Lidl România deține unul dintre cele mai mari lanțuri de retail din țară și este totodată unul dintre cei mai mari angajatori. Dimensiunea și impactul social al companiei nu îi permite să nu ia în seamă sustenabilitatea, responsabilitatea socială și protecția mediului, adică tot ce înseamnă ESG și nu numai. Lidl a lansat până acum cinci rapoarte anuale de sustenabilitate în care expune acțiunile întreprinse în direcția sustenabilității din anul precedent.
În ultimul Raport de Sustenabilitate, aferent perioadei martie 2021 – februarie 2022, Lidl arată că a continuat să susțină economia locală prin creșterea cantității de produse românești la raft. Volumul de fructe și legume românești achiziționate a crescut cu 8% față de anul anterior. De asemenea, a majorat cu 43% numărul de furnizori de legume și fructe, ca și numărul de furnizori de produse din România pentru întreg sortimentul Lidl, cu 5%. Lidl România continuă să sprijine producătorii locali și prin facilitatea exportului de produse autohtone către magazinele Lidl din Europa, în valoare de 65 milioane EUR, în 2021. În plus, prin înlocuirea caserolelor pentru peste 70 din produsele din carne proaspătă, de la furnizori români, Lidl a redus cantitatea de plastic folosită cu 200 de tone, iar cea de absorbant cu 49 de tone, noile ambalaje putând fi colectate cu celelalte deșeuri din plastic și reciclate în proporție maximă.
Raportul este structurat pe cele patru domenii de responsabilitate Lidl: Resurse, Lanțul de aprovizionare, Operațiuni și Clienți, iar fiecare măsură, rezultat sau obiectiv de dezvoltare durabilă din raport este o contribuție concretă la crearea unui viitor mai bun și la păstrarea echilibrului între dezvoltarea economică, sprijinul oferit comunităților din care face parte și protejarea mediului.
Pe partea de resurse, Lidl colaborează cu furnizori care au în flota de transport marfă, primul camion 100% electric din România. Mai mult, încă din 2020, 100% din camioanele de transport marfă sunt echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6. De altfel, recent, Lidl a și recepționat primul camion electric de la Volvo Trucks, un FH Electric 4x2T de 40 de tone, cumpărat de transportatorul Blue River care furnizează servicii de livrări urbane și regionale pentru retailer.
Un număr de trei produse de carne de vită sunt ambalate în carton plat (flatboard), în loc de caserolă plastic, ceea ce reprezintă o reducere de 36% a cantității de plastic pe acest segment.
Obiectivul de a nu mai folosi plastic negru la ambalarea produselor marcă proprie negociate local a fost îndeplinit și a crescut capacitatea acestor ambalaje de a fi reciclate. În iulie 2021, Lidl a introdus în sortimentul său de produse marcă proprie și produse neutre din punct de vedere climatic.
Protecția mediului – Recuperarea deșeurilor
Lidl mai arată că 768,7 tone de produse alimentare care nu au putut fi donate, au fost direcționate pentru a fi folosite la o stație de biogaz, evitând astfel să devină deșeuri menajere. Totodată, aparatele de colectare separată au ajutat la reciclarea a peste 53.520 tone de deșeuri. Printre materialele care au fost colectate de companie, în cadrul rețelei, s-au numărat folie și plastic, carton și hârtie, fier, lemn, baterii și deșeuri provenite din echipamente electronice și electrice.
Conservarea resurselor
Un procent de 98% din energia electrică utilizată de companie provine din surse regenerabile. De asemenea, la finalul anului financiar 2021, 44% dintre magazinele Lidl erau monitorizate la distanță pentru consumul de apă. De asemenea, conform certificatului emis de CHEP, prin serviciul de folosire în comun a paleților reutilizabili, Lidl a contribuit la salvarea de la tăiere a 793 de copaci (peste 23% mai mult față de anul anterior), reducerea gradului de poluare cu 1.051.947 kg eCO₂ (peste 31% mai mult față de anul anterior) și la reducerea cantității de deșeuri cu 85.584 kg (peste 18% mai mult față de anul anterior).
Extinderea sustenabilă a rețelei de magazine
Toate cele 29 de magazine deschise în ciclul curent de raportare au fost dotate cu stații de încărcare a mașinilor electrice. În plus, Lidl a montat panouri fotovoltaice pe 5 noi magazine, iar angajamentul său este ca această practică să fie continuată în cazul tuturor magazinelor nou deschise, care permit din punct de vedere tehnic montarea panourilor.
În ceea ce privește combaterea risipei alimentare, Lidl a donat 530 de tone de produse alimentare, 208 de tone de produse nealimentare și 470 de tone de hrană pentru animale către rețeaua Băncilor pentru Alimente din România și către ONG-uri care administrează adăposturi pentru animale.
Bunăstarea clienților
Valoarea investițiilor sociale a fost de peste 35 milioane RON, în programe de protejare a mediului, educație, dezvoltarea serviciilor de urgență, în dezvoltarea comunităților și parteneriate strategice.
Numărul furnizorilor de produse din România pentru întregul sortiment a ajuns la 447 în 2021, cu 5% față de anul precedent (424), și cu un total de 129.098 tone de legume și fructe produse local care au fost disponibile la raft (față de 118.635 tone în anul financiar trecut). În total, 3.249 de articole românești se află în întreg sortimentul Lidl, de asemenea în creștere cu 5% decât în anul precedent.
Susținerea ASAP România
La finalul anului trecut, în perioada 2 ianuarie – 31 decembrie 2022, clienții Lidl s-au implicat în susținerea programului național ASAP România, dezvoltat de Fundația The Institute în cadrul campaniei de donații la casele de marcat desfășurate în magazinele retailer-ului. Suma de peste 230.000 RON strânsă cu ajutorul clienților a fost suplimentată de Lidl până la valoarea de 470.000 RON, pentru ca ASAP România să poată continua implementarea programului național de colectare separată a deșeurilor reciclabile în toate școlile din România, până în 2025. În continuare, până pe 31 decembrie 2023, Lidl România organizează o nouă campanie de strângere de fonduri la casele de marcat dedicată Asociației MaiMultVerde, care prin intermediul programului Cu Apele Curate își propune reducerea și prevenirea poluării cu plastic a apelor Dunării.
Implementarea unui sistem unitar de colectare separată a deșeurilor reciclabile în cadrul instituțiilor de învățământ din România și, în paralel, desfășurarea unei campanii de educare adresate tinerilor, care se axează pe explicarea modului corect de colectare a deșeurilor și, prin urmare, pe schimbarea comportamentului față de plastic, de la utilizare la colectare separată și reciclare, sunt două direcții pe care le urmărește programul ASAP România încă de la lansare, din anul 2019.
Programul a avut o evoluție constantă de la an la an, iar cele mai recente rezultate arată că, în anul 2022, peste 400 de școli au contribuit activ la misiunea ASAP, colectând separat 296 tone de deșeuri reciclabile, amprenta de carbon aferentă acestei activități fiind redusă cu 84.3 tone CO2 echivalent. Până în prezent, 30 de orașe și reședințe de județ din țară și 4 sectoare ale capitalei susțin și se implică în misiunea ASAP, programul ajungând la aproape 600.000 de elevi, în peste 1.600 de instituții de învățământ.
Reducerea cantităților de plastic din apele Dunării prin educație și dezvoltare comunitară
Anual, zeci de mii de tone de deşeuri rămân necolectate în judeţele riverane Dunării, potrivit rezultatelor unui raport privind situaţia gestionării deşeurilor în judeţele dunărene, realizat de Asociaţia MaiMultVerde, cu sprijinul Federaţiei Asociaţiilor de Dezvoltare Intercomunitară. În fiecare an râurile și acumulările de apă dulce (lacuri, Delta Dunării), în special, sunt invadate de cantități uriașe de plastic aduse de viituri, fapt ce periclitează biodiversitatea acvatică, calitatea apelor și valoarea peisagistică a acestora. Conform unui studiu efectuat de Universitatea din Viena, 4,2 tone de plastic sunt transportate în fiecare zi (1.533 t/an) de Dunăre, colector cvasi-integral al rețelei hidrografice din România, în Marea Neagră.
Programul Cu Apele Curate, lansat în anul 2019 de Lidl România și Asociația MaiMultVerde, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Participare Publică (CeRe), Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) și Bloc0, este un demers pe termen mediu și lung care are o acțiune concretă și aplicabilă atât în zona fluviului Dunărea, cât și a afluenților săi, pentru a asigura un impact pozitiv la nivel național. Astfel, programul are ca scop reducerea cantitățiilor de plastic din apele Dunării, printr-un proces de activare a comunităților locale din orașele situate pe malurile fluviului și ale afluenților acestuia.
articole recomandate