Parteneriatul dintre producători, Organizații care Implementează obligațiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului (OIREP), autorități și societatea civilă reprezintă rețeta de succes pentru atingerea țintelor naționale de reciclare prin redirecționarea atenției în reciclarea plasticului către folia flexibilă. 

Nestlé observă un interes crescut al populației în ceea ce privește colectarea selectivă a ambalajelor din polietilenă sau alte tipuri de plastic flexibil utilizat preponderent în industria alimentară, atenție care este necesară în contextul creșterii constante a țintelor de reciclare și dezvoltării sistemului de garanție.

Această tendință este susținută de către campaniile de educare și conștientizare, precum ”ReciCLARea e totul”, inițiată de către companie  împreună cu Green Resources Management, Federația Națională a Părinților (FNAP) – Edupart și Primăria Sector 6, campanie menită să explice simbolurile de colectare separată și reciclare de pe ambalajele din industria alimentară și să pună accent pe plasticul flexibil.

Campania lansată în mai 2024 s-a încheiat săptămâna aceasta prin vizita elevilor din clasa a VI-a D de la Școala Gimnazială „Liviu Rebreanu” din București, câștigătorii marelui premiu al concursului de design de postere, la fabrica GreenGroup din Buzău, specializată în reciclarea deșeurilor din plastic și echipamente electrice și electronice.

În campanie au fost înscrise 361 de lucrări, dintre care 50 au fost expuse la Palatul Parlamentului, în cadrul unei expoziții care a arătat dorința copiilor de a avea un mediu înconjurător mai curat, aspect de care factorii de decizie politică și administrativă de la toate nivelurile trebuie să țină cont.

Vizita la fabrica de reciclare GreenGroup le-a reamintit celor mici importanța colectării separate și le-a dezvăluit procesul complex prin care ambalajele din plastic flexibil primesc o nouă viață. De asemenea, tinerii vizitatori au putut observa direct procesul de reciclare a deșeurilor electrice și electronice, de la recepție și sortare, până la dezasamblarea, procesarea și stocarea materialelor reciclabile rezultate.

Suntem încântați să împărtășim tinerei generații din cunoștințele și experiența noastră in domeniul reciclării, iar succesul acestei campanii ne motivează să continuăm misiunea GreenGroup de educare și conștientizare”, a declarat Alina Georgescu, Director General Green Resources Management.

Nestlé a lansat acest proiect pentru că, la nivel național, încă nu se colectează o cantitate suficient de mare de ambalaje de plastic flexibil. Este nevoie ca românii să se implice și mai mult în colectarea selectivă  a deșeurilor de ambalaje din plastic flexibil, susținând astfel atingerea țintelor naționale de reciclare asumate la nivelul Uniunii Europene”, spune Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager, Nestlé România.

Pentru a avea succes în inițiativa de promovarea unei industrii de reciclare a plasticului flexibil, primii pași implică educarea populației cu privire la regimul special necesar colectării selective a ambalajelor din polietilenă sau alte tipuri de folii de plastic din industria alimentare. Spre deosebire de PET-uri, ambalajele din polietilenă sunt preponderent ”murdare” după consumul alimentului. Altfel spus, fiind în contact cu produse alimentare de consistențe variate, ele păstrează urme de la aceste alimente. Pentru creșterea gradului de reciclare, înainte de a fi depuse în containerele de colectare, aceste ambalaje ar trebui curățate sau chiar spălate. Pe de altă parte, acest proces ar putea fi preluat de o facilitate industrială special concepută, destinată reciclării acestor ambalaje flexibile, dar care ar implica investiții de amploare.