Asociația Zi de BINE a dat startul conferințelor naționale „Adicții și Adolescenți”, cu o primă ediție focalizată exclusiv pe consumul de droguri și alte substanțe în rândul adolescenților.

Prin această conferință, ne dorim să ducem mai departe lecțiile învățate din proiectele pe care le-am construit în comunitate și să contribuim la conturarea unei strategii naționale coerente pentru sprijinirea adolescenților vulnerabili și a familiilor lor. Prin proiecte precum CREAATiV – primul program de servicii rezidențiale de stat pentru minori cu adicții – și KIT – primul proiect de tip peer to peer education pentru sănătate mintală și prevenție în licee – am descoperit cât de importantă este o intervenție care aduce împreună specialiști, familii și comunități într-o abordare medico-psiho-socială integrată”, au declarat Melania Medeleanu și Luciana Zaharia, fondatoarele Asociației Zi de BINE.

În timpul ediției din 2025, a fost prezentat și un studiu despre starea de bine a adolescenților – realizat de D&D Research. Studiul evaluează percepțiile adolescenților asupra factorilor de risc și protecție asociați consumului de substanțe și a implicat un număr de 1876 de elevi din 6 licee din București.

Potrivit studiului, peste două treimi (71%) dintre elevi au participat la evenimente de prevenire a consumului. Cu toate acestea, mai puțin de jumătate (41%) au perceput programele ca fiind eficiente în prevenirea consumului de droguri la vârsta lor. În același timp, elevii percep alcoolul (73%) și țigările (71%) ca fiind ușor de procurat. Accesul la „pariuri” (42%) și „păcănele”(40%) este, de asemenea, facil. Aproximativ 22% dintre elevi declară că li s-a oferit o substanță interzisă în ultimul an. În cazul unor probleme serioase, elevii ar apela în special la prieteni de aceeași vârstă (66%) sau la un adult din familie (65%). Profesioniștii din sănătate au o percepție polarizantă, iar adulții din școală stârnesc o percepție mai degrabă negativă ca sursă de sprijin.

Totodată, adolescenții declară că resimt presiune de a performa în școală și în afara ei, presiune de a valorifica fiecare moment de timp liber, presiune de a lua decizii importante de viață într-un timp scurt. 60% spun că profesorilor nu le pasă de ei și doar 11% ar apela la un adult din școală în caz de nevoie. În schimb, sprijinul între colegi („peer support”) este văzut ca util, dar limitat de confidențialitate și maturitate emoțională.