Energy Policy Group (EPG) a încheiat un nou studiu, Powering Clean Mobility – Pathways for the Future of Transport in Romania, o analiză care prezintă provocările sectorului transporturilor din România în raport cu tendințele și obiectivele europene. Studiul oferă o perspectivă integrată asupra oportunităților și direcțiilor de acțiune necesare pentru accelerarea tranziției către o mobilitate curată.

Viitorul transportului este strâns legat de procesul de decarbonizare, care poate contribui la consolidarea competitivității pe termen lung prin reducerea dependenței de combustibili importați, reducerea costurilor operaționale și stimularea inovației în tehnologii curate. Acest proces contribuie totodată la sporirea securității energetice și la tranziția către o economie durabilă.

În acest context, Planul Național Integrat pentru Energie și Schimbări Climatice al României (PNIESC 2025–2030) urmărește alinierea la obiectivele europene, stabilind ținte sectoriale pentru promovarea mobilității curate, extinderea utilizării combustibililor regenerabili și dezvoltarea unei infrastructuri sustenabile.

În ciuda progreselor recente, România înregistrează încă un decalaj semnificativ între ritmul actual al electrificării transporturilor și traiectoriile de decarbonizare prevăzute în PNIESC 2025–2030, ceea ce evidențiază necesitatea unor politici publice și intervenții de piață cu impact mai amplu.

Analiza EPG subliniază importanța unui mix energetic echilibrat în sectorul mobilității și a adoptării pe scară largă a vehiculelor cu emisii zero, considerate elemente-cheie ale tranziției către un sistem de transport durabil și competitiv. Aceasta implică abordarea provocărilor structurale din sectorul vehiculelor electrice și accesul la mobilitate curată – de exemplu, prin programe de leasing social care să facă vehiculele electrice mai accesibile pentru gospodăriile cu venituri reduse.

În urma analizei realizate de EPG asupra factorilor care influențează piața globală, europeană și locală din sectorul transporturilor, au fost formulate o serie de recomandări care pot contribui la dezvoltarea unui sistem de transport mai curat, mai eficient și mai competitiv:

  • Dezvoltarea unei strategii pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice, care să asigure o infrastructură de încărcare rapidă, acoperire națională și nevoile de viitor în concordanță cu legislația europeană;
  • Extinderea utilizării combustibililor regenerabili pentru a înlocui cât mai mult din consumul de combustibili fosili în transportul rutier și de aviație până în 2030 prin dezvoltarea lanțurilor de aprovizionare și mecanisme clare de certificare;
  • Accelerarea adoptării vehiculelor cu emisii zero prin mecanisme care să îmbunătățească accesibilitatea pentru gospodăriile cu venituri mici și medii, programe de beneficii corporative pentru electrificarea flotelor;
  • Crearea unui ecosistem integrat de mentenanță pentru vehicule electrice prin formarea forței de muncă în domeniu și introducerea unor reguli de reciclare care să asigure recuperarea materialelor critice și transparența pentru consumatori;
  • Evaluarea și dezvoltarea de măsuri de sprijin pentru asigurarea competitivității sectorului auto din România precum subvenții pentru producție, finanțare pentru cercetare-dezvoltare, regimuri fiscale preferențiale pentru vehiculele electrice fabricate local;
  • Introducerea unor standarde mai stricte de eficiență pentru noile vehicule cu ardere internă și corelarea subvențiilor și taxelor din piață cu indicatorii vehiculului, inclusiv eficiența consumului de combustibil, modelele de utilizare și amprenta de carbon.

Implementarea acestor măsuri poate accelera tranziția României către un sistem de transport sustenabil și competitiv, capabil să răspundă obiectivelor climatice europene și nevoilor economice și sociale ale țării. Printr-o abordare coordonată între autorități, industrie și sectorul privat, România poate consolida un ecosistem de mobilitate care stimulează inovația, reduce emisiile și sprijină dezvoltarea pe termen lung.