilitatea stațiilor de încărcare publice ține pasul cu vânzările de vehicule electrice este crucială pentru creșterea continuă, potrivit raportului. Numărul de puncte de încărcare publice instalate la nivel global a crescut cu 40% în 2023 față de 2022 și a crescut cea pentru încărcătoarele rapide a depășit-o pe cea a celor mai lente. Cu toate acestea, pentru a atinge un nivel de implementare a vehiculelor electrice în conformitate cu angajamentele făcute de guverne, rețelele de încărcare trebuie să crească de șase ori până în 2035. În același timp, sprijinul politicii și o planificare atentă sunt esențiale pentru a se asigura că cererea mai mare de energie electrică din încărcare nu suprasolicită rețelele electrice.
articole recomandate