Cu aproape trei luni înainte de expirarea schemei de plafonare-compensare a prețurilor la energie, România trebuie să accelereze eforturile de a identifica și pregăti măsuri de protejare a consumatorilor vulnerabili. În acest context, Observatorul Român al Sărăciei Energetice consideră că anunțata comasare a Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei este o decizie inoportună și ar putea avea consecințe negative asupra eforturilor de tranziție energetică și combatere a sărăciei energetice, obiective europene asumate de țara noastră.

România are una dintre cele mai mari rate ale sărăciei energetice din Uniunea Europeană, așadar combaterea acestui fenomen trebuie să rămână prioritară pe agenda Guvernului. Unul dintre riscurile majore ale desființării Ministerului Energiei este ca această problemă socială gravă să devină secundară.

Discuția privind comasarea Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei se suprapune cu momentul lansării activității Comitetului Interministerial pentru protejarea consumatorului vulnerabil și combaterea sărăciei energetice, comitet format la inițiativa Ministerului Energiei și înființat prin Decizia Guvernului României 380/2024.

ORSE consideră că existența Comitetului Interministerial pentru protejarea consumatorului vulnerabil și combaterea sărăciei energetice reprezintă o bună practică în acest sens. Activitatea lui este esențială pentru elaborarea unor politici publice bine integrate, care să permită identificarea cât mai precisă a categoriilor afectate de sărăcie energetică sau aflate în situație de vulnerabilitate energetică.

Ministerul Energiei, împreună cu acest comitet, se află acum în situația de a gestiona expirarea schemei de plafonare și compensare a prețurilor la energie la 31 martie 2025 și de realizare a unui mecanism care să intre în vigoare imediat după acest termen. În acest sens, potențiala comasare a Ministerului Energiei cu Ministerul Economiei va afecta în mod specific și decisiv șansele de realizare a acestui mecanism, cu efecte economice concrete. Amintim impactul bugetar pe care l-ar putea avea perspectiva continuării schemei de plafonare-compensare, mai ales în condițiile în care Comisia Europeană a inițiat deja procedura de infringement la adresa României începând cu octombrie 2024.

ORSE a atras atenția în mod repetat, încă de la primul raport național pe această temă, lansat în 2017, cu privire la nevoia de acțiune coordonată, pe termen lung, pentru combaterea sărăciei energetice. România se află într-un moment critic prelungit de vulnerabilitate în contextul volatilității piețelor de energie, care deja a produs efecte dramatice asupra populației în timpul crizei din 2021-2023. Ministerul Energiei deține un rol-cheie în ceea ce privește gestionarea acestui moment.

Dispariția acestui minister poate periclita angajamentul viitoarei coaliții de a confirma drumul european ireversibil al României și de reducere a decalajelor din societate, care au dus România pe marginea prăpastiei în ceea ce privește calitatea democrației.

Salutăm intenția noii coaliții pro-europene de a reduce eforturile bugetare prin eficientizarea aparatului administrativ și validarea principiului de stat suplu si eficient. Totodată, considerăm că realizarea acestui lucru prin dispariția Ministerului Energiei ca entitate de sine stătătoare contravine eforturilor de tranziție a economiei țării noastre către sustenabilitate și performanță energetică în condiții de echitate socială. Prioritățile energetice ale României sunt primordiale și au rolul de a crea un mediu performant economic și de bunăstare socială.

Observatorul Român al Sărăciei Energetice (ORSE) este un proiect inițiat de Centrul pentru Studiul Democrației, think-tank înființat în anul 2006 în cadrul Departamentului de Știinţe Politice, Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj, în cadrul căreia funcționează ca centru de cercetare acreditat.