În perioada septembrie 2022 – august 2025, Fundația World Vision România (WVR) și Fundația OMV Petrom au implementat ”Start în educație”, cel mai mare proiect nonprofit dedicat educației timpurii din România. Finanțat cu peste 11 milioane euro, proiectul a ajuns, anual, în peste 1.500 de comunități vulnerabile din toate județele țării.

”Start în educație” vizează calitatea educației timpurii, contribuie la creșterea ratei de participarea a copiilor la activitățile din grădiniță și consolidează continuitatea învățării acasă, prin kituri și activități dedicate copiilor, educatorilor și părinților.

Materialele educaționale din kitul „Ghiozdănel cu viitor” au determinat părinții să participe activ alături de copii: 90% declară că au citit povești și 81% au desfășurat activități matematice.

În ce privește rezultatele kit-ului ”ABC Grădi” oferit grădinițelor, 91% dintre copii au progresat și ating nivelul optim de dezvoltare motrică. 93% dintre educatori consideră că datorită kitului a crescut participarea la grădiniță și sunt stimulate interesul și motivația preșcolarilor de a se implica în activități.

În ce privește părinții, 90% declară că, în urma sesiunilor “Școala Părinților”, acum au mai multe informații despre educația parentală pozitivă, dezvoltarea mentală, emoțională și fizică a copilului și nutriția sănătoasă.

98% dintre educatori au dobândit, în urma absolvirii cursului acreditat “Bune practici în educația parentală”, competențe de organizare a sesiunilor “Școala Părinților”.

Rezultatele fac parte din Raportul de Impact al proiectului „Start în educație”, realizat în colaborare cu Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

În primii ani de viață se construiește viitorul fiecărui copil. Când 180.000 de copii primesc pentru prima dată cărți, jocuri și materiale de învățare acasă, când 35.600 de părinți învață să devină primii educatori ai copiilor lor și când 6.400 de educatori dobândesc competențe noi, vorbim despre o transformare la scară națională. Educația timpurie de calitate nu este un lux, este o necesitate pentru a rupe cercul sărăciei și al inegalității”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

An de an proiectul Start în educație adaugă valențe noi. Dacă în prima ediție am avut Ghiozdănel cu viitor și Școala Părinților, celelalte elemente au venit să sprijine educația timpurie în ansamblu: kit-urile ABC Grădi de dotare a grădinițelor, cursurile de educație parentală pentru educatori și studiile pe baza cărora măsurăm impactul. Acest model integrat de intervenție este calea prin care construim, pe termen lung, o educație timpurie de calitate în România”, a declarat Amalia Fodor, director Fundația OMV Petrom.

Studiul de impact a evaluat rezultatele obținute prin program și a identificat principalele nevoi în educația timpurie din comunitățile vulnerabile. Obiectivele cercetării au vizat efectele kiturilor „Ghiozdănel cu viitor” și „ABC Grădi”, schimbările de cunoștințe și comportamente la părinții participanți la „Școala părinților”, precum și competențele dobândite de educatori prin cursul „Bune practici în educația parentală”. Cercetarea are la bază o metodologie mixtă: chestionare completate de 819 părinți beneficiari ai „Ghiozdănel cu viitor”, 767 părinți participanți la „Școala părinților”, 1.500 de educatori și 1.500 de grădinițe incluse în componenta „ABC Grădi”, la care se adaugă focus-grupuri și interviuri cu peste 100 de participanți. Această abordare a permis surprinderea atât a tendințelor generale, cât și a experiențelor concrete din teren.