Majoritatea antreprenorilor români, peste 75% din cei chestionați într-un studiu IRES, consideră că schimbările climatice au un impact negativ și asupra mediului de afaceri local. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de IRES pentru Academia de Sustenabilitate.

O altă concluzie a studiului este că 6 din 10 antreprenori cred că energia regenerabilă va juca un rol esențial în succesul companiei, în timp ce jumătate dintre ei văd practicile sustenabile și gestionarea deșeurilor ca fiind de bază pentru viitorul afacerii lor. Cei mai mulți antreprenori asociază sustenabilitatea cu dezvoltarea durabilă a afacerii, îndeplinirea așteptărilor angajaților și ale clienților, costuri de finanțare reduse și reducerea amprentei de carbon.

Printre cele mai comune acțiuni de sustenabilitate luate de antreprenori se numără emiterea facturilor electronice, colectarea selectivă a deșeurilor și iluminatul eficient. Doar un mic procent, 10%, folosesc automobile electrice sau alternative de transport mai puțin poluante. Deși mulți antreprenori își doresc să adopte strategii de sustenabilitate, majoritatea nu colectează date pentru a crea rapoarte, doar 17% dintre ei făcând acest lucru. Principalele obstacole în colectarea datelor sunt resursele financiare, lipsa timpului și lipsa cunoștințelor necesare, iar principalele date colectate sunt cele legate de consumul de energie și electricitate, deșeurile generate, impactul social, proveniența materialelor folosite, consumul de apă și amprenta de carbon.

Studiul mai arată și că peste 70% dintre antreprenorii intervievați nu au stabilite obiective de sustenabilitate. Dintre cei care au stabilit obiective, mai bine de o treime se concentrează pe colectarea selectivă și reciclarea deșeurilor, în timp ce alții vizează eficiența energetică și energia regenerabilă.

Există, de asemenea, și un procent semnificativ de antreprenori, 68%, care nu sunt foarte bine informați despre reglementările UE din domeniu. Doar 2% consideră că au toate cunoștințele necesare, dar majoritatea, 82%, sunt dornici să învețe mai mult.

În contextul oportunităților de finanțări verzi, 7% dintre respondenți au apelat deja la acestea, în special pentru instalarea panourilor fotovoltaice.

Lansată în 2023 cu scopul de a aduce sustenabilitatea mai aproape de mediul de afaceri, Academia de Sustenabilitate este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions alături de Fundația Coca Cola. Partenerii principali ai proiectului sunt BCR și Auchan. Academia de Sustenabilitate este parte a programului Sustainable Futures, desfășurat în 4 țări din Europa Centrală și de Est.

Studiul Comportamente și Atitudini privind Sustenabilitatea în rândul IMM-urilor din România a fost realizat pentru Academia de Sustenabilitate de către IRES, cu susținerea BCR. Studiul s-a desfășurat în perioada 12 aprilie – 6 mai pe un eșantion de 303 respondenți, decidenți sau persoane implicate în procesul de decizie privind sustenabilitatea, folosind metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) și având o marjă de eroare de +/- 5,6%.