Ambasada Sustenabilității în România și The CSR Agency, cu sprijinul Kaufland România, au organizat în data de 4 noiembrie 2025 a doua ediție a SUSTENLANDIA CEO FORUM, eveniment de referință dedicat sustenabilității în business.
Concluzia principală a evenimentului a fost că sustenabilitatea nu mai este o opțiune reputațională, ci noul motor al profitabilității și rezilienței în business. Într-un moment în care multe companii caută sensul transformării sustenabile, invitații internaționali și locali au transmis un mesaj comun: sustenabilitatea este următoarea mare revoluție economică – comparabilă cu momentul dezvoltării Internetului după prăbușirea „dot-com” din anii 2000.
Tariq Fancy, fost Chief Investment Officer pentru Investiții Sustenabile la BlackRock, cel mai mare manager de active din lume, a vorbit despre cum ESG a fost pentru o vreme un concept condus de marketing. Acum, după ce bula s-a spart, putem începe să construim pe baze solide. Exact cum după criza dot-com, câștigătorii au ieșit mai puternici, la fel se va întâmpla și în tranziția sustenabilă.
El a subliniat că sustenabilitatea este un megatrend global, iar reziliența reală vine din capacitatea liderilor de a gestiona momentul potrivit al schimbării.
”Când direcția e clară, de obicei oamenii greșesc viteza. Înțeleg unde se merge, dar subestimează cât de repede trebuie să acționeze.” – Tariq Fancy.
Tsvetelina Kuzmanova, EU Sustainable Finance Policy Lead la Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL), a făcut legătura directă dintre sustenabilitate și competitivitate, arătând cum marile companii europene transformă tranziția verde într-o oportunitate de creștere. Ea a subliniat că există deja resurse financiare importante pentru a sprijini această direcție – doar piața globală a obligațiunilor sustenabile a depășit pragul de un trilion de dolari în 2024, potrivit raportului Environmental Finance Sustainable Bonds Insight 2025.
Victoria Zinchuk, Director pentru România, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) – care a avertizat că nicio poliță nu poate asigura o companie împotriva riscurilor sistemice, geopolitice sau climatice și a subliniat urgența adaptării la noile realități economice.
Andriy Zaripov, Project Lead la IFC – World Bank Group, a arătat cum cadrul finanțării sustenabile transformă provocările cu care se confruntă astăzi companiile în oportunități majore de creștere, prin stimularea cererii pentru investiții verzi și inovație climatică.
Aurel Bernat, Director Executiv pentru Instituții Financiare și Relația cu Investitorii, Banca Transilvania, a explicat cum România poate transforma decalajul de implementare într-un avantaj competitiv.
”Pentru România, a începe mai târziu nu e un dezavantaj. Putem fi jucătorul inteligent, nu cel rapid – să învățăm din greșelile altora și să construim sustenabil, de la început.” – Aurel Bernat.
Ines Rottwilm, Head of Corporate Responsibility International, Kaufland Germania, a subliniat că sustenabilitatea le permite companiilor să fie cu un pas înainte și să anticipeze schimbările din piață.
Marco Hößl, CEO Kaufland România & Moldova, a subliniat responsabilitatea tot mai mare pe care o au companiile, având în vedere influența lor asupra societății și nivelul ridicat de încredere de care se bucură. Potrivit studiului 2025 Edelman Trust Barometer, sectorul de business este, pentru al cincilea an consecutiv, instituția în care oamenii au cea mai mare încredere.
Charly Cox, expert în psihologia organizațională și coach acreditat în domeniul schimbărilor climatice, le-a reamintit participanților că sustenabilitatea nu este doar o strategie, ci un exercițiu de viziune.
”Ca lideri, trebuie să vă antrenați să gândiți dincolo de urgențele de azi. Sustenabilitatea înseamnă deciziile care vor conta peste 20 de ani – la fel cum azi beneficiați de alegerile curajoase făcute de cineva, în compania voastră, cu două decenii în urmă.” – Charly Cox.
Cu peste 250 de participanți – directori de companii, investitori, reprezentanți ai mediului academic și ai instituțiilor financiare internaționale – Sustenlandia CEO Forum a fost descris de participanți drept unul dintre cele mai consistente evenimente de business din România din perspectiva calității conținutului.
Structurat în prezentări tip TED Talk, forumul a oferit un cadru de învățare, reflecție și conectare între lideri și cei care privesc sustenabilitatea ca strategie de business.
Evenimentul a inclus și dezbaterea cu studenții de la Academia de Studii Economice – „A fost generația voastră trecută cu vederea?”, precum și o recepție privată găzduită de Ambasada Marii Britanii în România, menită să creeze punți între liderii din mediul corporativ și cei din educație, diplomație și finanțe.
Jurnal de Sustenabilitate
Publicația care se concentrează pe dezvoltarea durabilă a mediului de afaceri din România.
articole recomandate
























