Timp de trei zile în perioada 18-20 septembrie, 1.500 de vizitatori și zeci de inițiative au demonstrat în cadrul AccessABILITY Expo 2025 că barierele pot fi depășite prin dialog și inovație. Organizat de Romanian Diversity Chamber of Commerce (RDCC) la Biblioteca Națională a României, evenimentul a reunit companii, instituții publice și ONG-uri, confirmând statutul de cel mai important eveniment din Europa de Est dedicat incluziunii.

În aceste vremuri, avem nevoie de comunități puternice. Iar comunitățile puternice înseamnă diversitate, înseamnă incluziune, încredere și speranță. Înseamnă oameni care sunt alături unii de alții, indiferent de poziția pe care o au, și care înțeleg atât nevoia de ajutor, cât și nevoia de sprijin constructiv – sprijin care îl poate ajuta pe celălalt să crească, să spere, să-și dorească să devină mai mult, să simtă că este acceptat în comunitate, că vocea lui contează. Iar acest eveniment este unul dintre acele momente în care comunitățile pot veni împreună și, mai mult decât atât, pot crea legături care să le unească și pentru perioada următoare”, a declarat Silvia Dinică, secretar de stat la Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

Eduard Novak, președintele Comitetului Național Paralimpic a atras atenția asupra ritmului lent al schimbărilor în domeniul accesibilizării: ”În 2004, la Jocurile Paralimpice din Atena, lotul României a avut doi sportivi. Douăzeci de ani mai târziu, în 2024, România a participat cu 6 sportivi. Este o creștere, dar una mult prea lentă. Acest lucru se întâmplă din cauza lipsei de accesibilizare și cred că a venit momentul ca autoritățile să se implice mai ferm și să aducă schimbările legislative necesare”.

Momente-cheie în cea de-a doua ediție

Opportunity Job Hub a confirmat că piața muncii se deschide tot mai mult către diversitate. Companii din domenii precum IT, retail, producție și servicii au oferit zeci de oportunități de angajare.

Kaufland, la a doua participare atât în zona de joburi, cât și în calitate de partener principal al evenimentului, a subliniat prin Estera Anghelescu, Director Recrutare & Employer Branding la Kaufland România și președinta RDCC, că ”implicarea face diferența și produce transformare în bine. Suntem încrezători că acest parteneriat le va da încredere persoanelor cu dizabilități din România care se confruntă cu dificultăți în găsirea unui loc de muncă, dar și care simt că oferta evenimentelor incluzive este foarte limitată”.

Conferința RAAD (Romanian Accessibility Awareness Day) a adus în prim-plan studii de caz și soluții concrete pentru accesibilizarea locurilor de muncă. Concluzia unanimă a experților: incluziunea nu este doar un obiectiv social, ci și un avantaj competitiv pentru organizații.

Zona expozițională a demonstrat că inovația poate face viața de zi cu zi mai accesibilă. Tehnologii asistive, soluții educaționale și produse realizate de Unități Protejate Autorizate au fost testate și apreciate de vizitatori, arătând cum inițiativele sociale pot deveni modele sustenabile de business.

Sportul, cultura și dialogul autentic au completat experiența AccessABILITY Expo. De la tirul cu arcul pentru nevăzători și zona de gaming accesibil, care au conectat vizitatori cu și fără dizabilități, la proiecțiile „Cinema fără limite. Cultură pentru toți”, care au atras un public numeros și au demonstrat nevoia reală de accesibilitate culturală, până la Scena Tandem Coffee, unde poveștile împărtășite de sportivi, antrenori și profesioniști au arătat că incluziunea se spune cel mai puternic la persoana întâi, toate au subliniat că barierele pot fi depășite prin experiențe comune și autentice.

Cea de-a doua ediţie AccessABILITY Expo 2025 a fost realizată cu sprijinul partenerilor principali Kaufland România și Undelucram.ro. Sponsori: Banca Transilvania, Betfair Romania Development, Dentons, Raiffeisen Bank, UiPath. Parteneri strategici: 5 To Go, Aqua Carpatica, British Romanian Chamber of Commerce, Fru Fru, LifeBox, Netherlands Romanian Chamber of Commerce, UtilDeco şi WeMaster.

Romanian Diversity Chamber of Commerce (RDCC) este o organizație orientată spre mediul de afaceri, dedicată promovării creșterii economice incluzive și inovației corporative. RDCC sprijină companiile în integrarea echității și a strategiilor de afaceri vizionare, pentru a rămâne competitive pe piețele globale și europene. Prin servicii de consultanță, programe de certificare și traininguri executive, RDCC oferă companiilor instrumentele necesare pentru a construi echipe reziliente, diverse și lanțuri de aprovizionare incluzive. În calitate de partener strategic al corporațiilor multinaționale, întreprinderilor locale și factorilor de decizie, RDCC face legătura dintre incluziune, conformitate și succes în afaceri.